Hej Nu har jeg åbnet min salon og skal til at bogføre alt hvad jeg har foretaget mig af køb/salg i forbindelse med opstart. Er der nogen der kan hjælpe/rådgive mig med bogføring af følgende:
inden opstart af en butik har jeg optaget et lån hos en privat bank på 12,000 kr. ( med renter, gebyrer og oprettelses omkostninger ) og et lån af familie og venner på i alt 20,000 kr. ( uden renter og gebyr osv.). Jeg har også selv lagt 25,000 kr. Hele beløbet brugte jeg på at betale husleje, depositum, goodwill, forskellige inventar og varer til butikken. Næsten hele købet skete inden oprettelse af CVR. nr. Nogle af tingene købte jeg via nettet og betalte over mit privat bankkonto ( efter modtagelse af lånebeløbet hos privat bank og jeg selv sat penge ind på mit privat konto, da jeg optog lånet af familien ) og andre køb betalte jeg kontant. Her kommer mit spørgsmål. Hvordan starter jeg med at bogføre ovennævnte og hvilket konto de skal bogføres under? Det er en hel ny startet butik. Jeg bruger web-regnskab som bogføringsprogram og kan redigere i kontoplan. ( hvis jeg nu skal tilføje et eller flere konto til kontoplanen ) Jeg håber at der sidder en eller flere derude, der ved noget om bogføring af ovennævnte og som er gavmild med at dele sin viden. Mange tak på forhånd Hilsen Elias Jasem M. |
Uh det var meget. Alle lån bogfører du under status gæld, kortfristet går jeg ud fra og så bank som modkonto hvis pengene gik ind der. Lånene er ikke en udgift, renterne skal på egen konto for rente udgift og hvis du er personlig virksomhed skal du korrigere for renteudgiften da alle renter ved årsopgørelsen skal med under private renter hvis helt almindelig personlig virksomhed
De 25.000 du selv har lagt ind skal i mellemregning indskud fra ejer i egenkapitalen og bank som modkonto (eller hvor pengene nu gik til)
Alle indkøb, skal på en købskonto der svarer til det som er købt forudsat det er ting til under 12.600 kr hvis vi taler aktiver (straktsafskriving) og modkonto bank hvis pengene er taget der eller din mellemregning indskud ejer hvis du har betalt med private penge som jo så er skudt ind
Forudsat det alt sammen er ting du ikke har brugt privat delvist og derfor købt alene for opstart og du ikke inden opstart har faktureret noget som helst med moms, så bogføres momsen helt normalt som købsmoms i det omfang den fremgår af regninger og du skal ha regninger for alt som bilag til dit regnskab
Måske var det nemmere at finde en bogholderikyndig til lige at lægge alt start ind, det behøver ikke være sport dyrt - søg evt frit tilbud fra Aminos søster www.agera.dk
Læs evt også om hvordan du beskattes - igen ud fra alm personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html God vind med det
John Hannover