Hej Aminoer. Har lige brug for lidt at få afklaret og håber at nogen kan give svar. Jeh har drevet en restaurant siden 2010 og nu har jeg snakket med en revisor om, at få lavet restauranten om, så det ikke er personlig ejet, men et ApS (driftselskabet) som ejes af Holding selskabet. Min revisor skal lave en skattefri aktieombytning for mig og han siger, at det kan gøre med tilbagevirkende kraft fra 01.01.14. Men han er bare meget langsom og nu er der gået snart et halv år siden vi holdt mødet. Jeg sørger selv for at stifte Holding selskabet og driftselskabet. Samt åbningsbalance og vedtægter. Grunden til at jeg selv ønsker at oprette selskab og diverse er for at spare nogen penge, ift. revisorens honorar, hvilke er tårnhøje. Men er der noget jeg skal være obs på? Revisoren siger at jeg skal vente med at stifte selskabet til han får lavet denne skattefrie aktieombytning. Nu er der ikke så lang tid tilbage inden det er for sent med denne tilbagevirkende kraft, som skulle være senest i slutningen er denne måned. Håber I kan give mig lidt input, om jeg er på rette spor eller om revisoren bare vil trække sagen ud og til sidst sige, at han skal lave det hele, for ellers vil det ikke kunne lade sig gøre og så videre... Og selvfølgelig tage den honorar, som han ønsker |
Du kan mig bekendt i alle fald ikke lave en skattefri virksomhedsomdannelse uden en revisor vurdering - så enten skal HAN eller en anden på banen og ja det er jo snart med tanke på frist hvert år 30/6 Du kan stifte alt det du vil selv, men så får du ikke en skattefri omdannelse. OM den kan betale sig eller ikke i forhold til bare at stifte - skal igen - revisor vurdere. Gør ham klart, at du holder ham ansvarlig hvis hans langsomhed betyder du ikke når det til 30/6 - men ja - det koster en del, så deraf må du vurdere om det er den rigtige vej
vh John H