Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Her er mine erfaringer med start af IVS (DIY)

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Karlskrona
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke så meget inde i driftselskab og stiftelsesdokumenter endnu, men starter man en basal webshop op (eller blot hjemmeside med mulighed for salg), hvad skal en ansvarsforsikring så gøre godt for? Hvad dækker den over ifm forsendelser?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47219
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37
Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 14:23

Ok tak, John

Dvs. et holdingselskab, som kun agerer pengekasse = intet krav om arbejdskadeforsikring?

Har det også noget at sige, om holding er momsregisteret eller ej?

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33

jeg mener den hedder 64 20 10 koden for holding der er rent finansielt holding (der kan sagtens være holding der også har noget drift - ejendomme o.l.) Kun rene finansielle er fritaget. Moms? Jeg ville ikke tro rent finansielle holding selskaber var momsregistrerede, det ville være unormalt TROR jeg og det ville nok betyde, at det ikke var et rent finansielt holding - jeg tror derfor at moms ville betyde at selskabet havde en form for drift, og så snart det har det, er der krav om arbejdsskadeforsikring til eneste indehaver/indehavere/direktør - det passer med det klip jeg har lavet, hvor de momspligtige aktiviteter der kunne ligge i holding typisk, ville ha driftskarakter = krav ASK

fra E&Y http://www.ey.com/DK/da/Services/Tax/VAT--GST-and-Other-Sales-Taxes/art---moms-i-holdingselskaber-060911 

Holdingselskabets aktiviteter
Når holdingselskaber udelukkende beskæftiger sig med at købe, sælge og besidde aktier/anparter i datterselskaber, er der tale om aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.

Holdingselskaber er sædvanligvis kendetegnet ved, at deres eneste aktivitet er at eje aktier eller anparter i andre selskaber, og selskaberne udøver derfor ikke momspligtige aktiviteter. Dette betyder imidlertid ikke, at moms er irrelevant i forhold til holdingselskaber. Det er således mulighed for at placere forskellige aktiviteter i holdingselskabet med henblik på en samlet momsmæssig optimering i koncernen.

Holdingselskabets aktiviteter

Når holdingselskaber udelukkende beskæftiger sig med at købe, sælge og besidde aktier/anparter i datterselskaber, er der tale om aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.

Som eksempler herpå nævner SKAT:

• Modtagelse af udbytter fra selskaber, hvor holdingselskabet besidder aktier/anparter
  • Almindelig geninvestering af udbytter fra datterselskaber i form af udlån til disse, hvis betaling af renter kun er en følge af ejendomsretten til aktier/anparter i datterselskaberne
  • Køb, salg og besiddelse af andre værdipapirer, såsom kapitalandele i investeringsfonde samt afkast heraf

Holdingselskaber kan imidlertid have andre aktiviteter, som omfattes af momsloven. Disse aktiviteter kan enten være momspligtige eller momsfritagne. Eksempler herpå er:

Momspligtigt

• Salg af administrationsydelser
  • Udlejning af aktiver
  • Udlejning af fast ejendom (momspligt forudsætter en frivillig registrering)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2115
Skrevet kl. 15:44

Cookie - John Hannover:
Momspligtigt

Hej John

Kan dette have noget at, når jeg har set nogle driftselskaber sammen med holding er kommet under konkursbehandling?

Mit eget holdingselskab er ikke momsregistreret, da aktiviteterne er:

Cookie - John Hannover:
holdingselskaber udelukkende beskæftiger sig med at købe, sælge og besidde aktier/anparter i datterselskaber, er der tale om aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.

Johnny

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Skrevet kl. 16:25

Tak for den fine udredning :-)

Og lige for at runde den af fra min side, indtil videre anyway ;-), læser jeg dit svar som, at et holding, der investerer udbytte fra datter (fx i børsnoterede selskaber), ikke behøver at være momsregistreret og ej heller have arbejdskadeforsikring?

Mht. investering, kan der så være lagerbeskatning at tage hensyn til, men det er en helt anden historie.....

På forhånd tak og god søndag :-)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 16:56

Top danmark kræver ikke øvrige forsikringer eller at man er privatkunde.

Arbejdsskadeforsikringen dækker jo de personskader der kan forekomme, og det er klart at en arbejdsskadesforsikring er billig når der er tale om webshop eller andet kontoarbejde. I værste fald bliver det en musehånd, eller dårlig ryg grundet dårlige stole og den slags.

Det ser straks anderledes ud i andre brancher hvor der er større farer til stedet, eksempelvis et smedeværksted o.l.

Ansvarsforsikringen kan absolut anbefales, den er dog så vidt jeg ved ikke lovpligtig og bør ikke mistolkes som arbejdsskadesforsikring. Arbejdsskadesforsikringen dækker skader du eller dine medarbejdere pådrager sig i selskabet.

Ansvarsforsikringen dækker skader du eller dine ansatte laver hos andre. Jeg har tegnet en til den nette sum af 1500.- kr om året. Den dækker op til 10 mio. Det betyder at hvis jeg eller en ansat laver en fejl på en teknisk tegning til en kunde, og pågældende kunde får produceret 20.000 emner i Kina af min tegning som er lige til at smide ud grundet før nævnte fejl, ja så dækker min forsikring det tab som min kunde har haft.

Der er dog en rimelig stor selvrisiko på 50.000.- kr på, men omvendt set er det altså sådan en man for alvor kan knække nakken på. 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Skrevet kl. 20:21

Hej Uldal

Tak for den fine forklaring :-)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 28. Jul 13
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 23:34

Så har jeg lige et par spg mht rent finansielt Holding selskab. Selv et sådanne selskab vil jo unægteligt have nogle momsbelagte udgifter i form af Porto, revision, osv osv. Hvordan behandles disse hvis selskabet ikke er momsregistreret da denne registrering som nævt ville være selvmodsigende for et rent finansielt Holding selskab?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:15

MartinLMadsen:
Så har jeg lige et par spg mht rent finansielt Holding selskab. Selv et sådanne selskab vil jo unægteligt have nogle momsbelagte udgifter i form af Porto, revision, osv osv. Hvordan behandles disse hvis selskabet ikke er momsregistreret da denne registrering som nævt ville være selvmodsigende for et rent finansielt Holding selskab?
Så er hele omkostningen bare en omkostning inkl moms som for alle ikke momsregisgtrerede og momsen kan ikke trækkes fra, på andet vis end der er en omkostning (ps porto er ikke med moms)

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)