Hvordan skal en sponsoraftale indtastes i regnskabet (Dinero) ? |
Er du sponsor - sådan ægte sponsor = ikke for at gavne dig selv personligt eller din lille fodboldklub, men er det fordi du får reklame og markedsføring ud af det, og får du regning med moms kan du bruge 4000 reklame vil jeg mene (mange klubber har aktivitet der gør de er momsregistrerede og så er deres regning for reklame naturligvis med moms
Er det uden moms på fakt fra en lille sportsklub eller andet der ikke er momsregistreret eller sponsoraftale med en sådan klub/forening - hvis denne lovligt kan sende dig faktura uden moms - så lav en ny 4010 uden moms og kald den sponsorat (det kunne du også gøre hvis det var med moms og du ikke ville ha det ind under reklame men ha egen konto til sponsorat)
Forudsætningen er at du sponsorerer for at få mersalg - er det personligt for at gavne din datters rideklub og du intet har med den branche at gøre, så skal du holde det ude af regnskabet - med mindre det ligefrem er banner-reklame og du kan argumentere for at den gavner din forretning. Den vurdering kan du sikkert selv klare
Svaret her er KUN for sponsorat som ren reklame med en aftalt modydelse. Er der tillægsydelser (ex du får fribiletter til medarbejdere og andet) så er der mere komplekse moms regler som jeg husker det - men her må andre melde ind (det må de også gerne hvis noget jeg skriver ikke er korrekt her )
Dobbelt check mig gerne Mads
vh John Hannover