Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af brugt firmabil - afskrivning og afdrag

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

OK Big Smile

men som jeg skrev tidligere, så vil det være en fordel at lease bilen istedet for at købe den da den så kan trækkes ud af regnskabet 100% modsvaret leasingafdragene hen over året.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:46

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Måske vi lige skal præcisere, at regnskabsmæssige afskrivninger søger at tilpasse afskrivningerne til den aktuelle handelsværdi/markedsværdi på balancedagen

Regnskabets afskrivninger har taget udgangspunkt i aktivets levetid men ja det har været diskuteret at give mulighed for at lade afskrivningen udgøre den aktuelle værdi. Er det trådt i kraft?

Hej Henrik, der må jeg nok blive dig svar skyldig eller rettere, jeg er ikke sikker på henvisningen.

M.h.t. årsregnskabsloven så vil for store afskrivninger af aktiver medføre såkaldte "skjulte reserver", som ikke er i overensstemmelse med lovens bestemmerlser. På den anden side kræver årsregnskabsloven dog også en systematisk eller i hvert fald afskrivning af aktiverne i takt med forringelsen af aktiverne, som i givet fald søges løst ved at angive en forventet (bemærk: forventet) brugstid.

Der bør i sagens natur hvert år foretages en vurdering af aktivernes værdiansættelse, herunder følgelig afskrivningsprofilen. Hvis den afskrevne værdi afviger væsentligt fra markedsværdien, så kan man følgelig forøge eller forlænge afskrivningerne, men det bør i givet fald redegøres for i eks "Anvendt regnskabspraksis" ligesom eks. sammenligningstal m.v. skal korrigeres tilsvarende i årsregnskabet.

Jeg er så tilhænger af, at et årsregnskab spå vidt som muligt afspejler de reelle værdier på balancedagen, uanset aktivet eller for den sags skyld gælden.

Som et ekstra spørgsmål, som vi også har berørt i andre tråde, så er der jo et regnskabsmæssigt spørgsmål omkring småanskaffelser, d.v.s. aktiver med en anskaffelsessum under kr. 12.600 (den skattemæssige grænse for straksfradrag), hvor der har været en udbredt tendens til, at årsregnskaberne har indeholdt en beskrivelse af, at anskaffelser under denne skattemæssige grænse i det regnskabsmæssige årsregnskab er udgiftsført. Dette er nu blevet et fokusområde, fordi dette netop ikke er i overensstemmelse med de normale regnskabsmæssige værdiansættelser, hvor netop småaktiver regnskabsmæssigt kan have en væsentlig indflydelse på en virksomhedes årsregnskab og derfor også regnskabsmæssigt bør afspejles i årsregnskabet i stedet for at forringe selskabets resultat.

Ok, nok nørderi for i natWink

Tonny

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 22:42

@ Cookie - John

Nu har jeg læst et andet indlæg du har skrevet omkring at indføre og udtrække private midler i enkeltmandsfirma - du må ikke spørge om hvilken debat det var, for har ikke fået gemt den :) - heri skrev du at spørgeren kunne trække de penge ud af regnskabet som han havde skudt ind i firmaet.

så nu er mit spørgsmål så... hvis jeg optager lånet privat og derefter smider pengene ind i mit enkeltmandsfirma og køber bilen med de privat lånte penge, kan jeg så trække de samme penge ud af firmaet igen ( og selvfølgeligt betale af på lånet ) når jeg vil og med en hvilken størrelse jeg vil indtil jeg når det indskudte beløb?? - og på den måde undgå at skulle betale skat af pengene når de forlader firmaet?

Det er ikke fordi jeg ønsker at snyde i skat eller noget i den stil, jeg har bare ikke lyst til at betale skat af de samme penge flere gange blot fordi jeg vælger at købe en bil kontant fremfor at lease den.

mvh.

Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48

Det gør ingen forskel, og du betaler ikke skat to gange af noget som helst. Afdrag giver ikke skattefradrag, og ja du må låne pengene privat og skyde dem i virksomheden, men du har jo heller ikke privat noget fradrag for dine afdrag, kun for renterne. Sammenlagt bliver det jo fradrag for hele bilens pris via skattefradrag 25% per år og det kan du jo ikke doble ved også at ville trække afdrag fra. Det kan tage lidt flere år (og kunne jo også tage færre afhængigt af prisen og afdragene, men thats all)

Du har fradrag for afskrivningen som sagt, og det er jo hele bilens pris over den årrække det nu en gang tager, men du har ikke noget som helst andet fradrag, privat eller virksomhed eller selskab for afdragene

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 22:58

OK Cool

Det er altså fedt du "gider" tage dig tiden til at svare på det samme spørgsmål fra flere forskellige vinkler... også selvom det er det samme svar der kommer ud af det når man når enden Yes

Tak for hjælpen!

mvh.

Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05

Jeg har tiden og tager den gerne - og ja- beklager jeg ikke kan trylle med reglerne

Du må regne på det HELT SAMLEDE. Er leasing - helt samlet billigere . inkl at du ejer bilen og kan skyde den af til slut, selv til 500 kr - Du skal ikke misse, at du har FULDT fradrag for hele bilens pris i skatteafskrivninger og fuldt fradrag renter, men JA leasing er bestemt et alternativ en del kan bruge - Der bare en helt samlet beregning der skal til

god vind med projektet i alle fald

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 23:21

Regler er regler og de er der af en grund.

Jeg har før haft leasingbiler og det er også gået som det skulle, dog ikke med den sidste grundet noget revisor rod som kostede mig mit momsnummer, men det er løst og jeg er ved at være 112% tilbage igen, men mangler bare at få bil på gaden igen - og derfor jeg tænkte det ville være en god ide at købe bilen istedet for at lease den denne gang, jeg ved godt der så ligger et lån bagved, men det er en hel del nemmere at have med at gøre fremfor et leasingselskab der bare kommer og henter bilen hvis noget går skævt og bagefter sender en regning for hvad de mener der skal betales for at komme fri.

Men jeg var ikke lige OBS på det med afskrivningen af bilen Smile men stadig ser jeg det som den bedste ide at købe bilen fremfor at lease den og så må det med den noget længere afskrivnings periode bare være sådan som det nu engang er.

Mvh.

Kim

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 01:22

Dvs.
Bil til 75000kr.
Afdrag 3000kr, heraf rente x %
Afskrivning første år, 18000kr (ca.25%)
Reel betaling for bil 1500kr pr. Måned minus rentefradrag x antal kr.
Er det korrekt forstået?

Er værdien af bilen så fastlagt resten af afskrivningsperioden, eller beregner man reel værdi år for år?

Mvh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16

Jens Andersen:
Dvs.
Bil til 75000kr.
Er det korrekt forstået?

Er værdien af bilen så fastlagt resten af afskrivningsperioden, eller beregner man reel værdi år for år?
nej - udover jeg slet ikke kan få dine tal til at gå op - så vil det vel fremgå af tråden at der ikke er fradrag for afdrag

Desuden trækker du hele afskrivningen fra og det er jo kun skatten du sparer af den. Du er jo ude i en gammel fejl med at regne ud, at man skal betale 10.000 kr i skat, og så kan man lige så godt købe en computer til 10.000 kr for så sparer man 10.000 i skat - Stick out tongue Nix - man sparer skatten af de 10.000 kr

Du regner jo som om skat betaler de 25% af bilen hvert år og det gør de jo ikke - de betaler skatten af bilens pris som er fast - men jo første år 25% af 75.000 og så næste år af restbeløbet som jo hele tiden falder.

Skatten af de 75.000 sparer du år ET 18.750 * 44% hvis du er person med alm skat = 8250 kr (og så skatteværdien af renten som er lavere %)

vh John H

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 20:24

Cookie - John Hannover:

Jens Andersen:
Dvs.
Bil til 75000kr.
Er det korrekt forstået?

nej - udover jeg slet ikke kan få dine tal til at gå op - så vil det vel fremgå af tråden at der ikke er fradrag for afdrag

Desuden trækker du hele afskrivningen fra og det er jo kun skatten du sparer af den. Du er jo ude i en gammel fejl med at regne ud, at man skal betale 10.000 kr i skat, og så kan man lige så godt købe en computer til 10.000 kr for så sparer man 10.000 i skat - Stick out tongue Nix - man sparer skatten af de 10.000 kr

Du regner jo som om skat betaler de 25% af bilen hvert år og det gør de jo ikke - de betaler skatten af bilens pris som er fast - men jo første år 25% af 75.000 og så næste år af restbeløbet som jo hele tiden falder.

Skatten af de 75.000 sparer du år ET 18.750 * 44% hvis du er person med alm skat = 8250 kr (og så skatteværdien af renten som er lavere %)

vh John H

De 75.000 er INKL. moms.

Af hvad jeg har læst mig frem til så skal du trække momsen ud først og bagefter regne de 25% ud af beløbet excl. moms.

75.000 - 20% moms =  60.000

25% af 60.000 = 15.000 1. år

25% af 45.000 = 11.250 2. år

25% af 33.750 = 8.437,50 3. år

osv 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)