Jeg går lige til sagen her: Jeg ejer privat 1/3 af et interessentskab (I/S) ligesom 2 andre gør det. Virksomheden er stiftet i år. Vores arbejdsindsats og omkostninger er individuelle og vi er derfor kommet frem til at vi gerne vil have lave det sådan at vi hver især har en privat virksomhed som ejer 1/3 af den fælles virksomhed. På den måde vil vi kun have omkostninger og indtægter der er fælles – i det fælles I/S, og ved årsregnskab skabet skal det overskud i I/S’et deles ligeligt, mens der i det private kun er – ’privat’ omsætning og omkostninger.
Jeg går ud fra der så er tale om en koncernvirksomhed(?) men kan man overhovedet have sådan en opsætning når det ikke er selskaber, men udelukkende private virksomheder. Og er der krav til at man skal udarbejde koncernregnskab i den opsætning?
Vi står selv for bogføring men skal bruge hjælp til udarbejdelse af skatteregnskab til den tid. Og vi vil også gerne modtage et tilbud fra en revisor som kan tilbyde en ’hotline’ vi kan få løbende rådgivning fra.
men kan man overhovedet have sådan en opsætning når det ikke er selskaber, men udelukkende private virksomheder
Ja, det er netop det primære formål med et I/S. I/S skal lave eget regnskab. I jeres enkeltmandsvirksomheder skal den enkelte andels af I/S integreres.
Tak for svar :) Vidste ikke det var normalt på den måde med at virksomhed ejer interessent.
John
Tak for svar og tippet - havde allerede læst dine gode råd før, og vi har også en I/S-kontrakt. Ved godt vi kan gøre det sådan, vi tænkte bare det var mere overskueligt så vi løbende selv kan disponere over vores individuelle omsætning. Der vil også være både fælles indtægter og omkostninger.