Hej Amino, Jeg barsler lidt på en idé til en alternativ konstruktion i musik management branchen. Efter at have været meget tæt på et management/booking agentur i et stykke tid er det klart for mig at det regnskabsmæssigt bliver mere og mere uoverskueligt for bogholderen jo flere kunstnere der bliver tilknyttet(i det her tilfælde). Hvert bands økonomi er således kun en "konto" som så udbetales som honorar til bandet i slutningen af året, og jeg er for eksempel ikke sikker på om aktiver(instrumenter osv. købt fra bandkassen) overhovedet medregnes i management-selskabets regnskab, og går ud fra de blot er en udgift på band-kontoen som management-selskabet styrer for bandet. Jeg ved godt det lyder rodet, men det er det også(de har dog revisor på, så alt er efter bogen). Min idé går ud på at udnytte iværksætterselskabets muligheder, og dermed oprette hvert band som et IVS, og så køre regnskab for bandet som var det en virksomhed. I min hjerne virke det utroligt ligetil, og jeg kan ikke finde nogle ulemper ved det skal jeg være ærlig. Istedet for at management selskabet har en kontrakt med 4 bandmedlemmer som privatpersoner, kan de vel lige så godt have en kontrakt med et IVS, hvilket også vil være en økonomisk fordel for bandets medlemmer? Ser i nogle huller i idéen? Jeg kan kun se skatte- og regnskabsmæssige fordele: - Ingen personlig hæftelse - Mulighed for skattemæssige afskrivninger - Mere struktureret regnskab for både band og management bureau (adskilte regnskab hvis de ikke bliver en koncern, som vel også er en mulighed) En kontrakt mellem management selskab og band på X% af hele oms må vel være lige så bindende som den traditionelle kontrakt mellem management selskab og medlemmerne som privatpersoner? |
regnskab vil vel ofte koste mere i IVS som årsrapport
Hvert medlem vil skulle ha arbejdsskadeforsikring ca 1300 kr om året - lovpligtig i selskaber
Klart mere administration for banded
Behov for ejeraftale hvis der skal ske udskiftninger - salg af anparter m.m.
Behov for erhverskonto for banded - ikke sikkert banken er med og ofte en omkostning
vh John H