Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af dansk virksomhedskonstruktion, bosat i USA

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har længe leget med tanken om at stifte min egen virksomhed, hvorfra jeg kan fakturere diverse opgaver jeg laver ved siden af mit fuldtidsarbejde, drive affiliate sites samt bruge til andre skøre iværksættereventyr. Jeg vil stifte et holding ApS, hvorefter jeg stifter i første omgang ét, men senere hen flere datterselskaber, i første omgang med samme indskudskapital. Ikke noget nyt i det.

Hertil har jeg en række spørgsmål. Sagen er nemlig den, at jeg inden længe flytter til USA på ubestemt tid. Jeg er derfor interesseret i at finde ud af hvad det ville få af skattemæssig betydning. Dette er først rigtig interessant når jeg har opgivet min danske bopæl og fraflyttet Danmark på papiret, hvilket først sker lidt senere hen.

Spørgsmålet er derfor: Kan jeg som udenlandsdansker, bosat i USA, eje et dansk holding selskab, som ejer et eller flere driftselskaber hvorfra der drives virksomhed? I så fald vil jeg naturligvis betale dansk skat af alt der bliver tjent via de danske virksomheder, men hvordan med min øvrige indtjening fra et evt. fuldtidsjob i USA? Vil jeg skulle betale dansk skat af det? Det vil jeg normalt ikke skulle hvis jeg er fraflyttet Danmark og kun er i landet få dage om året i forbindelse med ferie, men jeg ved ikke hvordan dette vil forholde sig hvis jeg ejer og driver en eller flere virksomheder i Danmark.

Dette vil naturligvis have indflydelse på om det overhovedet kan betale sig for mig at stifte selskaber her i landet. Jeg har helt sikkert en masse andre uddybende spørgsmål, men dem kan jeg altid stille senere hen. Håber på en eller flere kloge personer herindefra kan kaste noget lys på sagen, det korte af det lange er at jeg gerne vil kunne operere med en virksomhedskonstruktion som før nævnt, men jeg har ikke lyst til at komme i klemme rent skattemæssigt, hverken med Danmark eller USA :) Så jeg leder efter den bedste løsning for mig.

På forhånd tak, lad mig vide hvis min beskrivelse er for uklar, så skal jeg forsøge at forklare det bedre.

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 23:24

Det var mange spørgsmål :)

Indledningsvis så skal du holde skidt for sig og snot for sig - sagt på en anden måde så skal du sondre imellem dine personlige skatteforhold og dine selskabers skatteforhold.

Som udgangspunkt er der ikke noget til hinder for at eje danske ApS/AS selvom du er bosat i USA. Den tanke der rejser sig er selvfølgelig om dine selskabet bliver skattepligtige til USA idet den daglige ledelse (dig) befinder sig her. USA har som et af få tilbageværende lande ingen regler om at ledelsens sæde i USA udløser skattepligt. Altså vil dine selskaber forblive fuldt skattepligtige til DK.

Afhængig af hvilken forretning du driver kan din gøren og laden i USA derimod medføre et fast driftssted. I så fald skal en del af selskabernes indkomst allokeres til det faste driftssted og beskattes i USA. Den indkomst der allokeres til det fast driftssted skal ikke beskattes i DK.

Forvirret?

Så bliver det endnu værre hvis du fakturerer amerikanske kunder.

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 07:19

Ejendomsinvestor:

Det var mange spørgsmål :)

Indledningsvis så skal du holde skidt for sig og snot for sig - sagt på en anden måde så skal du sondre imellem dine personlige skatteforhold og dine selskabers skatteforhold.

Som udgangspunkt er der ikke noget til hinder for at eje danske ApS/AS selvom du er bosat i USA. Den tanke der rejser sig er selvfølgelig om dine selskabet bliver skattepligtige til USA idet den daglige ledelse (dig) befinder sig her. USA har som et af få tilbageværende lande ingen regler om at ledelsens sæde i USA udløser skattepligt. Altså vil dine selskaber forblive fuldt skattepligtige til DK.

Afhængig af hvilken forretning du driver kan din gøren og laden i USA derimod medføre et fast driftssted. I så fald skal en del af selskabernes indkomst allokeres til det faste driftssted og beskattes i USA. Den indkomst der allokeres til det fast driftssted skal ikke beskattes i DK.

Forvirret?

Så bliver det endnu værre hvis du fakturerer amerikanske kunder.

1000 tak for svar :) Jeg ville naturligvis forvente, at de danske selskaber ville være ganske almindeligt, 100% skattepligtige i Danmark (selvskabsskat). Jeg ville IKKE forvente, at de danske selskaber ville være skattepligtige i USA, blot fordi en af deres medarbejdere (mig, ejeren) er bosat i USA. Derimod vil enhver indtægt jeg trækker ud af selskabet som løn til mig selv være skattepligtigt i Danmark OG USA, og ville falde ind under den normale dobbeltbeskatningsaftale. Det er derfor jeg overvejer blot at lade overskudet stå i holdingselskabet uden at trække det ud, og bruge det som opsparing.

Fakturering af amerikanske kunder ville jeg klart gøre gennem et amerikansk stiftet selskab. Ingen grund til at gøre tingene mere komplicerede ind højest nødvendigt.

I og med at jeg med denne model over tid ville komme til at opbygge en større og større kapital i holdingselskabet, vil jeg naturligvis være interesseret i at placere dette et sted hvor omkostningerne er lavest. Ville det kunne betale sig at stifte holdingselskabet i England? Eller måske et andet sted?

Jeg mangler stadig at finde ud af, om jeg som ejer af et dansk stiftet selskab bliver betragtet som fuldt skattepligtig i Danmark, selvom jeg bor og opholder mig i USA, og kun besøger Danmark få dage om året. Der er visse regler for, hvornår man er skattepligtig i Danmark, og jeg ved ikke hvordan det at eje et dansk selskab (som driver virksomhed i Danmark, for danske kunder) spiller ind her.

Takker igen for svar, og håber på endnu flere :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)