Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette band som IVS i management-sammenhæng.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg barsler lidt på en idé til en alternativ konstruktion i musik management branchen. Efter at have været meget tæt på et management/booking agentur i et stykke tid er det klart for mig at det regnskabsmæssigt bliver mere og mere uoverskueligt for bogholderen jo flere kunstnere der bliver tilknyttet(i det her tilfælde).

Hvert bands økonomi er således kun en "konto" som så udbetales som honorar til bandet i slutningen af året, og jeg er for eksempel ikke sikker på om aktiver(instrumenter osv. købt fra bandkassen) overhovedet medregnes i management-selskabets regnskab, og går ud fra de blot er en udgift på band-kontoen som management-selskabet styrer for bandet. Jeg ved godt det lyder rodet, men det er det også(de har dog revisor på, så alt er efter bogen).

Min idé går ud på at udnytte iværksætterselskabets muligheder, og dermed oprette hvert band som et IVS, og så køre regnskab for bandet som var det en virksomhed. I min hjerne virke det utroligt ligetil, og jeg kan ikke finde nogle ulemper ved det skal jeg være ærlig.

Istedet for at management selskabet har en kontrakt med 4 bandmedlemmer som privatpersoner, kan de vel lige så godt have en kontrakt med et IVS, hvilket også vil være en økonomisk fordel for bandets medlemmer?

Ser i nogle huller i idéen? Jeg kan kun se skatte- og regnskabsmæssige fordele:

- Ingen personlig hæftelse

- Mulighed for skattemæssige afskrivninger

- Mere struktureret regnskab for både band og management bureau (adskilte regnskab hvis de ikke bliver en koncern, som vel også er en mulighed)

En kontrakt mellem management selskab og band på X% af hele oms må vel være lige så bindende som den traditionelle kontrakt mellem management selskab og medlemmerne som privatpersoner?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20

regnskab vil vel ofte koste mere i IVS som årsrapport

Hvert medlem vil skulle ha arbejdsskadeforsikring ca 1300 kr om året - lovpligtig i selskaber

Klart mere administration for banded

Behov for ejeraftale hvis der skal ske udskiftninger - salg af anparter m.m.

Behov for erhverskonto for banded - ikke sikkert banken er med og ofte en omkostning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Skrevet kl. 23:30

Tak for svar,

Regnskabs administration: 

Dinero + et par timer til en bogholder er vel et godt bud til en omkostnings-effektiv løsning?

Løn administration:

Som det ser ud lige nu er de kun honorarmodtagere - det kan vel bare fortsætte sådan, såfremt de kun er anpartshavere i selskabet?

Erhvervskonto:

Såfremt de tjener penge(oms for over en halv mio), så er banken vel interesseret i at have dem som kunder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:58

Mike Riess:

Tak for svar,

1

Regnskabs administration: 

Dinero + et par timer til en bogholder er vel et godt bud til en omkostnings-effektiv løsning?

2

Løn administration:

Som det ser ud lige nu er de kun honorarmodtagere - det kan vel bare fortsætte sådan, såfremt de kun er anpartshavere i selskabet?

3

Erhvervskonto:

Såfremt de tjener penge(oms for over en halv mio), så er banken vel interesseret i at have dem som kunder?

1 ja hvis de tjener nok - jeg vil mene mindst 50.000 per medlem før det betaler sig

2

Nej de skal som indhavere af selskabet tegne og betale lovpligtig arbejdsskade forsikring hver og en som ejer eller ansatte

3

ja vist og er det bands med over en halv mio i indtægt - så kan det være en god vej  .ellers stay away

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Skrevet kl. 00:02

1:

Okay - men hvad baserer du tallet 50.000 kr på? udgiften til bogholder? Smile

2:

Så den er lovpligtig uanset om der er ansatte i selskabet eller ej?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16

1 min opfattelse af hvonår det betaler sig ah selvskab . burde nok være højere

2 JA den er lovpligtig for alle ansatte og ejere uden undtagelse

vh

Fra Næstved
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 00:23

Tror liiiiige at du skal vende dine tanker med juridisk afdeling i Dansk Musiker forbund - før du kaster dine musikere ud i noget som kan få fatale følger - ikke mindst i forhold til A-kasser, ophavrettigheder og meget andet...

http://www.dmf.dk/omdmf/findmedarbejder/ansattefagligafdeling/ Trine Budtz 35 240 240 / tb@dmf.dk 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Skrevet kl. 00:50

John>>
Interessant - hvilke omkostninger tænker du helt præcist er med til at gøre skellet mellem enkeltmands og IVS, foruden bogholder udgiften?

Lavprisskilte>>
Super! Det er jo lige dem man skal spørge indenfor det felt. Det prøver jeg lige..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49

1

skud fra hoften - jeg har jo beskrevet udgifterne? Arbejdsskadeforsikring for 4 mand i band = ialt ca 4.500 - regnskab som jeg ikke tror de klarer i IVS sikkert ialt 10.000 kr + stiftelsen + udarbejdelse af ejeraftale + jeg tror bands (har selv spillet meget) har udskiftninger = nye ejere ind ud

2

ja den er lovpligtig for ejer i IVS og de skal vel være ejere + de skal være ansatte, hvordan vil de ellers få løn?

og som korrekt beskrevet af anden, a-kasse slut med dagpenge ret formentlig - ingen sociale ydelser formentlig. tror ikke et sekund på den med mindre vi taler meget store etablerede artister

vh John H

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Skrevet kl. 13:16

Det var mere for at forsøge at identificere etableringsomkostninger jeg eventuelt ikke kendte til ud fra dit beløb på 50.000. Men så blev jeg da ihvertfald klogere mht. arbejdsskadeforsikringen. Smile

Tager en snak med både management selskab, band og DMF. Det var som sagt bare en idé jeg lige skulle teste af, for at se om det kunne imødekomme et problem.

Tak for svarene,

Vh Mike

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)