Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banken kræver kunden ved bordet for at lave en kurssikringsaftale på en låneomlægning

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jun 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

En bekendt skal have omlagt sit Nordea-kredit-lån, altså realkredit på godt 400.000 kr i et sommerhus. Vedk. betaler 5 pct. i rente p.t. (dumt) og kan få den halve rente på et 20-årigt lån. Medarbejderen kræver kurssikring - og at vedkommende sidder ved bordet i banken i Frederikssund i åbningstiden for at kunne gøre det til en aktuel kurs. Jeg mener, at man selv bestemmer, om man ønsker at tilkøbe (!) kurssikring. Og jeg mener, at man udmærket kan rådgive i telefonen, fremsende et lånetilbud til kunden, kunden skriver under og returnerer, og så går sagen sin gang. Problem nr. 2 er, at kunden har vanskeligt ved at komme til stede. Hvad siger I?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51

at banken har fulde ret til sine krav og at kunden enten må få taget fri og sidde med ved bordet (evt i en filal tættere på hvor kunden er) eller finde en anden bank. Kurssikringskravet har vel formentlig at gøre med at de 20 års lån ligger i banken og de ikke vil risikere kunden ikke kan betale hvis kursen skrider voldsomt, så det vil jeg mene er ret almindeligt

Da man ikke kan vride armen om på banken i tilfældet, men kun prøve at tale godt med dem for at se om man kan rykke dem i ens retning så der kun, find en anden bank

om 5% er dumt? Ja måske men kursen er jo nok også over 100 kan man tro - så det kan jo ikke bare til samme kurs lægges om til f.eks nye 3% og samme vil kunne være i forhold til nyt 20 års lån

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:50

ok tak

Tilmeldt 4. Jul 08
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 13:37

Der kan godt laves fastkursaftale over telefon/mail, problemet for banken er at når der er lavet et fastkursaftale, så er aftalen bindende, så derfor skal de have en underskrift på det, med det samme eller en acc i form af en mail, som bekræfter der indgåes fastkursaftale.

derfor tilbyder de ikke at sende en fastkursaftale hjem til underskrift, for kunden skal give acc på faskursaftalen iden den bliver lavet.

Fra Nykøbing F.
Tilmeldt 1. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Fra  TJEK Group - uvildig økonomisk rådgivning Skrevet kl. 08:16

I forbindelse med omlægningen er der lavet et tilbud, hvor størrelsen af det nye 20 års lån er beregnet, så det dækker indfrielse af det nye lån + omkostninger. Her er anvendt de aktuelle obligationskurser på indfrielse og udbetaling. 5% lånet er pt. et godt stykker over kurs 100 og det 20 årige lån har måske været omkring kurs 98. 

Risikoen er hvis renteniveauet begynder at stige, så vil kursen på det 20 årige lån falde, dermed vil der mangle penge til indfrielse af 5% lånet. Omvendt hvis renteniveauet falder, vil kursen stige og dermed er der et overskud.

Når der sker store ændringer i kurser på obligationer er det typisk nedadgående, som jo vil betyde underskud

I nævnte tilfælde vil jeg normalt altid anbefale en fastkursaftale på det nye lån og alt efter tidspunktet en opsigelse af 5% lånet. Men umiddelbart er det kundens valg, altså hvis vedkommende kan inddække et evt. underskud uden problemer.

I forbindelse med indgåelse af fastkursen skal der ske skriftlig accept fra kunden.

Fra en medarbejder i banken/realkreditten ser kursen på skærmen og oplyser den til kunden, skal accepten af kursen typisk ske inden for 10 - 12 minutter, ellers gælder kursen ikke længere.

Derfor er der en udfordring omkring underskriften fra kunden. Det er op til banken, hvordan de håndtere det. Men et par forslag kunne være en dialog via netbank (som jo kræver kodeord), mail, fysisk møde, fax osv. 

Håber det kan hjælpe på vej.

Se mere om mig her: www.tjekgroup.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)