Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varekøb fra Tyskland - hvordan med moms?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bestilt varer fra Tyskland (dog igennem et dansk firma, men der bliver sendt faktura fra Tyskland selv).

Fakturaen indeholder ikke moms, men må jeg trække dansk indkøbsmoms alligevel?

Hvad når jeg skal videresælge varerne, må jeg så trække dansk salgsmoms?

Ja blev altså pludselig lidt forvirret, for havde ikke lige tænkt på jeg ville få faktura derfra.

Ved ikke om I skal bruge det, men fakturaen er egentlig i EUR, dog til sidst omregnet til DKK ligesom man skal indbetale i DKK til en bank i Danmark.

Mange hilsner Githa

Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Githa

Jeg går ud fra fakturaen er udstedt til dig med dit CVR-NR skrevet på fakturaen når den ikke indeholder moms.

1. Nej du kan ikke trække moms fra ( du har ikke betalt dansk moms)

2. Når du videresælger varen skal der beregnes moms på normal vis

Faktura beløbet skal med på dit momsopgørelse Rubrik A skal udfyldes med fakturabeløbet.

Moms af varekøb (rubrik A) skal udfyldes med fakturabeløb X 25% derefter tillægger du det samme beløb på indgående moms.

Med venlig hilsen

Minna

Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Fakturaen er udstedt til mig eller rettere til min virksomhed - men nej der er ikke påført CVR nummer, hvilket der egentlig ikke er på mange af mine fakturaer fra leverandører??!!

Lidt pinligt, men forstår altså ikke lige alt det du har skrevet efter punkt 2Embarrassed

Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Githa

Punkt 2: Skal såmænd bare forståes således at du tillægge salgprisen 25% som du normal gør når du sælger fra varer fra danske leverandører.

CVR-Nr:  I samhandlen mellem EU landene kan virksomheder undgå at leverandøren beregner sit hjemlands moms, hvis dit cvr.nr. fremgår. Gør den ikke det skal han sælge til dig med tillæg af moms. Modtager du en faktura fra et EU land incl. moms kan du ikke trække momsen fra, så koster dine varer bare det. Så det er i din interesse at han har dit CVR-nr.. Jeg har bemærket at du skrive der ikke er tillagt moms, selvom dit cvr.nr. ikke står på fakturaen. Dette er ikke i overenstemmelse med regler ved samhandel inden for EU.

Hilsen

Minna

Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Githa

Jeg går ud fra at dit salg foregår i Danmark.

Hilsen

Minna

Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg sælger kun varer til danske kunder...

Tja jeg ved jo ikke lige hvorfor mit CVR nummer ikke fremgår af deres faktura til mig, for det er selvfølgelig oplyst.

Det samme gælder på den faktura jeg har fra det danske firma, hvor jeg har bestilt varerne igennem. Altså jeg bestiller igennem et dansk firma, hvor jeg får varer fra dem og så fra Tyskland - og det kommer på to forskellige fakturaer.

På fakturaen fra Tyskland er kun angivet EUR beløb og så DKK beløb. Der står intet om det moms.

Nu ved jeg ikke hvad den baggrund er, men noget må du jo have, når du kan svare på disse ting. Hvad med fakturaer fra danske leverandører, skal de skrive MIT cvr nummer på fakturaen for at jeg kan trække momsen, eller er det tilstrækkeligt at den er skrevet til mit firma?

Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Githa.

Faktura fra dine danske leverandører er det tilstrækkeligt at den udstedes til dit firma.

Grunden til at det er anderledes med varekøb foretaget i et andet EU land er, at så skal der tilllægges moms på fakturaen, og den moms kan du ikke trække fra i Danmark.

Jeg arbejder bl.a. med sådanne ting i  mit daglige arbejde.

Hilsen

Minna

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Gitza83:

Ja jeg sælger kun varer til danske kunder...

Tja jeg ved jo ikke lige hvorfor mit CVR nummer ikke fremgår af deres faktura til mig, for det er selvfølgelig oplyst.

Det samme gælder på den faktura jeg har fra det danske firma, hvor jeg har bestilt varerne igennem. Altså jeg bestiller igennem et dansk firma, hvor jeg får varer fra dem og så fra Tyskland - og det kommer på to forskellige fakturaer.

På fakturaen fra Tyskland er kun angivet EUR beløb og så DKK beløb. Der står intet om det moms.

Nu ved jeg ikke hvad den baggrund er, men noget må du jo have, når du kan svare på disse ting. Hvad med fakturaer fra danske leverandører, skal de skrive MIT cvr nummer på fakturaen for at jeg kan trække momsen, eller er det tilstrækkeligt at den er skrevet til mit firma?

 

Undskyld Gitza men jeg forstår hverken hoved eller hale i det du skriver. 

Du køber en vare fra et danske firma og modtager 2 fakturaer, et fra det danske firma og et fra det tyske hvorfra varen er leveret er det korrekt.  Hvordan hænger det sammen? Hvis du ene og alene har handlet med det danske firma, har du jo intet forhold til det tyske firma og dermed skal du heller ikke modtage en faktura fra dem.

 Se at få sagen afklaret med det danske firma.

 

Hilsen

 

Ravn

 

 

Hilsen

Ravn

 

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)