Hej Jeg står i den situation, at jeg sammen med en partner har et mindre webshop som er registreret som et I/S. Han er interesseret i, at købe min andel, og jeg er interesseret i at sælge den. Her kommer mit spørgsmål, hvad er lettest? Eller er det letteste, at han opretter en enkeltmandsvirksomhed, og køber varelager, hjemmeside mv. for et beløb med moms, hvorefter I/S nedlægges, der betales skat af overskuddet, samt der trækkes de penge ud som kan i henhold til indskuddet. Jeg er lidt i vildrede omkring disse ting, og jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan google mig til nogle informationer. |
forudsat dette er indskudt med skattede midler som jeg tro, så ja så kan du hæve det skattefrit når han indbetaler penge og ja I skal afslutte og beskattes i jeres I/S MEN:Morten:Jeg har skudt et X antal penge i virksomheden, som står under en konto som hedder "indskud Morten" i regnskabet. Er det en mulighed, at han indskyder et beløb i virksomheden, så jeg kan hæve mit indskud ud skattefrit, også kun skal betale skat af den ekstra sats, som han betaler mig privat? Herefter ville jo gå ind på virk og trækker mig ud af firmaet. Desuden indberetter jeg overskuddet fra udmeldelsesdatoen som B-indkomst, og får selvfølgelig udbetalt det beløb.
Han kan jo i alle fald ikke forsætte med det CVR nummer som selvstændig personlig enkeltmands. I skal derfor lukke ned på den måde du beskriver det i alle fald og lave slutregnskab hvor du jo får dine penge ud hvis virksomheden har penge. Han stifter nyt CVR og køber varelager m-m- hvilket giver et resultat i jeres I/S og giver kontanter til at betale dig det du har indskudt -
Han må gerne betale dig noget ud over at han køber af varelager hvis I vil det, som en skattepligtigt goodwill - men her vil jeg råde til lige at tage en revisor med ind over - det behøves ikke betyder fuld revision - bare rådgivning om lukning af jeres I/S som også kan afhænge af en evt I/S aftale.
HVIS I nedlægger I/S skal han ikke købe med moms men uden - Det er for at skat ikke skal rode med at få momsen fra det selskab der lukker - og så har køber jo heller ikke momsfradrag så det koster ikke nogen noget - sparer bare skat for lidt besvær - Også dér kan revisor lige være inde over så jeg ikke får forklaret forkert
vh John H