Jeg har et lille firma, og jeg køber en gang i mellem en computer, en skærm eller lignende.
Jeg ønsker ikke for meget bøvl med den nye lov om omvend købsmoms.
Jeg har fået det indtryk, at hvis man køber sine ting i Fona, Elgiganten og lignende steder (mindst 50 % privat-salg de pågældende steder), så betaler man moms på den gode gamle sædvanlige måde - er dette korrekt ?
Jeg har fået det indtryk, at hvis man køber sine ting i Fona, Elgiganten og lignende steder (mindst 50 % privat-salg de pågældende steder), så betaler man moms på den gode gamle sædvanlige måde - er dette korrekt ?
Sælger skal finde ud af, om der sælges mere end 50% til private. Såfremt "ja" til dette skal sælger som sædvanlig skrive en faktura og lægge moms til samt opkræve denne af kunden. Er du privatkunde kan du som sædvanlig ikke andet end at betale momsen. Er du erhvervskunde og køber computeren til brug i din egen virksomhed kan du trække momsen fra ( få momsen tilbage ved almindelig momsafregning )
Handler du derimod computer direkte fra en leverandør der kun sælger til erhverv vil denne afkræve dig dokumentation for din momsregistrering. Er dette på plads kan han sælge dig computeren UDEN at påføre og opkræve moms. Computerens pris er for dig den samme, du behøver blot ikke at bogføre moms på denne. Skulle det nu ske at du har købt computeren til videresalg skal du selv opkræve momsen af slutkunden ( og aflevere denne moms til skat) medmindre du også sælger over 50% til erhverv og kan dokumentere at din kunde er momsregistreret. Er du med - er "i andre" enige, eller har jeg misforstået noget ?
Købes der en computer hvor sælger ikke skal lægge moms på dom følge af omvendt betalingspligt så skal køber bestemt forholde sig til momsen. Salgs- og købsmoms påvirkes (hvis køber har fradragsret) og handlen skal registreres i rubrik c.
Købes der en computer hvor sælger ikke skal lægge moms på som følge af omvendt betalingspligt så skal køber bestemt forholde sig til momsen. Salgs- og købsmoms påvirkes (hvis køber har fradragsret) og handlen skal registreres i rubrik c.
ja og vel i princip bare en ny konto - helt svarende til "EU moms" for momsregistrerede bare en anden rubrik af hensyn til momsangivelse - dansk købsmoms omvendt betalings´pligt - , som vel alle regnskabsprogrammer kan indbygge på ultrakort tid?
Klarer man køb fra EU med omvendt b.p. så klarer man vel dette lige så let med en korrekt opsat konto - om ikke jeg misser noget
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Så konklusionen er følgende: Hvis jeg køber i Fona, Elgiganten, ... så er alting som i gamle dage, og jeg behøver ikke at spekulere yderligere over den nye momslov ?