Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobby fotograf til hobby virksomhed.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg har efterhånden læst en del omkring det at starte en virksomhed og har fundet frem til at jeg kun skal moms registreres hvis jeg har en omsætning der overstiger de 50.000 på 12 måneder, hvilket jeg ikke satser på til at starte med.
Min omsætning er vel blot hvis jeg får 50.000 kr i kassen på 12 måneder eftersom jeg ikke har noget jeg køber og sælger videre ? 

Derfor tænker jeg ikke jeg skal moms registreres, dog har jeg læst en masse som skriver at man bare skal gøre det, fordi der er gratis, men jeg syntes det virker bøvlet at skulle indkræve moms for en ydelse jeg laver ? Forstår ikke hvordan det hænger sammen hvis jeg fx tager et billede og det koster 1000 kr, hvis jeg så er moms registreret skal jeg så sætte prisen til 1250 inkl moms ?
De 250 kr der er moms hvad skal de?

Så har jeg tjent 1000 kr på at tag et billede, så skal jeg naturligvis betale skat af det, hvor mange procent er det ? Og ligger man det til side på en firma konto, også når skat kommer en gang om året så får man bare et smæk eller kan man afregne løbende ?

Håber i kan hjælpe lidt med min forvirring.

MVH
www.cbphotos.dk  

Tilmeldt 1. Mar 13
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 22:09

Nobody ? 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 22:17
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim,

Kim Bødker:
Min omsætning er vel blot hvis jeg får 50.000 kr i kassen på 12 måneder eftersom jeg ikke har noget jeg køber og sælger videre ? 

Din omsætning er alt salg. "salg" indebærer altså også fotograferinger selvom det er en ydelse og ikke en 'vare'.

Kim Bødker:
Forstår ikke hvordan det hænger sammen hvis jeg fx tager et billede og det koster 1000 kr, hvis jeg så er moms registreret skal jeg så sætte prisen til 1250 inkl moms ? 
De 250 kr der er moms hvad skal de?

Ja, det er korrekt. Momsen er noget for sig selv, som du afregner med skat. Det betyder, at du som momsregistreret virksomhed altid skal se moms som 'fiktive penge'.

Kim Bødker:
Så har jeg tjent 1000 kr på at tag et billede, så skal jeg naturligvis betale skat af det, hvor mange procent er det ?

Det er typisk 37% og 8% AM-bidrag - men det afhænger dels af din kommune og dels af din skattepligtige indkomsts størrelse.

Kim Bødker:
Og ligger man det til side på en firma konto, også når skat kommer en gang om året så får man bare et smæk eller kan man afregne løbende ?

Du kan/skal udfylde dit forventede overskud på din forskudsopgørelse, som du udfylder ved at logge ind på tastselv borger. Når du har gjort det, vil du modtage girokort med b-rater, som så er skatte-indbetalinger. Der kommer 10 i løbet af et år (juni og december er fritaget). Hvis du betaler de månedlige rater, og overskuddet af din virksomhed stemmer med det forskudsopgjorte, så er du home safe i forhold til skat.

Det, du spørger om, har været spurgt om 1.000 gange før. Du kan med fordel bruge aminos søgefunktion, tilmelde dig skats gratis begynderkurser og/eller læse John Hannovers blog.

God vind med det :-)

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 1. Mar 13
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 22:24

Jeg har skam brugt søge funktionen, men jeg vidste ikke om der var andre regler for en ydelse frem for når man sælger et fysisk produkt. 
Men tak for svaret. :-)  

Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim

Ja, hvis din pris er 1000, så kommer 250 i moms oveni, som du siger. Du fakturerer din kunde 1250, hera moms 250 kr.

Hvert kvartal skal du så (hvis du er momsregistreret) angive hvor meget moms du har fakturereet, og det skal du betale til Skat, evt. fratrukket moms på det du køber ind til din virksomhed. (Telefonudgifter, printerpapir, printerpatroner, blyanter etc.)

Fra de 1000 trækker du så alle udgifter, og sidder du igen med et overskud, så skal det beskattes. Har du en enkeltmandsvirksomhed, så skal overskuddet blot ind som en indtægtspost, med procentbeskatning som om det var en indtægt fra et hvilket som helst selskab.

Det er smart at sætte penge til side på en egen konto, og så kan du lave en indbetaling når du har lavet din selvangivelse.

Har du et ivs/aps så fungerer beskatningsdelen anderledes. Her kan du tage ud en del som løn. Denne løn skal du svare skat af som almindelig lønmodtager.

Selskabet får så reduceret sit overskud.

Selskabet skal svare selskabsskat af et evt. overskud.

Er der fortsat overskud, kan du beslutte at tage ud udbytte, som du også skal skatte af, med en lavere procent end af løn.

Håber det bidrog til at reducere din forvirring.

mvh Øyvind

Tilmeldt 1. Mar 13
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 23:07

Det hjalp en hel del. :-) 

Nu vil jeg lige prøve selv at skære det ud i pap for at se om jeg har forstået det korrekt.

Hvis jeg laver en fotografering og den prissætter jeg til 1250,- inkl moms. Så går 250 kr ( 25 % ) til moms / skattevæsnet, det er bare 250 kr som jeg sætter ind på en ( moms konto )

Så har jeg 1000 kr som jeg har i overskud, dem skal jeg så betale skat af 37 % og 8 % i AM. Det vil sige at jeg sætter 450 kr ind på ( skat / AM konto ) også har jeg et real overskud / løn til mig selv på 650 kr ? Korrekt ?

Jeg skal også lige høre, hvis jeg evt køber et nyt kamera til 10.000 kr UDEN moms. Skal jeg så betale de 2.500 kr på et senere tidspunkt ?  

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 05:42

Kim Bødker:
Hvis jeg laver en fotografering og den prissætter jeg til 1250,- inkl moms. Så går 250 kr ( 25 % ) til moms / skattevæsnet, det er bare 250 kr som jeg sætter ind på en ( moms konto )

Korrekt.

Kim Bødker:
Så har jeg 1000 kr som jeg har i overskud, dem skal jeg så betale skat af 37 % og 8 % i AM. Det vil sige at jeg sætter 450 kr ind på ( skat / AM konto ) også har jeg et real overskud / løn til mig selv på 650 kr ? Korrekt ?

Givet - ja. Du kan dog altid trække udgifter fra, som er med til at sikre og vedligeholde dine indtægter i virksomheden.

Kim Bødker:
Jeg skal også lige høre, hvis jeg evt køber et nyt kamera til 10.000 kr UDEN moms. Skal jeg så betale de 2.500 kr på et senere tidspunkt ?  

Hvis du køber et kamera til 10.000 kr., som ikke indeholder moms - hvis det eksempelvis er købt brugt af en privatperson - så skal du jo netop ikke betalt 2.500 kr. i moms. Så er 10.000 kr. den reelle udgift for kameraet, som du trækker fra i bogføringen.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Hadsten
Tilmeldt 17. Jul 07
Indlæg ialt: 47
Fra  www.smartesikkerhedssko.dk Skrevet kl. 18:39

Hvis der skal afregnes moms hvert kvartal skal man omsætte for mere end 1 mil om året ellers er det kun hver halve år der afregnes moms

Haventa.dk har Skandinaviens største udvalg af smarte sikkerhedssko. Altid fragtfrit i DK! Ingen gebyrer!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:45

men fra start altid kvartårligt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)