Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opretshav på navn

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Som overskriften så pænt antyder, så håber jeg lidt at der er en eller anden venlig sjæl som kan fortælle mig om man kan og hvordan man kan få opretshav på et firma navn?

Google lkunne ikke fortælle mig det øv!

Mange tak på fårhånd

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:36

i princippet ved at tage det i brug så det kan bevises og så naturligvis at det ikke i forvejen er eget af andre

Mere avanceret kan man betale for varemærke beskyttelse som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/Designvaremaerkebeskyttelse.html 

men selve det at du tager det i brug giver en beskyttelse. Den dyrere varemærkebeskyttelse sikrer naturligvis bedre mod, at andre har navnet og har taget det i brug inden og er fint at slå andre i hovedet med hvis der opstår tvist om et navn

Mit fornemmelse er, at langt de fleste nystartede stiller sig tilfreds med den beskyttelse der ligger i, at de kan bevise de har taget navnet i aktivt brug

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 14
Skrevet kl. 20:18

Okay.. Har lige siddet og læst mig blå og gul i din blog, og nu kan jeg så begynde at overveje hvor tæt mit navn må være på andres før jeg evt får en røvfuld og kan tage copyright på det..

Mange tak for hjælpen:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31

R.Skjoldmose:
Okay.. Har lige siddet og læst mig blå og gul i din blog, og nu kan jeg så begynde at overveje hvor tæt mit navn må være på andres før jeg evt får en røvfuld og kan tage copyright på det..
 først og fremmest kan du få blå og gule mærker af at lægge dig for tæt på, hvis det er samme branche - ren konkurrence. Du skal også overveje om det er besværet værd hvis du får baladen og skal skifte eller om du hellere fra starten vil finde noget originalt Big Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 14
Skrevet kl. 09:02

Hehe det ved jeg, altså at man kan få blå og gule mærker ved at lægge sig for tæt på nogen, har læst en del om det, men jeg syntes at reglerne er lidt "grumset" på det her område.

Jeg er med så langt at jeg ikke må bruge de samme ord eller bare bytte om på ordene hvis der er fx en autoforhandler som hedder det samme, ikke fordi jeg vil til at være autoforhandler.

Men sidder stadig tilbage med den følelse af at okay der er ikke noget firma som hedder det som jeg gerne vil hedde, og dog, der er nogen som har brugt ordet Solar, men de er i en helt anden branche end den jeg gerne vil ind i, men må jeg så gerne bruge det ord, kombineret med et andet? Fordi jeg kan huske en eller anden gammel sag om en eller anden stakkels chokolade fabrikant som fik en røvfuld af en bilproducent fordi deres logoer lå for tæt op ad hinanden!

Tilmeldt 30. Apr 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:45

Jeg kan sige så meget, at du gerne må bruge ordet "Solar" kombineret med et andet ord.

Det vigtigste er at dit navn og logo ikke kan forveksles med et andet firma.

Et eksempel:

Navnet "Net2 Maleren" er okay. Man må gerne bruge ordet "Netto" i en anden branche kombineret med et andet ord.

Men når det bliver brugt sammen med hunden, den gule farve og skrifttypen ligner meget er der tale om en krænkelse.

Håber det er til lidt hjælp.

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 09:51

Solar tror jeg roligt du kan bruge uden at få omtalte legemsdel "på komedie" :-). Solar er et almindeligt ord, og hvis du søger på Google, så kan du se at mange forskellige virksomheder i mange forskellige brancher kalder sig noget med "Solar". For at få ørerne i maskinen mener jeg at man skal bruge et specielt opfundet ord/navn, der allerede er brugt/registreret, f.eks "Grundfos", selvom Grundfos kun laver pumper etc., så får du både enden på komedie, ørerne i maskinen og slipset i postkassen, hvis du prøver at bruge "Grundfos", selvom det ikke er samme branche, f.eks "Grundfos tøjshop", det er helt sikkert.
Men du godt bruge almindelige ord og du må også godt bruge stednavne (f.eks bynavne), hvis de efterfølges af et andet ord OG ikke er brugt (registreret i CVR) i forvejen, f.eks "Andeby tøjshop". 
Du kan tjekke i CVR registreret (www.cvr.dk), om dit påtænkte navn er registreret. Og du kan se, at Solar er brugt af mange, så det burde være til at have med at gøre.......uden efterfølgende legemsbeskadigelse af hverken den ene eller anden anden ende ! :-)

Tilmeldt 24. May 14
Skrevet kl. 12:19

Okay mange tak for alle jeres svar:) Det hjalp utrolig meget, og jeg ved at det navn jeg gerne vil bruge ikke er registreret, hvert fald ikke i Danmark, der er dog et lille ukendt Tysk band som ligger tæt op ad det navn jeg gerne vil bruge, men eftersom at jeg aldrig nogensinde kommer til at lave noget som helst musik, og vores brancher ikke har noget at gøre med hinanden, så gætter jeg mig til at det ikke gør noget. De har i øvrigt heller ikke søgt om ophavsret og har sagt ja til at jeg må bruge det navn jeg gerne vil, selvom det ligger tæt op ad deres, men har bare generelt været i tvivl, fordi en ting er hvis et lille ukendt og ubetydeligt band begynder at brokke sig, men vil nødigt have min ende på komedie af nogen som rent faktisk har råd til en ordentlig advokat griner!

Jeg har nemlig søgt meget på Google, for at se om der var noget som mindede om navnet, og derfor jeg fandt det band, men Google kommer jo ikke altid frem med alt, men satser på at det går så :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)