|
Jeg er blevet tilbudt at købe en massage virksomheds kundeportefølje, og ejeren har foreslået en pris. |
slet ingen der har nogen bud på dette? Er der nogen skarpe revisorer der kan beregne det ud fra goodwill modellen?
Debat
|
Jeg er blevet tilbudt at købe en massage virksomheds kundeportefølje, og ejeren har foreslået en pris. |
|
slet ingen der har nogen bud på dette? Er der nogen skarpe revisorer der kan beregne det ud fra goodwill modellen? |
|
Der skal selvfølgeligt være et fornuftigt forhold mellem forventet omsætning på kundeporteføljen og prisen. Mit bud vil være en tilbagebetalingstid på omkring 3 år, hvis det er en loyal kundeportefølje og der er leveret et godt produkt. Der er 100 % fri prisfastsættelse på den slags, så prisen afhænger af en forhandling. . |
|
Der er mange måder at fastsætte pris på. Hvis det er stabil virksomhed hvor der hverken er den vilde vækst eller risiko, er en p/e på 3-6 nok meget godt. Oveni det kommer selvfølgelig aktiver. Fx: Stabilt overskud på 0,8-1,2 mio. om året, inkl. lejeindskud på 50K, inventar for 150K, ingen gæld. P/e på 4 giver 4,2 mio. Hvis det er en virksomhed i høj vækst, er sagen jo en anden, og med fx IT-startups er det jo meget normalt at vækstpotentialet betyder så meget at overskud er ligegyldigt. Men altså, i din sag kan det jo være helt anderledes da det er en massageforretning, og profit i høj grad handler om hvem der udfører servicen. |
Naturlig vægttab og detox: prøv vores 30 dages kur med te på tekuren.dk.