Thorborg vil sikkert grine lidt nu. Jeg har nemlig startet et firma op med min kæreste og min bedste ven. Af os tre, er det imidlertid mig der har størst forståelse for, hvad der skal til, for at få firmaets vision ført ud i livet, altså påtage mig en ledende rolle. Men ordet "leder" klinger dårligt i ens kærestes og vens øre. Derfor sker der ikke så meget, for der hersker kommunistiske tilstande. Hvis jeg kunne opnå en accept og tillid, især hos min ven, ville vi kunne tage syvmile-skridt i morgen, men jeg føler, at det er blevet et issue om et magtforhold fra hans side. Mit fokus er blot på "best practice" - jeg ønsker blot at vi finder frem til den bedst mulige løsning i alle forhold. Hvad man kalder rollerne er ligegyldigt for mig, bare det virker. Hvad har I af fornuftige inputs? Tak :) |
Hej M.c.J.
For mig lyder det lidt som om, at i alle har hånden godt nede i en honningkrukke fyldt med vrede bier.
Nu er det en meget kort beskrivelse du giver og jeg har jo kun dit synspunkt at forholde mig til, men du får alligevel mine tanker omkring det.
1) Hvis jeres virksomhed og indbyrdes forhold skal have en chance, er I nødt til at tage den nuværende situation alvorlig, alle tre.
2) Jeg vil til hver en tid anbefale, at I allerede får lavet en "skilsmissekontrakt" ved virksomhedens opstart. På den måde ved I hver især, hvor I står, den dag der er mange penge i kassen. I honneymoon fasen er alt jo godt og man bilder sig ind at man er enige om alt. Problemet er, at vi ofte tror vi ved hvad andre tænker og dermed forudsætter, at "den anden jo synes det samme som mig" - sådan er det bare sjældent. Et eksempel kunne være; at når der bliver overskud i en virksomhed, så vil den ene måske gerne bruge pengene på en ny bil, rejser osv. mens den anden part mener at overskudet bør investeres i virksomheden.
3) Du beskriver, at du er den "der har størst forståelse for hvad der skal til, for at få firmaets vision ført ud i livet" og det er meget mulig. Men synes de andre også det? Er der opgaver i firmaet, hvor de andre er bedre end dig?
4) Mit bedste bud er, at I skal igang med at se på kompetencer og det kunne være en fordel, at have en udenforstående person, til at sikre en "ren kommunikation" - så I ikke bare sidder og taler, men glemmer at høre efter (og lytte til) hvad de andre siger. En indgangsvinkel kunne være, at I hver især skriver ned hvad I mener, de andre er gode til og hvor de har nogle kompetencer, som I ikke selv har. På den måde kommer I igang med en dialog, hvor I ikke sidder og fremhæver, hvad I selv synes, at I er gode til. Men vigtigst af alt, lyt til hvad de andre siger og forhold Jer til det. Måske kunne det hjælpe jer at få lavet en MBTI test, der kunne fremhæve jeres stærke sider. Det kan I købe jer til hos forskellige udbydere (mig selv inklusive), men hvis I vil forsøge jer selv, kunne I starte med at tage testen i en miniudgave, på jobindex http://www.jobindex.dk/cgi/typeindikator.cgi det er gratis, til gengæld får I ikke en proffessionel fortolkning og hjælp til at forstå jeres typer i gruppesammenhæng. Men det kan måske give jer et billede af, hvor I står.
Det var mine umiddelbare tanker, set fra den korte beskrivelse du giver.
Held og lykke
/skou