Håber i kan hjælpe med lidt info så jeg ved om jeg gør det rigtigt. Jeg har en ældre Fiat Ducato varevogn fra 2003. Jeg har købt bilen i min enkeltmandsvirksomhed og har fået papegøjeplader på den. Dertil har jeg så IKKE trukket momsen fra i virksomheden. Jeg betaler privat benyttelses afgift en gang årligt når regningen kommer. Udgifter til Diesel, reparationer mv. købes igennem firmaet og momsen trækkes fra. Bilen er specielindrettet med værksted. Kan jeg uden videre køre privat kørsel i bilen? Må mine ansatte køre privat i bilen? Håber i kan hjælpe mig med lidt info. |
Hvorfor har du indregistreret en specialindrettet bil på papegøjeplader?
Svaret er ja til din private benyttelse af bilen. Din privat andel af de løbende udgifter kan du så ikke trække fra i din virksomhed, medmindre du vælger at blive beskattet af fri bil. Det kan nok ikke betale dig med en bil fra 2003.
Bilen er indregistreret også til privat kørsel, så dine ansatte kan efter min mening godt låne den til deres private kørsel. Der er så ikke fradrag for driften af deres (eller dit) private brug. Der er stadig fradrag for momsen af driften, selv om den bruges privat.