Hej, Nu har jeg oplevet et par gange, at folk bestiller nogle varer, modtager dem og sender dem retur tilbage til mig, med besked om at de gerne vil annullere købet. Nogle gange helt uden grund? Det er mildt sagt irriterende naturligvis, men en del af gamet jo. Hidtil har jeg altid givet beløbet - fragt omkostninger retur. Men er det lovligt at tilbyde kunden et til gode bevis til ens shop? I stedet for at tilbage betale beløbet? Hvad gør I andre? Tilbage betaler i bare pengene eller har i andre løsninger? venlig hilsen //pete45 |
Jeg går ud fra, at du har en webshop. Altså, at dine kunder bestiller og/eller betaler på nettet.
Og hvis det er tilfældet, er jeg faktisk lidt rystet over, at du ikke har sat dig ind i denne helt grundlæggende lov, nemlig at kunden altid har 14 dages fortrydelsesret. (Der er dog nogle ganske få undtagelser som bl.a. visse digitale ydelser og fødevarer)
Du kan læse mere om det her: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Fortryd-net?tc=DDECDCEF2AE542D4B5618F0FFB15BBAD
Som det fremgår, kan kunden returnere varen i op til 14 dage efter, at han har modtaget den. Og skal have sine penge tilbage! Også for evt. fragt, han måtte have betalt. Den eneste udgift, kunden selv skal afholde, er udgiften for at sende varen retur.
Men resten skal kunden have tilbage i penge - ikke tilgodebeviser.