Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Slem-ID / Dum-ID - tråden hvor det er tillad at brække sig

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 21. Dec 09
Indlæg ialt: 238
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Her kommer tråden hvor det er tilladt at skælde ud. Magen til lort skal man lede længe efter! PT sidder jeg og er ved at rykke håret af mig selv fordi jeg ikke har ret til at læse mit eget selskabs E-boks trods at jeg er Slem-ID administrator !

Og så har jeg fået jordens dårligst formuleret supportsvar TRODS at en hver forespørgsel til Nem-ID kundeservice koster 250 kroner + moms!  

Som Joachim B. ville ha sagt: "Jeg brækker mig!!!!!"

Lad mig høre jeres dårlige oplevelser - helst ingen gode - jeg ved godt at papkortet altid er godt at have ved hånden hvis man er løbet tør for toiletpapir!

Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 335
Skrevet kl. 14:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror vi alle fra tid til anden har haft problemer med NemID, men overordnet set (selvom du ikke vil have man er positiv), så mener jeg at NemID udelukkende har været en positiv ting.

Aldrig har det været lettere at logge på alle offentlige ting osv som nu.

Jeg kan sagtens huske tidligere hvor man skulle bruge digital signatur for at logge ind diverse steder - se DET var bøvl og begrænset.

Nu har NemID så haft den hage at det kun har været tilgængeligt i Java, men NemID kommer snart i JavaScript så du kan sidde i din sofa med din tablet eller smartphone og ordne dine ting.

At du støder med panden mod muren i forhold til at du ikke kan komme på din e-boks er da træls og jeg forstår udmærket din frustration - især hvis der skal betales ved kasse 1 for spørgsmål og så man ikke får et fyldestgørende svar.

Men generelt - og overordnet set - så er jeg den dag i dag positiv over det selvom jeg også selv var skeptisk til en start. Men er man ikke altid frustreret over "nyt" (Tag eksempelvis Windows som et ganske fint eksempel)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00

også jeg læser jo om nogen med problemer men må sige som drupal eksperten, personligt synes jeg det er super

Jeg har ikke har et eneste problem selv, personligt og med 3 selskaber inkl postkasser skat og alt - min kone ingen problemer. Ud  over kortet personligt har jeg købt nemID på hardware - en usb dongle som min nemID personligt ligger helt som firma nemID nøgle uden kort på computeren

Jeg bøjer mig naturigvis for de som har haft problem for de findes helt klart, men mine erfaringer er kun positive og langt bedre end digital signatur og alt andet der har været. En BØN - se at få det fri af java (men det har jo med sikkerhed at gøre)

Jeg tror dit problem går at løse på kort tid. Det ligger i dine brugerrettigheder som du kan ændre under brugeradm i mit virk.dk - find brugerne og se om den du bruger ER adm og at den bruger har ret til ALT - bare tildel alt du ser der inde

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:20

Jeg er så enig i, at Nem-ID er håbløst og principielt "gammel vin på nye flasker".

Indførelsen af Nem-ID er jo akkurat samme system, som vi havde i starten af '90erne ved log ind på diverse bankers systemer.

Vi skulle have beholdt den digitale signatur.

Jeg er som trådstartet såvel Nem-ID administrator og bruger, som jeg har til at fungere både med Nem-ID og med digital signatur. Dog virker den digitale postkasse ikke pt. med videresendelse af beskeder til min virksomhedsmail.

Iøvrigt at kræve sådanne løsninger fra det offentlige og så kun med en udbyder, så opstår der uværgeligt monopol-tilstande, som alle ved absolut ikke er gavnligt for nogen som helst.

Imponerende her i den 21. århundrede at der ikke kan findes bedre og mere brugervenlige løsninger (Selvfølgelig kan der det! - Det er kun et spørgsmål om vilje....)

