Hvor kommer de otte måneder ind?
ved at det vil være mere sansynligt der er opbygget overværdier til beskatning jo længere tid en virksomhed har levet. Det kan sagtens være sådan at "skattefri omannelse" betaler sig efter 8 mdr, jeg siger bare, det er mindre sandsynligt end med en personlig virksomhed der over en længere tid har opbygget goodwill og overværdier
Vi er vel helt enig om, at der sådan, at man vil lukning af den private virksomehd bliver beskattet af de avancer din virksomhed ville have oplevet, såfremt det var virksomheden, der solgte aktiverne og selve det overskud trådstarter ser er til beskatning. Det som skattefri omdannelse (om ikke jeg har misset og det er jo muligt) er i forhold til "latente skatter" på goodwill, afskrivninger der skal føres tilbage o.l. og det kan der jo være også efter 8 mdr, men nok mere sandsynligt jo længere man har drevet virksomhed
Det som trådstarter i mine øjne vil høre, er helt enkelt (se hans spørgsmål) om han kan tage det overskud han har skabt på de 8 mdr (og som jo er ubeskattet - og bruge som startkapital 50.000 kr i ApS - og det kan han ikke. Han ser måske der står 50.000 kr i overskud, og de 50.000 kr kan han ikke bare regne med at bruge til ApS kapital her 8 mdr inde i et første regnskabsår.
Jeg synes 8 mdr tyder på lidt for kort tid, til at den ekstra omkostning ved skattefri omdannelse generelt vil betale sig - men det kræver en revisor gennemgang af det konkrete. Prisen for skattefri omdannelse skal kunne dække fordelen ved skatteudskydelsen
Jeg siger bare, -Don´t get you hopes up når det drejer sig om bare at kunne bruge det overskud du lige nu ser i din personlige virksomhed til anpartskapital - heller ikke i omdannelse - når det er ubeskattet overskud - men har du nået at opbygge noget der giver genvundne afskrivninger og andet - som det betaler sig at lave skattefri virksomhedsomdannelse på, så skal den løsning da ovevejes
vh John H