Hej Jeg har en leverandør som skal udvikle en hjemmeside, men de skriver så at de ikke kan udvikle i Wp, men i core PHP. Men hvad er core php?? Hilsen Thomas Hillerup |
Hej Thomas,
"Core PHP" er et udtryk for at skrive sin egen kode, fremfor at bruge et CMS som WordPress.
Der er både fordele og ulemper ved at bruge den ene eller den anden løsning.
Med et CMS er du typisk klemt inde i nogle rammer som ofte udgøres af CMS'et selv og dertilhørende moduler som allerede er lavet eller som du får lavet specifikt til dit formål. Fordelen er at der er mange der kender de forskellige CMS'er og du vil hurtigt kunne erstatte din leverandør af løsningen. Med et CMS kan man også relativt hurtigt have en hjemmeside i gang.
Uden et CMS, er udviklingsprocessen ofte lidt længere - til gengæld kan du få alting præcist som du vil have det (min erfaring er at det vil nogle CMS eksperter også mene at man kan i det CMS de arbejder i). Du får nøjagtigt det du har brug for/ønsker dig, og ikke mere end det.
En lille faldgrube med core PHP løsninger er dårlig dokumentation, i tilfælde af du vil erstatte din leverandør - sørg for at dem der udvikler dit website husker at enten bruge et veldokumenteret framework eller som minimum dokumenterer eget arbejde som en del af din kravsspecifikation.
Der er selvfølgelig mange andre ting man skal være opmærksom på, men baseret på dit spørgsmål, er det nok primært her du vil opleve forskellen.
Jeg er selv freelance PHP udvikler og har også valgt at gå langt udenom WordPress til fordel for egne løsninger baseret på dokumenterede frameworks og API integrationer.