Hej Jeg har aldrig rørt ved noget der hedder SEO før, jeg ved hvad det er, jeg har læst rigtig meget om det, og hvor mere jeg læser hvor mere indviklede er det. Simpelt sagt, jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg er typen der læser og laver noget og får et resultat ud af tingene med det samme. Ved SEO kan jeg forstå man laver noget hele tiden, men skal vente lang tid for at kunne se om det virker. På den måde kan det man laver jo være spildt arbejde for sådan en som mig som ikke har den store forstand på det. Nu tænker du sikkert, ''Jamen du kan bare læse samtlige SEO tråde her på amino'' Og ja det er også rigtigt, men det jeg søger svar på er spørgsmål som disse: - Hvordan ved man om de artikler man skriver er SEO orienteret? hvordan ved man om google syntes om dem? - Hvilke ting laver man for at lave SEO? har fået af vide at man hele tiden kan lave noget SEO. - Når man snakker linkbuilding, er det så bare hvor man lænker til sin webshop? altså sapper rundt på alle hjemmesider der findes, og håber der er en tråd man kan smide sin shops link ind i? eller hvordan skal det forstås? Håber i har nogle råd og svar til en nybegynder som mig. Hav en god dag. Mvh Carsten Nielsen |
Carsten Nielsen:Hej
Jeg har aldrig rørt ved noget der hedder SEO før, jeg ved hvad det er, jeg har læst rigtig meget om det, og hvor mere jeg læser hvor mere indviklede er det. Simpelt sagt, jeg forstår det simpelthen ikke.
Jeg er typen der læser og laver noget og får et resultat ud af tingene med det samme.
Ved SEO kan jeg forstå man laver noget hele tiden, men skal vente lang tid for at kunne se om det virker. På den måde kan det man laver jo være spildt arbejde for sådan en som mig som ikke har den store forstand på det.
Nu tænker du sikkert, ''Jamen du kan bare læse samtlige SEO tråde her på amino'' Og ja det er også rigtigt, men det jeg søger svar på er spørgsmål som disse:
- Hvordan ved man om de artikler man skriver er SEO orienteret? hvordan ved man om google syntes om dem?
- Hvilke ting laver man for at lave SEO? har fået af vide at man hele tiden kan lave noget SEO.
- Når man snakker linkbuilding, er det så bare hvor man lænker til sin webshop? altså sapper rundt på alle hjemmesider der findes, og håber der er en tråd man kan smide sin shops link ind i? eller hvordan skal det forstås?
Håber i har nogle råd og svar til en nybegynder som mig.
Hav en god dag.
Mvh
Carsten Nielsen
Hej Carsten
Det er godt at se, at du er i gang med at lære SEO. Som du næsten selv skriver, kan det kun anbefales, at du læser så meget som muligt. Der findes utallige gode ressourcer derude både hjemmesider, artikler, e-bøger og rigtige bøger som SEO-lex. Det kan jeg kun råde dig til at du gør, så skal du nok få et bedre overblik over, hvad du gør og hvad SEO er.
Når det er sagt, vil jeg da gerne prøve at besvare din spørgsmål bedst muligt.
Spørgsmål: "- Hvordan ved man om de artikler man skriver er SEO orienteret? hvordan ved man om google syntes om dem?"
Svar: Inden man laver en artikel vil man oftest have lavet en søgeordsanalyse. Det kan man gøre blandt andet ved hjælp af google søgeordsplanlægning. Lad os antage, at du gerne vil skrive om boliger. Du skriver så bolig ind i Google søgeordsplanlægning, hvor der kommer en masse ideer og såkaldte keywords, hvor du kan se, hvor mange antal søgninger, der i gennemsnit er pr. søgeord om måneden på Google.
Her har jeg top 33 ideer over, hvad man ellers kunne skrive om, taget fra søgeordsplanlægningen fra Google. Der er listet i søgeord og søgninger pr. måned.
