OK men som jeg skrev tidligere, så vil det være en fordel at lease bilen istedet for at købe den da den så kan trækkes ud af regnskabet 100% modsvaret leasingafdragene hen over året. |
Henrik Koudahl:Tonny Skov Pedersen:Måske vi lige skal præcisere, at regnskabsmæssige afskrivninger søger at tilpasse afskrivningerne til den aktuelle handelsværdi/markedsværdi på balancedagenRegnskabets afskrivninger har taget udgangspunkt i aktivets levetid men ja det har været diskuteret at give mulighed for at lade afskrivningen udgøre den aktuelle værdi. Er det trådt i kraft?
Hej Henrik, der må jeg nok blive dig svar skyldig eller rettere, jeg er ikke sikker på henvisningen.
M.h.t. årsregnskabsloven så vil for store afskrivninger af aktiver medføre såkaldte "skjulte reserver", som ikke er i overensstemmelse med lovens bestemmerlser. På den anden side kræver årsregnskabsloven dog også en systematisk eller i hvert fald afskrivning af aktiverne i takt med forringelsen af aktiverne, som i givet fald søges løst ved at angive en forventet (bemærk: forventet) brugstid.
Der bør i sagens natur hvert år foretages en vurdering af aktivernes værdiansættelse, herunder følgelig afskrivningsprofilen. Hvis den afskrevne værdi afviger væsentligt fra markedsværdien, så kan man følgelig forøge eller forlænge afskrivningerne, men det bør i givet fald redegøres for i eks "Anvendt regnskabspraksis" ligesom eks. sammenligningstal m.v. skal korrigeres tilsvarende i årsregnskabet.
Jeg er så tilhænger af, at et årsregnskab spå vidt som muligt afspejler de reelle værdier på balancedagen, uanset aktivet eller for den sags skyld gælden.
Som et ekstra spørgsmål, som vi også har berørt i andre tråde, så er der jo et regnskabsmæssigt spørgsmål omkring småanskaffelser, d.v.s. aktiver med en anskaffelsessum under kr. 12.600 (den skattemæssige grænse for straksfradrag), hvor der har været en udbredt tendens til, at årsregnskaberne har indeholdt en beskrivelse af, at anskaffelser under denne skattemæssige grænse i det regnskabsmæssige årsregnskab er udgiftsført. Dette er nu blevet et fokusområde, fordi dette netop ikke er i overensstemmelse med de normale regnskabsmæssige værdiansættelser, hvor netop småaktiver regnskabsmæssigt kan have en væsentlig indflydelse på en virksomhedes årsregnskab og derfor også regnskabsmæssigt bør afspejles i årsregnskabet i stedet for at forringe selskabets resultat.
Ok, nok nørderi for i nat
Tonny