Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring af starts kapital og starts omkostninger

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Skanderborg
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu har jeg åbnet min salon og skal til at bogføre alt hvad jeg har foretaget mig af køb/salg i forbindelse med opstart.

Er der nogen der kan hjælpe/rådgive mig med bogføring af følgende:

inden opstart af en butik  har jeg optaget et lån hos en privat bank på 12,000 kr. ( med renter, gebyrer og oprettelses omkostninger ) og et lån af familie og venner på i alt 20,000 kr. ( uden renter og gebyr osv.).  Jeg har også selv lagt 25,000 kr. Hele beløbet brugte jeg på at betale husleje, depositum, goodwill, forskellige  inventar og varer til butikken. Næsten hele købet skete inden oprettelse af CVR. nr.  Nogle af tingene købte jeg via nettet og betalte  over mit privat bankkonto ( efter modtagelse af lånebeløbet hos  privat bank og jeg selv sat penge ind på mit privat konto, da jeg optog lånet af familien ) og andre køb betalte jeg kontant.

Her kommer mit spørgsmål. Hvordan starter jeg med at bogføre ovennævnte og hvilket konto de skal bogføres under?  Det er en hel ny startet butik.

Jeg bruger web-regnskab som bogføringsprogram og kan redigere i kontoplan. ( hvis jeg nu skal tilføje et eller flere konto til kontoplanen )

Jeg håber at der sidder en eller flere derude, der ved noget om bogføring af ovennævnte og som er gavmild med at dele sin viden.

Mange tak på forhånd

Hilsen

Elias Jasem M.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uh det var meget. Alle lån bogfører du under status gæld, kortfristet går jeg ud fra og så bank som modkonto hvis pengene gik ind der. Lånene er ikke en udgift, renterne skal på egen konto for rente udgift og hvis du er personlig virksomhed skal du korrigere for renteudgiften da alle renter ved årsopgørelsen skal med under private renter hvis helt almindelig personlig virksomhed

De 25.000 du selv har lagt ind skal i mellemregning indskud fra ejer i egenkapitalen og bank som modkonto (eller hvor pengene nu gik til)

Alle indkøb, skal på en købskonto der svarer til det som er købt forudsat det er ting til under 12.600 kr hvis vi taler aktiver (straktsafskriving) og modkonto bank hvis pengene er taget der eller din mellemregning indskud ejer hvis du har betalt med private penge som jo så er skudt ind

Forudsat det alt sammen er ting du ikke har brugt privat delvist og derfor købt alene for opstart og du ikke inden opstart har faktureret noget som helst med moms, så bogføres momsen helt normalt som købsmoms i det omfang den fremgår af regninger og du skal ha regninger for alt som bilag til dit regnskab

Måske var det nemmere at finde en bogholderikyndig til lige at lægge alt start ind, det behøver ikke være sport dyrt - søg evt frit tilbud fra Aminos søster www.agera.dk  

Læs evt også om hvordan du beskattes - igen ud fra alm personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html  God vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 23. Nov 09
Skrevet kl. 13:08

Tak John Hannover

Jeg beklager selvfølgelig at det var så meget.

Allerede da jeg sad og skrev mit indlæg så havde jeg håbet og faktisk vidst at du ville svare på det ( positivt ment ), efter jeg har læst, hvor hjælpsom du havde været med de andre aminoer. Endnu et tak for hjælpen og du gjorde det så klart for mig, da jeg lidt var usikker. :)

Mange hilsner

Elias Jasem M.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:32

Elias Frisør:
Jeg beklager selvfølgelig at det var så meget
det gør da intet - jeg blev bare bange for at overse eller misse noget Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 23. Nov 09
Skrevet kl. 14:14

Jamen Du er bare sej og sådan er det bare Wink

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)