Tonny

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 16:43
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 4 person

NemID og de offentlige systemer må være en del af statens psykologiske krigsførelse hvis mål er at nedbryde de kreative og produktive sjæle og skabe en monotom masse af håbløse driverter. Systemnedbrug må klart være nøje planlagte simuleringer, og ikke reelle nedbrud, hvis eneste formål er at få os til at kvitte iværksætteriet, opgive vores drømme, melde os ledige, og gro fast i sofaen.

Det kan ikke være muligt at voksne mennesker kan have sat sig ned og programmeret disse edb-systemer så dårligt, og samtidig haft rent mel i posen.

Jeg kan simpelthen ikke tro at man kan være så uduelig...

Er jeg den eneste der synes det er tankevækkende at NemID blev sneget ind af bagdøren, og at alle bankerne har tilsluttet sig uden videre? Hvor er loven der tvinger alle banker til at være med?

Er der nogen som er så snedige at de for en sikkerheds skyld kører nemid i en virtuel maskine, for at undgå en potentiel bagdør ?

Tilmeldt 21. Dec 09
Indlæg ialt: 238
Skrevet kl. 22:18

General Ka D'Argo:
Er der nogen som er så snedige at de for en sikkerheds skyld kører nemid i en virtuel maskine, for at undgå en potentiel bagdør ?

Jeg har periodisk eksperimenteret med at køre Nem-ID på en live CD + at jeg har en maskine der aldrig har været Nem-ID i. Jeg er medlem af IT-politisk forening (http://www.it-pol.dk/) - her får man mange gode fif, hvis man vil undgå at være et får i bigmother samfundet. 

Det faktum at Nem-ID har nægtet selv de mest kompentente eksterne kilder at gennemse sourcekoden får alarmklokkerne til at ringe hos mig. Med foliehatten godt trukket ned over ørerne, vil jeg vove at påstå at Nem-ID's skjulte agenda er den direkte bagdør til vores privatliv for PET og senest center for cybersikkerhed!   - Men hvis vi ikke mener vi har noget at skjule, hvorfor så have et problem med det?  Jeg har!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 22:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

DrupalEksperten:
Aldrig har det været lettere at logge på alle offentlige ting osv som nu.

Du har helt ret, når det gælder private - men deres implementering af NemId for virksomheder er helt hen i vejret. Personligt har jeg fire NemId/nøglekort for at kunne håndtere bank, Virk.dk, uddannelse.dk, digital post osv..

Det overgår min fatteevne at virksomheder ikke bare kan give fuldmagt til medarbejderes personlige NemId, og hvorfor må den samme NemId ikke bruges til både bank og virk.dk f.eks.?

Og jeg vil slet ikke komme ind på sikkerhedssetuppet omkring hele projektet.

Men for private synes jeg faktisk det er en fin og brugervenlig løsning, når samme login virker til mange offentlige steder - igen uden at se på implementeringen af sikkerhed i løsningen ;)

De bedste hilsner
/Brian 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06

Brian Reinhold Jensen:
. Personligt har jeg fire NemId/nøglekort for at kunne håndtere bank, Virk.dk, uddannelse.dk, digital post osv..
du gør noget galt. Du skal kun bruge en og samme til bank, virk, digital post - ALT der har med firmaet at gøre. Alt det kan du tildele ret til i virk.dk brugeradm til EN og samme nemID - Min søn i den ene virksomhed har så en anden og kan tilgå alle de helt samme ting med hans - da han har samme rettigheder

Det er klart at du privat har en anden til banken men firmaet - EN til det hele- jeg har det helt ubesværet i 3 virksomheder - så ind og tildel brugerret til den du helst vil bruge - ret til ALT i brugerrettigheder som logget ind i virk.dk

Når du er logget ind med den du bruger til virk.dk og går i brugeradm. kan du trykke vis brugere, og så bare vælg den du vil og gi den alle rettigheder under - tildel rettighed (eller tildel alle 4 det hvis du vil - det er jo netop til hvis du vil ha flere medarbejdere med samme eller forskellige rettigheder

her: 

