hej. Første indlæg på amino. jubiii Jeg er ved at have skrevet en bog færdig, som jeg vil publicere som e-bog. Jeg er dog kommet i tvivl omkring copyright regler. Jeg håber i kan hjælpe. - Jeg har brugt billeder fra internettet med kilde. Det er ikke okay vel? (Hvor kan man evt. 'købe' sine egne billeder, så man ejer dem) - Må jeg bruge generelle illustrationer og modeller fra bøger hvis jeg skiver kilde på? (f.eks. konkurrencemæssig positioner, aida modellen, behovspyramiden. billedet af modellerne er taget fra bøger) - Er der andre ting man lige skal været opmærksom på? tak for et godt forum! Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej. Mvh. Nicolaj |
vicebasse:- Jeg har brugt billeder fra internettet med kilde. Det er ikke okay vel? (Hvor kan man evt. 'købe' sine egne billeder, så man ejer dem)
Nej, det er ikke OK at bruge andres billeder, selv med kildeangivelse. Du skal have tilladelse.
Du kan finde stock-photos, som du enten betaler for brugen af (gerne til et specifik brug), eller du køber rettighederne til et billede - så ingen andre kan bruge dette. Det sidste er ofte dyrt.
vicebasse:- Må jeg bruge generelle illustrationer og modeller fra bøger hvis jeg skiver kilde på? (f.eks. konkurrencemæssig positioner, aida modellen, behovspyramiden. billedet af modellerne er taget fra bøger)
Absolut ikke OK. Du skal have tilladelse. Evt. tegne dine egne tegninger, som skiller sig fra andre tegninger.
vicebasse:- Er der andre ting man lige skal været opmærksom på?
Ja, teksten din. Har du også kopieret tekst fra nettet, må du kun bruge KORTE citater, med kildeangivelse.
mvh Øyvind