Jeg har en enkeltmands-medievirksomhed, som jeg tjener en smule på om året (den har overskud, primært fordi jeg ingen udgifter har). Jeg har indtil nu været momsregistreret, men har de seneste par år tjent under 50.000 kr. om året og overvejer derfor at framelde mig moms for at kunne få prisen for kunderne ned.
Nu til sagen: Moms er min eneste pligt, og så vidt jeg kan se, mister jeg CVR-nummer og virksomheden ophører officielt, hvis jeg framelder mig momspligten. Hvilke konsekvenser har det?
- Kan jeg ikke længere have separat virksomhedskonto? "Hvor meget" ophører virksomheden reelt med at eksistere - jeg vil jo gerne kunne fortsætte med mine aktiviteter på maks 50.000 om året.
- Kan jeg ikke længere "spare op" i virksomheden og nøjes med at betale den lave virksomhedsskat? Kommer jeg til at skulle betale skat af min virksomheds overskud som var det personlig indtægt (væsentlig højere skat)?
Hvis du fra melder dig momspligten ophører virksomheden og dermed CVR-nummeret. Generelt vil jeg sige det er en fordel at beholde sit CVR-nummer, også i forhold til at du signalerer troværdighed hos dine kunder :-) Og nej, hvis virksomheden ophører kan du ikke nøjes med at betale virksomhedsskat.
+ virksomhedsskatte ordningen er kompliceret og virker som noget af et overkill for en omsætning under 50.000 kr i alle fald hvis ikke du i personlig indkomst betaler topskat for du ender altid med mindst am bidrag og bundskat (ialt ca 44%) før eller siden. Jeg tror slet ikke det vil kunne betale sig at rode med andet end forsat virksomhed (bevaret CVR nummer) og ikke VSO
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
det er højst muligt, men så er det måske en overvejelse at holde op med det med mindre det er for at spare topskat. Det giver kun en del ekstraarbejde og måske han over årene er så uheldig, at den opsparede formue nu er så stor, at når den skal ud, så sker det til topskat.
Jeg synes VSO kræver virkeligt gode begrundelser . helt specielt hvis man kan få alt ud til alm "bundskat" og endnu mere hvis man på toppen betaler økonomihjælp til hæverækkefølge og skat
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja - prisen ved at hoppe ud at VSO vil jo så være at at det opsparede kommer til beskatning her og nu......
ja absolut (minus den betalte aconto selskabsskat) men det er jo godt hvis det sker til bundskat - hvis det senere kan blive til topskat fordi der spares mere og mere OG hvis der tilmed bruges revisorhjælp i forhold til at ha VSO
Ellers er det da bare at forsætte i VSO
vh John H