OG

OG SÅ 

Ved klik på bruger oversigt ser du de brugere du har fået opretttet og kan tildele dem rettigheder så let som intet - ps du kan få et start billede om at godkende aller først, men det er let nok

vh John H

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 23:33

Hej John

Cookie - John Hannover:
Du skal kun bruge en og samme til bank, virk, digital post - ALT der har med firmaet at gøre. Alt det kan du tildele ret til i virk.dk brugeradm til EN og samme nemID

Tak for dit gode og uddybende svar og jeg giver dig helt ret, det burde virke på den måde du beskrive, det samme siger Nets, Erhvervsstyrelsen og hvem der nu ellers har haft kontakt til mig vedr. dette. Men de ender med at sige, "du skal have et NemId pr. funktion". Det er ikke ualmindeligt, jeg kender flere hvor den løsning er den der er i brug :-/
Hvis jeg logger ind på f.eks. virk.dk med min bank-NemId får jeg faktisk fejlmeddelelsen "den anvendte NemId kan kun anvendes til login på din bank" eller noget i den retning. 

Cookie - John Hannover:
Det er klart at du privat har en anden til banken

Det er kun klart hvis vi acceptere præmissen om at det skal være sådan. Teknisk, og logisk, skulle jeg bare give min private (og min bogholders private) NemId den nødvendige fuldmagt og rettigheder, hele ideen er jo netop at du kan identificere dig med dit NemId - så giver det ikke nogen mening at du skal have et medarbejder-NemId pr. virksomhed du er tilknyttet. Men det er en helt anden snak.

De bedste hilsner
/Brian 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50

jeg synes det er ret naturligt sikkerhedsmæssigt at man skal ha EN nemID til et selskab som juridisk selvstændig enhed og EN NemID til sig selv privat- en som man ikke under nogen omstændigheder må gi andre adgang til, modsat selskabet.

Nå . men det lyder da mystisk med en nemID per funktion og måske der er sådan for nogen - hvis du har prøvet det med brugeradm som vist. Jeg har aldrig mødt det problem i tre selskaber - en personlig virksomhed og - selvsagt heller ikke for mig selv privat.

Jeg TROR du må ha en bank digital signatur eller andet som det oprindelige og den så er ændret til nemID. Bankerne kan nemlig sagtens ha andre log in end en virksomhedsnemID - alt fra en key på computeren til andre løsninger, men jeg TROR du kan logge på din bank med virksomheds nemID, du skal bare måske ha slettet din gamle log in i banken og så logge ind med virksomhed nemID (forudsat det er en erhvervskonto i sagens natur)

Jeg logger også på banken med en gammel nem id for det er hurtigere (kræver ikke nummerkort eller nøgle indlog) jeg venter banken nok lukker den en dag, men til videre fungerer det (men kun for firma ikke for privat)

Edit: fandt netop det jeg taler om med en BankNemID som ikke duer til det offentlige hvis man har fået den gennem banken og ikke bruger det offentliges

Brug NemID fra banken som offentlig digital signatur

Hvis du har modtaget din NemID gennem banken, er den ikke automatisk sat op til at fungere som offentlig digital signatur. Det betyder, at den ikke kan anvendes på hjemmesider fra det offentlige - eksempelvis Aarhus Kommunes hjemmeside ellers SKAT.dk.

Når du aktiverer din NemID gennem din netbank, skal du huske at sætte flueben/kryds i feltet "ja til vilkår for OCES". Ellers vil du ikke kunne bruge NemID på hjemmesider fra det offentlige.

Hvis du har aktiveret din NemID, men ikke har tilknyttet en offentlig digital signatur, kan du hurtigt rette det på NemID's hjemmeside. Så kan du også få glæde af den til de offentlige selvbetjeningsmuligheder.

Nå - i alle fald virker det jo ikke optimalt for alle, sådan er det

vh John H

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)