Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Atypisk holdingselskab?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg har (prøvet) at søge nettet tyndt for mit spørgsmål angående holdingselskab. Jeg er 21 år, studerende og med studiejob. Jeg var ude ved en iværksætter den anden dag, og spurgte ind til hvordan hun havde sparet sine penge op. Hun sagde gennem et holdingselskab, for at slippe for beskatning. 

Mit spørgsmål er derfor. Kan jeg som studerende, uden et driftselskab, starte et holdingselskab, og smide min løn fra studiejob over i dette, til en eventuel senere investering?

Jeg synes kun jeg kan finde svar den anden vej rundt, altså hvor man opretter driftselskab og i forbindelse med dette, opretter holdingselskab.

Mvh, 

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46694
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ret klare regler for hvornår en arbejdsgiver bare kan betale et firma for noget der ellers er rent lønmodtager job som en start: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Dernæst tror jeg hende med holdingselskabet mangler at fortælle lidt 

Et holdingselskab vil jo normalt ha et driftsselskab under sig, men uanset hvad: - Penge der tjenes i en virksomhed er ikke skattefri, de beskattes med selskabsskat 24,5% af overskud. Resten kan blive i selskabet eller kan flyttes op i holding uden yderligere skat.

Nu ligger de så der og hygger sig, men for at ejeren kan få glæde af dem, skal de jo ud, og det kan de komme på to måder. Som udbytte - og det koster 27% - 42% udbytteskat som jo kommer på det der var tilbage efter selskabsskat og det betyder en samlet skat på mindst 44%

Omkostningen ved selskabet er min arbejdsskade forsikring 1200 kr per år og ofte også noget til hjælp med årsregnskab/årsrapport - regnskabsprogram og mulig erhvervsaffaldsafgift + stiftelsen af selskabet

Alternativt kan man hæve løn i et selskab, til 44% - Eller man kunne betale 44% i skat direkte når man fik løn fra studiejobbet

Skattemæssigt handler det derfor om en vis udskydelse. Den kan du få hvis du ellers ER selvstændig og ikke rent faktisk lønmodtager, og selvstændig der driver virksomheden intensivt - ved at benytte VSO hvor du også bare betaler selskabsskat så længe du ikke selv hæver penge til dig selv - se evt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)