Keyword | Currency | Avg. Monthly Searches (exact match only) |
bolig | DKK | 14800 |
boligportalen | DKK | 135000 |
nybolig | DKK | 74000 |
lejebolig | DKK | 60500 |
huse til salg | DKK | 12100 |
andelsbolig | DKK | 12100 |
fritidshus | DKK | 9900 |
huse | DKK | 8100 |
boligbasen | DKK | 6600 |
lejligheder | DKK | 6600 |
hus til leje | DKK | 5400 |
funkishus | DKK | 5400 |
lejebolig.dk | DKK | 5400 |
ledige lejligheder | DKK | 4400 |
kab bolig | DKK | 4400 |
boliger til salg | DKK | 4400 |
bolig til leje | DKK | 4400 |
hus til salg | DKK | 3600 |
lejebolig odense | DKK | 3600 |
boligpriser | DKK | 3600 |
lejebolig århus | DKK | 3600 |
lejligheder til leje | DKK | 3600 |
sommerhuse til salg | DKK | 3600 |
lejlighed | DKK | 3600 |
sommerhus til salg | DKK | 2900 |
ejerlejlighed københavn | DKK | 2900 |
lejligheder odense | DKK | 2900 |
ejerlejlighed | DKK | 2900 |
bolig til salg | DKK | 2900 |
lejeboliger | DKK | 2900 |
plus bolig | DKK | 2400 |
lejligheder århus | DKK | 2400 |
boligselskaber | DKK | 2400 |
Du kan, se at der massere af søgninger på forskellige keywords om måneden. Da der 14.800 søgninger om måneden på bolig, beslutter du dig for at lave en artikel kun henvendt netop dette søgeord.
Google kan godt lide lange artikler, unikt indhold og indhold af kvalitet. Derfor laver du en artikel på 2000 ord, hvor du har sat billeder ind, du selv har taget. Du har inddelt artiklen i afsnit inddelt med overskrifter af h-tags. Du har også sørget for at linke lidt ud.
Hvordan du så ved at google kan lide din artikel er, at når du søger på bolig på google, så rangerer den højt.
Det skal dog siges, at der er meget konkurrence på søgeordet bolig og derfor er det noget, der er vil tage meget, meget lang tid før man vil ranke højt.
Derudover vil Google også tage højde for hvilke links, der peger på artiklen fra andre sider. Jo flere, jo mere troværdige og sider indenfor samme områder, der peger på din artikel med et link, vil din artikel ranke højt på Google alt andet lige.
Spørgsmål: Hvilke ting laver man for at lave SEO? har fået af vide at man hele tiden kan lave noget SEO.
Svar: Det er virkelig et bredt spørgsmål. Man deler oftest SEO op i eksternt SEO og internt SEO.
Den interne SEO: er det, der optimeres på selve siden. Det kan lige være fra at ændre <title>, meta decription, keywords tag, property tags, indsætte billeder på siden og give disse titler osv, skrive indhold, sørger for at www.xxx.dk redirecter til xxx.dk, optimerer intern linkstruktur osv.
Den eksterne SEO: er fx linkbuilding hvor man peger på en hjemmeside med links fra andre sider.
Spørgsmål: - Når man snakker linkbuilding, er det så bare hvor man lænker til sin webshop? altså sapper rundt på alle hjemmesider der findes, og håber der er en tråd man kan smide sin shops link ind i? eller hvordan skal det forstås?
Svar: Nej, linkbuilding handler ikke bare om kvantitet. Det handler også om kvalitet. Så det handler ikke om at spamme hver en hjemmeside til med dit link. Tværtimod kan dette være skadeligt for din hjemmeside. Der stor forskelle på de såkaldte backlinks.
For det første kan backlinks inddeles i dofollow og nofollow:
- I dofollow tillader man google at følge linket som et normalt link. Dette giver generelt set meget linkjuice.
- I nofollow tillader man ikke at google følger linket. Google gør det så alligevel og det giver meget lidt linkjuice.
Dette er meget generelle betragtninger af disse typer follow.
Derudover tager Google også højde for, hvor på hjemmesiden linket er placeret og i hvilken sammenhæng.
Jo højere op eller i sammenhængene tekst, jo mere værdi giver det til backlinket og gerne med indhold, der passer til samme niche som ens egen side.
Der gælder mange forhold. Der er en grund til, at der findes bøger på 500 sider, der netop omhandler disse spørgsmål. Spørgsmålene er meget brede, så uden at skulle skrive 50 sider, så bliver det korte, men forhåbentligt brugbare svar.