Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 06:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er 🌟

Jeg håber, nogen herinde har erfaring med dette – jeg vil virkelig gerne gøre det korrekt.

Min mand og jeg er gift og har fælleseje. Vi har et ApS, som står registreret i hans navn, men det er mig der har drevet virksomheden 100% fra start, både med kundekontakt, branding, drift osv.

Nu ønsker vi, at han overdrager selskabet til mig, så jeg juridisk står som ejer fremover.

Vi er fuldstændig enige om overdragelsen, og vi ønsker ikke at handle det til markedspris, da:

• Vi er ægtefæller med fælleseje
  • Vi betragter det som en del af vores fælles økonomi
  • Det er ikke en reel handel, men blot en formalisering af den faktiske drift

➡️ Kan man som ægtefæller overdrage hele selskabet for 1 kr. – eller gratis – uden at det udløser skat, gaveafgift eller andre problemer?

Jeg har læst, at det burde være muligt, så længe der ikke snydes nogen kreditorer, og overdragelsen dokumenteres korrekt, fx med en anpartsoverdragelsesaftale mellem ægtefæller og korrekt indberetning til Virk.dk.

Men min mand er blevet i tvivl, fordi hans revisor siger, at selskabet skal overdrages til indre værdi.

Så nu er jeg usikker på, hvad der gælder specifikt mellem ægtefæller, og om det ændrer på den faktiske værdi af selskabet, hvis det handles til 1 kr  

Er der nogen af jer, der har prøvet det – eller har professionel viden om det?

På forhånd tusind tak 🌸

Mvh

Eva

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12892
Skrevet kl. 09:30
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:51

Det kan lade sig gøre, men der er en del formaliteter. Du kan godt overtage til mindre end indre værdi da ægtefæller sambeskatter men - det sker så med skattemæssig succesion i forhold til din mand

Teoretisk kunne der være tale om nogen kunne sige du har drevet det som stråmandsvirksomhed ud fra din beskriveelse

Synes I skal finde en advokat til at sikre ret udførelse, og tale med revisor om netop ægteæfflers ret med skattemæssig succesion

det er ikke gør det selv

vh John Hannover

Tilmeldt 1. Jul 25
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:21
Hej Eva - rigtigt spændende spørgsmål. Som John også nævner kan det virksomhedsoverdragelser være en omfattende proces med mange forskellige juridiske problemstillinger. Det kan derfor være en god idé at have en advokat inde over. På linket nedenfor kan du læse lidt mere om hvad det, rent juridisk set indebærer jf. den danske lovgivning

littler.dk/da/fagomrader/omstrukturering-og-overdragelse-af-virksomheder

Jeg arbejder selv for Littler Danmark, hvor netop virksomhedsoverdragelse er en af vores specialer. Jeg er ikke selv advokat, men du må endelig til, hvis du ønsker at jeg henviser dig til en af vores advokater for et uforpligtende kald.

Mvh Christian
Tilmeldt 22. Apr 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:57

Tak for svar til jer begge. 
Jeg tror jeg ved hvorfor det ikke kan overdrages til mindre end indre værdi. Det er fordi det står i et holdingsselskab, som min mand har. Så uanset om det er ham eller mig, som skal overtage selskabet, så skal det handles til indre værdi. Hvis han køber det ud, så kan han give mig det som gave. Eller sælge det til 1 kr. feks. 
vh Eva 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)