Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Computere og mobiler i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige et par enkelte spørgsmål vedrørende køb af it-udstyr samt fradrag i en enkeltmandsvirksomhed (webudvikling).

Jeg ved godt at man kan købe en computer/bærbar og afskrive den med det samme hvis indkøbsprisen er under 11.000kr ca. - det samme gælder enhver anden virksomhedsrelateret udgift (mobil, kontormøbler osv.).  Men er der nogen specielle regler om hvor ofte man må erstatte det man har købt med noget nyt og hvordan det evt. foregår mht. fradrag/afskrivning?
Her tænker jeg først og fremmest på eks. en mobiltelefon, der bliver for ridset eller mere eller mindre går død efter 6-9 måneder eller eks. en computer der viser sig at være et fejlkøb efter 6 måneder.

Min enkeltmandsvirksomhed blev oprettet i januar 2007 og indtil videre har jeg brugt min private stationære computer til arbejdsopgaver. For en månedstid siden købte jeg dog en Macbook bærbar da Macs efter sigende skulle være god til de grafiske opgaver.  Macbook'en går jeg ud fra kan afskrives med det samme, men hvad med den stationære computer?  Og hvad hvis jeg beslutter mig for at opgradere (eller købe ny) stationær computer ? (kan jeg gøre det før 2008 og straksafskrive det eller hvordan fungerer det?)

Kort og godt er hovedspørgsmålet vel...om der er nogen grænse for hvor mange computere/bærbare en enkeltmandsvirksomhed må have og om man kan straksafskrive dem med det samme hvis der er tale om en "ekstra" pc under 11.000kr og jeg i forvejen har brugt 9000kr igår på en Macbook.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 11:58

Hej

Der er naturligvis ikke nogen grænse for hvor mange pc'er en virk må eje/købe. angående om de må straks afskrives eller skal afskrives over en periode er der dog ikke noget entydigt svar på. En general regel er at hvis det er et sammenhængende køb, og det overstiger ca. 11.000 kan der ikke længere straks afskrives.

Det kommer altså an på om skattemyndighederne mener at der er tale om et sammenhængene køb, et lille eks. du køber en pc til 10.000 --> altså straks afskrives. 5 min. efter køber du igen en pc til 10.000 og ønsker igen at straks afskrive --> skattemyndighederne vil her sige at du i realiteten har købt 2 pc'er til i alt 20.000 = kan ikke straks afskrives. hvis der derimod er gået 6-8 måneder imellem de to køb. vil der ikke være nogen problemer --> her er det altså tidsfaktoren som spiller ind. hvor lang til som skal gå er mere eller midre noget som din skattemand bestemmer så det kommer lidt an på hvor krikilst/humør osv...

husk iøvrigt at de ca. 11.000 er alt inklusiv, pc, mus, computerbord mm.

Håber det var til hjælp:)

Hilsen Benjamin

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 15:05

Computerbord er ligefrem også inkluderet i de 11.000kr?  Hmm det lyder mærkeligt. Man kan da nemt købe en computer der ikke nødvendigvis kræver et computerbord.

Jeg går ud fra at dit svar også gælder mht. køb af mobiltelefon, der jo må siges at skulle udskiftes oftere end en computer skal. Og det med tidsfaktoren og computerkøb er vel også afhængig af om du først køber en bærbar og derefter en stationær. Men vil for en sikkerheds skyld lige tjekke med Skat. Takker for svar :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:15

Du skal ikke forvente dig at få et klart svar fra Skat på det spørgsmål. Den såkaldte samlesætsbestemmelse som Benjamin ganske korrekt omtaler er nemlig ikke specielt klar. Der er kun en ting at gøre og det er at prøve. Det andet du spørger om med hensyn til hyppigheden af udskiftninger rejser et andet spørgsmål. Hvad sker der med det gamle udstyr når du køber nyt. Sælges eller skrottes det er der ingen ko på isen men man kan også tænke sig at det overgår til privat og så er det et prisspørgsmål

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)