Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsperioder - hvor længe kan jeg trække et beløb fra?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København V
Tilmeldt 4. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Unitedbrands Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål angående momsfradrag.
Jeg har et I/S selskab og betaler moms per kvartal.

Lad os antage at jeg i januar indkøber 1000 stk t-shirts til mit lager.
Jeg får en faktura på, lad os sige 40.000kr + 10.000 kr moms altså alt i alt 50.000kr inkl. moms.

I samme måned (januar) sælger jeg så t-shirts for 20.000 inkl. moms (heraf er altså 4.000 kr moms)

Når jeg så skal betale moms i første kvartal. Så skal jeg jo betale 4.000 kr men da jeg har haft udgifter for 40.000 kr hvoraf 10.000 kr var moms.
Altså 10.000 - 4000 = -6000 - jeg betaler derfor 0 kr i moms.

Mit spørgsmål er om jeg kan bruge de resterende -6000 kr moms til at trække moms fra indtægter i et andet kvartal?
Eller skal alle moms indtægter og udgifter afregnes hvert kvartal.

For mig giver det ikke så meget mening hvis man fx køber et stort lager ind af ting som man så sælger i løbet af året.

Håber I kan hjælpe mig.
På forhånd tak!

Venligst
Simon 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44

Nu forudsætter jeg at dit køb af t-shirts så lidt usædvanligt måske er sket i Danmark så du har regning med moms fra dansk leverandør

Så ha du helt ret i du har - 6000 i moms og du angiver jo så salgsmoms 4000 kr - købsmoms 10.000 kr og så får du helt enkelt 6000 kr udbetalt til nemkonto fra moms - det overføres ikke men udbetales helt enkelt (du kan i skattekonto sætte grænsen for udbetaling til 0 i stedet for standard 200 hvis du vil, ellers får du 5.800 kr og de sidste 200 kr står til næste gang)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København V
Tilmeldt 4. Nov 11
Fra  Unitedbrands Skrevet kl. 13:21

Hej John,

Endnu engang tak for et hurtigt svar. Det er jo ikke første gang :-)

Du har helt ret i det med t-shirtsene og momsen, men når jeg spørger her på forummet, så udskifter jeg som regel gerne de rigtige produkter samt priser ud med fiktive tal og varer. Det føles knap så blottende tænker jeg :-) 

Et lille tillægsspørgsmål til det du siger.
Hvis vi er 2 i firmaet, fordeles moms-overskuddet så automatisk til os begge via nemkonto?
Eller oplyser vi blot firmakontoen som det så bliver overført til?

Og har jeg ret i at angive sådan et indkøb af produkter som "vareforbrug" eller er det forkert?

Venligst
Simon 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:34

I er to - så det må være et I/S eller et selskab. Der vil være en konto som skal være tilknyttet det CVR nr som det CVR nummers nemKonto. Hvis det har en egen erhvervskonto vil den være nemKonto, hvis I bruger personlig konto er i nødt til at få tilknyttet jeres CVR nummer til den også 

I kan læse om erhvervskonto her og der står ógså hvordan man evt knytter CVR til samme nemKonto som man har på sin personlige konto http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html 

Ja hvis det var t-shirts så ville det skulle bogføres på konto for varekøb (med moms). Når I så skal kende jeres resultat (ex ved årsregnskab) så skal I gøre lager op, og flytte den værdi der er på lager fra varekøb til en konto for varelager i status. Varer er ikke som sådan en omkostning før de forlader jer som solgte, til da er pengene lige gode i varer eller i banken og påvirker ikke resultatet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København V
Tilmeldt 4. Nov 11
Fra  Unitedbrands Skrevet kl. 13:44

1000 tak for det John! 

Jeg vil smutte ind på din blog og blive lidt klogere på det hele.

God weekend! 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)