Kære forum. Jeg er til daglig ansat som konsulent i en kommune, som hver måned betaler mig 37.000 kr. for en 37 timers arbejdsuge. Nu er det imidlertid således, at jeg ind imellem bliver hyret ind via andre kommuner som konsulent til oplæg, undervisning, foredrag og lignende. Hidtil har jeg blot modtaget et honorar på eksempelvis 2.500 kr. for et oplæg, som er blevet indberettet til skat. Jeg forventer at tjene cirka 20.000 kr. i 2014 som følge af disse ekstra opgaver - primært for andre kommuner - og jeg overvejer nu at starte et firma sammen med min kæreste, der ligeledes har konsulentopgaver ind imellem ved siden af sit normale arbejde. Jeg ser flere fordele i at lave et firma sammen: - Diverse indkøb kan købes via firmaet - eksempelvis en bærbar computer, en kontorlampe, en whiteboard-tavle, magneter, tusser etc. Sågar et par poser kaffe om året kan vel også forsvares uden at bunden ryger ud af statskassen :-) - Jeg bestemmer selv, hvornår jeg ønsker at udbetale løn og til hvem. Jeg har en ekskone, der lejlighedsvis forsøger at hive flere penge i form af børnebidrag ud af mig, selvom jeg har en forholdsvis normal indkomst. Jeg har tidligere haft 2 bijobs med en 55 timers arbejdsuge til følge, men da jeg måtte betale 100% i forhøjet børnebidrag valgte jeg at koncentrere mig om mit primære job og nøjes med en normalindtægt. 1) Er det korrekt forstået, at jeg selv bestemmer, hvornår og til hvem en eventuel lønudbetaling sker? Eksempelvis kan jeg spare penge op i virksomheden de næste 3 - 5 år og så udbetale det til den tid? Fidusen med at oprette firmaet sammen med kæresten - som formentlig bliver min hustru indenfor overskuelig fremtid - er at vi begge kan bidrage aktivt til konsulentfirmaets indtægter under samme CVR-nummer og eksempelvis udbetale det hele til hende i form af løn, da hun er lavere lønnet end jeg og i øvrigt ikke har samme problem omkring børnebidrag til en eksmand. 2) Er ovenstående fuldt lovligt og vil det være en gangbar fremgangsmåde? 3) Hvilken type firma bør vi vælge - enkeltmands, interessantselskab eller noget helt tredje? 4) Er det nødvendigt at oprette et firma med momsregistrering, hvis det forventes at omsætte for under 50.000 kr. i indeværende år, men over 50.000/årligt i de kommende år? Normalt plejer jeg at fakturere cirka 500 kr. skattefrit for kørsel, når jeg er rundt og holde oplæg. 5) Kan jeg fratrække cirka 500 kr. for kørsel i egen bil og hvordan gør jeg det i så fald? (Jeg modtager høj taks i kilometerpenge i mit andet job og er ikke i nærheden af de maksimale beløb årlig for kørsel i egen bil) På forhånd tak for alle svar - også selvom det kun er til et af mine mange spørgsmål :-) Fortsat god weekend Mvh. B |
det korte svar er, at du betaler skat af dit overskud i personlig virksomhed - med mindre du kører VSO som er mere kompliceret Kun i selskab alle VSO kan du tale om at kun betale selskabsskat og ikke personskat