Bare rolig Jesper, alle normale mennesker der læser det her, kan godt se at du er en sympatisk og dygtig leder, der vil din forretning og medarbejdere det bedste. Dine modstandere her i debatten, er heldigvis dygtige til at vise, hvorfor vi er så mange der efterhånden afskyer det fagforeninger i dag er blevet til. De bedste hilsner Martin
|
Jeg er ikke sat i verden for at forsvare fagforeninger, men disskusioner som denne udarter sig alt for tit til sort/hvide konstellationer hvor parterne kun vil andre det ondt, - og sådan kan jeg slet ikke genkende min virkelighed, - hverken nu eller i "gamle dage".
Jeg er serie-iværksætter og har derfor ansatte i forskellige brancher. Jeg kan tydeligt se en forskel i "kulturer" - dvs hvad medarbejderne anser for værende normalt for lige netop dem. Det handler typisk om "at sådan plejer det at være" - og det er en kultur man bringer med sig til de forskellige steder man arbejder og hvor man er blandt ligesindede, - som jo så også har bragt samme indstilling med.
Når man så overtager en virksomhed, kan man lede forgæves efter nedskrevne aftaler. Som arbejdsgiver er jeg derfor efter medarbejdernes mening forpligtiget af aftaler hvis oprindelse fortoner sig i det uklare, - og som altså stammer fra andre arbejdspladser. Det gælder især for de efterspurgte medarbejdere.
Jeg vil ikke betale for noget jeg ikke kan se fordelen ved. Mange af goderne fra tidligere arbejdspladser er jo født af specielle behov for arbejdsfleksibilitet i et givent fagområde, og når jeg så er bedre til at styre den slags og derfor ikke har det behov, - så bliver jeg som den ny ejer pludselig en fedtsyl.
Derfor foretrækker jeg så absolut en overenskomst, og selvom jeg helt klart forventer en engageret indsats fra medarbejderens side uanset om de så bare får grundlønnen, - så er der jo intet i en overenskomst der forhindrer mig i at belønne mine medarbejdere. Forskellen er bare - og det synes jeg personligt er vigtigt - at når medarbejderen får disse goder, så det klart at det er en påskønnelse fra min side og ikke at det er en accept at medarbejderen har taget sig nogle friheder på min regning.
Det er også værd at huske på, at forholdene på en arbejdsplads ikke kun er et spørgsmål om overenskomst, men også er reguleret ved lov. Det gælder f.eks forhold som arbejdsmiljøloven og ferieloven.
Når jeg læser denne tråd, så ser jeg helt klart at der i der ligger en uvidenhed omkring hvilke ting der regulerer hvad, i forhold til hvad der sker på en arbejdsplads.
De politiske paroler i denne tråd vil jeg undlade at kommentere, - men når det kommer til forholdene for små arbejdsgivere og iværksættere med organisk vækst, ville jeg foretrække at man blev klædt på til at være arbejdsgiver, - hellere end at man f.eks giver skattelettelser.
Bliv gratis medlem