Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmands virksomhed og Aps

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg har haft min enkeltmands virksomhed i 8 måneder og det går fantastisk :-)

jeg har nu fået behov for at have et Aps ved siden af, og i den forbindelse vil jeg høre om jeg kan trække 50.000 kr ud af min enkeltmands virksomhed for at stifte denne nye virksomhed.

Her tænker jeg specialt på om jeg kan gøre det uden at blive beskattet af de 50.000 kr?

Er der nogen som har prøvet noget ligende?

Mvh

Beto

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41

Nej - de 50.000 der skal bruges til at stifte ApS skal være beskattede midler, enten personbeskattede eller i selskabsform - selskabsbeskattede

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46

Henrik Koudahl:
Eller udskyd skatten ved at lave en skattefri virksomhedsomdannelse......
som kan koste i revisor til udregning og i min erfaring ikke ofte betaler sig efter 8 mdr med personlig virksomhed. Selve skatten af det "simple overskud" bliver ikke udskudt

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:01

Ikke kan men vil koste en revisor. Når jeg taler omdannelse så ville jeg tage omdanne det det hele til et aps i et hug. En revisor kan hurtigt blive en fornuftig investering. Det er ikke altid optimalt at køre et enkeltmandsfima og et aps sideløbende - eksempelvis i forhold til risiko og optimering af kapital.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:22

Henrik Koudahl:
Det er ikke altid optimalt at køre et enkeltmandsfima og et aps sideløbende - eksempelvis i forhold til risiko og optimering af kapital.
Helt enig .- mener bare ikke det er så ofte at der er det store at hente efter 8 mdr ved skattefriomdannelse-  der spares ofte ikke meget i forhold til opsparet goodwill og overværdier i aktier ret ofte - efter 8 mdr - Så helt fint at skifte - men jeg tror ikke den skattefrie omdannelse nødvendigvis giver så meget

vh John H

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:33

Cookie - John Hannover:
mener bare ikke det er så ofte at der er det store at hente efter 8 mdr ved skattefriomdannelse-  der spares ofte ikke meget i forhold til opsparet goodwill og overværdier i aktier ret ofte - efter 8 mdr

Hej John,

jeg er nok ikke helt skarp på dette, så har du mulighed for at uddybe.

Lad os tage et eksempel hvor virksomhedsejer har indskudt et pænt beløb i en årrække. Virksomheden har nu betydelige aktiver i deposita og varelager.

Hvis virksomheden overgår til aps, så bliver virksomhedsejeren vel beskattet, som ved et salg, med mindre der foretages en skattefriomdannelse? 

Hvor kommer de otte måneder ind?

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22

SWcotspain:
Hvor kommer de otte måneder ind?
ved at det vil være mere sansynligt der er opbygget overværdier til beskatning jo længere tid en virksomhed har levet. Det kan sagtens være sådan at "skattefri omannelse" betaler sig efter 8 mdr, jeg siger bare, det er mindre sandsynligt end med en personlig virksomhed der over en længere tid har opbygget goodwill og overværdier

Vi er vel helt enig om, at der sådan, at man vil lukning af den private virksomehd bliver beskattet af de avancer din virksomhed ville have oplevet, såfremt det var virksomheden, der solgte aktiverne og selve det overskud trådstarter ser er til beskatning. Det som skattefri omdannelse (om ikke jeg har misset og det er jo muligt) er i forhold til "latente skatter" på goodwill, afskrivninger der skal føres tilbage o.l. og det kan der jo være også efter 8 mdr, men nok mere sandsynligt jo længere man har drevet virksomhed

Det som trådstarter i mine øjne vil høre, er helt enkelt (se hans spørgsmål) om han kan tage det overskud han har skabt på de 8 mdr (og som jo er ubeskattet - og bruge som startkapital 50.000 kr i ApS - og det kan han ikke. Han ser måske der står 50.000 kr i overskud, og de 50.000 kr kan han ikke bare regne med at bruge til ApS kapital her 8 mdr inde i et første regnskabsår.

Jeg synes 8 mdr tyder på lidt for kort tid, til at den ekstra omkostning ved skattefri omdannelse generelt vil betale sig - men det kræver en revisor gennemgang af det konkrete. Prisen for skattefri omdannelse skal kunne dække fordelen ved skatteudskydelsen

Jeg siger bare, -Don´t get you hopes up når det drejer sig om bare at kunne bruge det overskud du lige nu ser i din personlige virksomhed til anpartskapital - heller ikke i omdannelse - når det er ubeskattet overskud - men har du nået at opbygge noget der giver genvundne afskrivninger og andet - som det betaler sig at lave skattefri virksomhedsomdannelse på, så skal den løsning da ovevejes

vh John H

Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 09:26

Hej John

Tak for hjælpen ind til nu.

Jeg tænkte egentligt at mit enkeltmands firma kunne stå som ejer af mit Aps, og i den forbindelse kunne spare nogle penge.

Det skal iøvrigt lige siges at jeg i det nye Aps vil der være to partnere som hver ejer 50%, kunne det gøre en forskel ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59

Beto24:
Det skal iøvrigt lige siges at jeg i det nye Aps vil der være to partnere som hver ejer 50%, kunne det gøre en forskel ?
nej ikke i forhold til kapitalen ud over at du jo så kun skal ha 25.000 frem

En revisor skal der til for at endeligt afgøre om skattefri omdannelse er løsningen eller ej. Har du købt mange ting der er straksafskrevet i de 8 mdr vil være en af tingene at undersøge - men lad en revisor se regnskabet så kan han hurtigt sige skattefri omdannelse eller ej. www.agera.dk kan gi dig 3 gratis tilbud på at få det kontrolleret

vh John

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)