Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

starte IVS på trods skattegæld

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. May 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er for år tilbage gået ned med t enkeltmandsfirma, skylder skat en del penge og kan derfor ikke få et momsnummer uden store garantier som jeg jo ikke kan stille.

Nu kan jeg overtage et fornuftig rengøringsfirma og tænker at starte et IVS med kun 5000 i indskudskapital så jeg både kan få et momsnummer men også så jeg sikrer at skattevæsenet ikke skal tvangslukke mig pga den gamle gæld, jeg vil selvfølgelig prøve at få en aftale om afvikling på gælden når jeg begynder at få løn fra selskabet.

Så vil jeg kunne få et momsnummer uden at skulle stille garantier, og vil skat eller andre kunne tvangslukke selskabet eller bør jeg få andre venner/familie til at stå som ejer af selskabet ?

Mvh Kenny 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 22:36

kennywr:
Så vil jeg kunne få et momsnummer uden at skulle stille garantier,

Det kan ikke udelukkes, at skat vil kræve garantier eller direkte nægte stiftelsen.

Det er du nok nødt til at forhandle med skat om.

Mit gæt er dog, at du som minimum skal indgå en fornuftigt afdragsordning på din gæld.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:39

Hvis du ikke kan få et momsnummer til et enkeltmandsfirma uden at stille sikkerhed - så får du det heller ikke til et IVS. De ser også på hvem der stifter selskabet.

Tilmeldt 14. May 14
Skrevet kl. 22:49

Dvs det bedste er at lade f.eks sønnen stifte og eje selskabet og så være ansat som daglig leder ?

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 22:55

kennywr:

Dvs det bedste er at lade f.eks sønnen stifte og eje selskabet og så være ansat som daglig leder ?

Det bedste ville være at få skattegælden ud af verden.
Din søn vil jo løbe en risiko om det så er virksomhed eller selskab.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56

kennywr:
men vær så opmærksom på lovkrav om to arbejdsskadeforsikringer a 1200 kr da sønnen formentlig skal være aktiv som direktør OG at sønnen så får hele risikoen for evt overholdelse af kapitalberedskabet og personlig risiko hvis den ikke går + skal tegne erhvervskonto (evt pris der også + krav om personlig garanti) og evt  lønninger med skatteindberetning som skal klares + regnskab som I ikke selv kan klare (nogen kan , nogen kan ikke i et selskab med årsrapport) OG at sønnen kan få a-kasse bøvl hvis noget går galt for ham, så det er ikke helt free of charge at lade søn være stråmand

Siger ikke det ikke kan gå, bare at jeg ville tænke mig godt om inden jeg bad min søn eller anden om at driver selskab for mig.

I virkeligheden, hvis du er sikker på der ikke er nogen som helst risiko ved det du skal nu, så er det billigere at sønnen etablerer personlig virksomhed og ansætter dig men det er en helt personlig afgørelse og selv i IVS er det ikke sikkert al personlig risiko kan afdækkes altid

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du får mig ikke til at anbefale brugen af skråmand. Det bedste vil altid være at finde en fornuftig løsning med SKAT. Altså dialog.

/Henrik

PS.... For et par år siden var der en afgørelse hvor SKAT nægtede registrering til en mand med skattegæld. Manden lod sin far stå for firmaet. SKAT nægtede stadigvæk registering til trods for dette, da de mente at det reelt var sønnen der stod bag firmaet..... (blot til eftertanke)

Tilmeldt 14. May 14
Skrevet kl. 23:05

Jeg er helt klar på få jeg andre til at stifte selskabet kræver det endnu mere regnskab og tjek på tingene, har nu ikke planer om at gå ned en gang til :-)

Men er han kun ejer og ikke udfører arbejde eller for løn er der vel ingen problemer for ham i at eje det i forhold til evt akasse, forsikringer eller lign. .? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17

kennywr:
Men er han kun ejer og ikke udfører arbejde eller for løn er der vel ingen problemer for ham i at eje det i forhold til evt akasse, forsikringer eller lign. .? 
jo det kan der godt være - hovedaktionær vil som udgangspunkt klar kunne ha problem med a-kasse og uanset løn kan han være aktiv ejer og det kræver forsikring - det er ikke løn der afgør

styrelsen skriver klart at EJER skal uanset løn her:http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx 

Ejere af aktieselskaber A/Siværksætterselskab (IVS) og anpartsselskaber ApS er ikke selvstændige i arbejdsskadesikringslovens forstand. Selskabet er en selvstændig juridisk person, som skal sikre de personer, der arbejder for selskabet - herunder også ejeren, når denne arbejder for virksomheden. Dette gælder uanset om pågældende er lønmodtager eller får løn ved overførsel at overskud fra virksomheden. Det gælder også uanset om selskabet ikke har et reelt økonomisk overskud.

Jeg tør ikke sige om man kan få overbevist dem om at eneejer af IVS ikke er aktiv, men jeg synes ikke teksten tyder på det og jeg kan med sikkerhed sige A-kasse vil kunne give problemer, men han kan jo tale med dem inden og høre om han vil kunne få dagpenge hvis det blev aktuelt, uden at skulle lukke IVS han er hovedejer 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. May 14
Skrevet kl. 20:01

Nu kommer jeg fra oprindeligt fra byggebrancen  hvor vi alt for ofte oplever folk der åbner og går konkurs med selskaber i en lind strøm, så virker det jo egenligt mærkeligt at det er så svært at komne igang efter man er gået ned en gang.

Jeg prøver ikke at slippe udenom min gæld, blot få en indtægt så jeg måske kunne afdrage på den, men er man først røget ned og skal stille garantier er det jo umuligt for ingen giver garantier for en der er insolvent.

Mvh Kenny

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)