Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS eller Enkeltmand???

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Jeg ville umiddelbart sige APS.

Ja der er mange fordele ved enkeltmands men hvis du overgår fra webshop til fysisk butik kommer du lige pludselig op i en helt anden liga. Det betyder at tingene ser anderledes ud. Du skal eksempelvis leje en butik, der er ofte lang opsigelse på, du har el-regning, indbo forsikring, vagt eller alarm aftaler, varme, fællesudgifter osv at tænke på.

Nu har jeg prøvet at vælte med en enkeltmandsvirksomhed og tro mig, det tager sgisme om sig før konkursen er gjort op. Jeg havde aldrig troet det, men jeg endte med en gæld på 3 mio selvom det jeg reelt skyldte på konkurstidspunktet kun var omkring 1 mio. Alt det øvrige var bla.a husleje til kontor, løn til en masse folk m.m. 

Sæt det sådan her op: Hvis det går galt, hvad sker der så ?

Vælter du med dit ApS så er det korrekt at du mister dine 200.000.- kroner i varelager. Men du kan praktisk taget starte op igen dagen efter eksempelvis med enkeltmandsvirksomhed og en webshop som den du har nu.

Vælter du med enkeltmandsvirksomhed så mister du det samme + alt hvad du ejer og har, du kommer til at stå i latterlig stor gæld, og skal igennem 3 års gældsanering (ligesom jeg) før du kan ånde igen. Du kan godt starte virksomhed, men da du står i RKI i 3 år for din gæld kan du ikke låne til noget overhovedet, og du kan ikke engang få et telefonabonnement til dig selv.

Selvfølgelig skal man tro på det, men man er også nødt til at tage et kig på "worst case scenario" og så handle ud fra dine egne personlige bedste interesser. 

God vind med projektet :)

Eksemplet er godt, men er også et eksempel hvor Uldal "har slået et brød op" der byggede på kreditter/forpligtigelser. Spørgsmålet er virkelig om du kan opnå kreditter (vare/løn/andet) der gør at du kan undgå personlige forpligtigelser. Når du starter med at have fuldtidsansatte - ja så begynder skalaen at tippe. 
En tidligere klassekamerat jeg har kørte et havemøbel detailfirma over en årrække, blev afkrævet kautioner af banken og har betalt af "EFTER SKAT" i over ti år, medens han havde sparet 62-65% hvis han istedet havde drevet det som enkeltmandsfirma. Du kan så længe der er aktiver i dit enkeltmandsfirma omdanne det til ApS - Du kan ikke gå den anden vej.
Så snart du begynder at formueopbygge i selskabet og er ret sikker på det fortsætter bør du klart være i selskabsform.
MVH jens
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 18:27

Som APS kan man sagtens oprette kreditter på den facon. Ja jeg vil næsten sige alt der ikke er et direkte bank-lån vil kunne oprettes i APS regi og dermed ikke "jagte" en personligt ved en konkurs. Medmindre selvfølgelig at man har drevet selskabet med hovedet under den ene arm, hvor man i så fald ikke er fredet mere.

Eksempler på kreditforpligtelser som man kan holde i APS 

Telefonabonnementer

Internet

El, varme, husleje til lejemål.

Vagtordning / alarm

Forsikringer (indbo, ansvar, arbejdsskadeforsikring)

Og selvfølgelig alt hvad der har med løn, skat og moms at gøre.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 09:22

Uldal:

Som APS kan man sagtens oprette kreditter på den facon. Ja jeg vil næsten sige alt der ikke er et direkte bank-lån vil kunne oprettes i APS regi og dermed ikke "jagte" en personligt ved en konkurs. Medmindre selvfølgelig at man har drevet selskabet med hovedet under den ene arm, hvor man i så fald ikke er fredet mere.

Eksempler på kreditforpligtelser som man kan holde i APS 

Telefonabonnementer

Internet

El, varme, husleje til lejemål.

Vagtordning / alarm

Forsikringer (indbo, ansvar, arbejdsskadeforsikring)

Og selvfølgelig alt hvad der har med løn, skat og moms at gøre.

Mestendels korrekt, men jeg har eksempelvis 6 måneders depositum på huslejen, og 6 måneders opsigelse, så de penge er bundet.

Løn, Skat, Moms er de store, men det ændrer ikke på at det der er beslutningen er, at hvis du lukker virksomheden er der så penge du slipper for at betale (ekstern gæld), og hvor meget er det i forhold til din eventuelle skattebesparelse.

Hvis du taber 1 mio personligt så får du 600000kr igen af skat (hvis du efterfølgende betaler topskat). Hvis du er gift og du har løbende underskud i dit privatejede firma kan fradraget overføres og hjælpe cashflow...

Igen - hvis det er dig selv der er kreditoren så er det umådelig dumt at være i selskabsform, men hvis det er eksterne kreditorer så er det umådelig smart at være i selskabsform. Det er blot dumt at gå skråsikkert ind i en virksomhedskonstruktion eller en anden uden at forholde sig til forskellene.

Løn, skat og moms på en forretning der er fokuseret på salg i Danmark er en rigtig vigtig parameter, specielt hvis indkøbene er momsfri. Det kan meget hurtigt svinge pendulet over på at et ApS er den rigtige løsning - men lav beregningen!

mvh Jens

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)