jeg mener den hedder 64 20 10 koden for holding der er rent finansielt holding (der kan sagtens være holding der også har noget drift - ejendomme o.l.) Kun rene finansielle er fritaget. Moms? Jeg ville ikke tro rent finansielle holding selskaber var momsregistrerede, det ville være unormalt TROR jeg og det ville nok betyde, at det ikke var et rent finansielt holding - jeg tror derfor at moms ville betyde at selskabet havde en form for drift, og så snart det har det, er der krav om arbejdsskadeforsikring til eneste indehaver/indehavere/direktør - det passer med det klip jeg har lavet, hvor de momspligtige aktiviteter der kunne ligge i holding typisk, ville ha driftskarakter = krav ASK
fra E&Y http://www.ey.com/DK/da/Services/Tax/VAT--GST-and-Other-Sales-Taxes/art---moms-i-holdingselskaber-060911
Holdingselskabets aktiviteter
Når holdingselskaber udelukkende beskæftiger sig med at købe, sælge og besidde aktier/anparter i datterselskaber, er der tale om aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.
Holdingselskaber er sædvanligvis kendetegnet ved, at deres eneste aktivitet er at eje aktier eller anparter i andre selskaber, og selskaberne udøver derfor ikke momspligtige aktiviteter. Dette betyder imidlertid ikke, at moms er irrelevant i forhold til holdingselskaber. Det er således mulighed for at placere forskellige aktiviteter i holdingselskabet med henblik på en samlet momsmæssig optimering i koncernen.
Holdingselskabets aktiviteter
Når holdingselskaber udelukkende beskæftiger sig med at købe, sælge og besidde aktier/anparter i datterselskaber, er der tale om aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.
Som eksempler herpå nævner SKAT:
- Modtagelse af udbytter fra selskaber, hvor holdingselskabet besidder aktier/anparter
- Almindelig geninvestering af udbytter fra datterselskaber i form af udlån til disse, hvis betaling af renter kun er en følge af ejendomsretten til aktier/anparter i datterselskaberne
- Køb, salg og besiddelse af andre værdipapirer, såsom kapitalandele i investeringsfonde samt afkast heraf
Holdingselskaber kan imidlertid have andre aktiviteter, som omfattes af momsloven. Disse aktiviteter kan enten være momspligtige eller momsfritagne. Eksempler herpå er:
Momspligtigt
- Salg af administrationsydelser
- Udlejning af aktiver
- Udlejning af fast ejendom (momspligt forudsætter en frivillig registrering)