Hej Amino Jeg søger lidt råd og erfaring for hvad man kan forlange og hvordan man værdisætter sin virksomhed når den "opsluges" af en anden i forbindelse med en ansættelse. Jeg har været freelance film fotograf de sidste 2,5 år og opbygget en stabil kundekreds og virksomheden har haft et fint overskud hvert eneste år uden jeg arbejder alle timer i døgnet. Jeg har opsøgt rejse opgaver de sidste par år hvor betalingen primært har været oplevelsen i opgaven, altså tid der kunne bruges meget bedre set med økonomiske øjne og øge overskuddet.
Nu står jeg i forhandlinger med en større virksomhed hvor begge parter har interesse i at arbejde sammen. Vi er i samme branche og mine kunder vil følge med over i den nye virksomhed og min virksomhed ophører. Lønnen er på plads og er fin. Jeg har investeret i en del udstyr som de gerne vil købe. Men skal det ikke også koste noget at overtage min kundekreds? Jeg kommer jo selvfinansierende ind i virksomheden og tilbyder yd edeligere 20 ugers arbejde om året. Er det ikke fair? - og i så fald hvordan værdisæter man sådan noget? Sætter stor pris på alle råd og erfaringer og mange tak din tid. Venligst Klaus |
jo ofte kan det jo koste at købe en kundekreds - først og fremmest udtrykt gennem det overskud du kan påvise at ha haft ved din drift, kunder uden overskud er der jo ikke meget sjov ved MEN
Hvis de har lagt den forventning ind i hele aftalen og lønnen, så vil de jo nok ikke betale dobbelt, så det er rent og skær en forhandlings sag
vh John H