Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har fået en falsk faktura. Den overvejer om man skulle bogføre.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lidt forhistorie:
Jeg kontaktede Skat og forslog at en faktura som var bogført, skulle være en anerkendelse på gælden. Med andre ord, så ville en tvist imellem 2 parter, kunne løses nemt, ved at dommeren bad om regnskabet, så han kunne se om fakturaen var bogført. Det ville løse rigtig mange af os iværkssætters problemer med at få pengene hjem. Var den bogført, skylde man pengene.

Men Skat mente ikke at det var en god ide. Da man skulle bogføre alle faktura man får ind.

Nu har jeg så fået en faktura som er helt tydeligt spam. Men da det er en faktura jeg har fået ind, så må jeg vel bogføre den, selvom jeg ikke anerkender fakturaen. Det må være konsekvensen af Skats holdning til det.

Ved at bogføre den, får min virksomhed og dermed mig, et lavere overskud og da man kun betaler skat af overskuddet, vil jeg slippe lidt billigere i skat.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 11:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal ikke bogføre noget der ikke har noget med din virksomhed at gøre. Desuden kan du ikke fratrække det i overskuddet hvis du ikke har betalt den!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12872
Skrevet kl. 11:44

Fastsat

Hold da helt op en gang vrøvl du skriver! Hvorfor spilder du vores tid med så useriøse indlæg?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45

Remy:
Du skal ikke bogføre noget der ikke har noget med din virksomhed at gøre.

Korrekt

Remy:
Desuden kan du ikke fratrække det i overskuddet hvis du ikke har betalt den!

Forkert, der bogføres og dermed beregnes skat og moms ud fra faktura dato, og ikke betalingsdato.

På samme vis skal du også betale moms af en faktura, du ikke har modtage betaling for.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:53

Nej, det er alene moms der går ud fra faktura dato. Skattemæssigt skal udgiften henvises til perioden hvor arbejdet/ydelsen/varen er leveret.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ja det må være misforstået. At skat siger man skal bogføre fakturaer når man får dem er jo korrekt - det skal man - men det forudsætter da man godkender dem, ellers må man da aldrig bogføre og tage som underskud som remy skriver

Derimod vil man vel ofte bogføre en faktura selv om der er lidt diskussion om den - det kunne være prisen var 5% højere end aftalt og her vil man givet ofte bogføre fakturaen, for ellers afspejler regnskabet jo ikke den ventende gæld -  og afvente en kredit nota på 5% - og får man ikke den, gå i retten om det. Selve det at den var bogført var så ikke bevis for at man ikke krævede den kreditnota. Iøvrigt ville det vel ikke gå at kræve et selskabs samlede bogføring fremlagt som bevis hver gang der var en tvist.

Det er vel derfor virksomheder med eget bogholderi normalt kræver, at en eller anden attesterer alle fakturaer så man ikke risikerer falske fakturaer ind i systemet og så man ikke bare bevidstløst betaler fra bogholderiets side.

Når vi taler inkasso af udestående så er det meget enklere. Indgå en 100% klar aftale hvor ting er tydeligt specificeret, inkl lev. - og betales der ikke, så er det den aftale man går i retten med og vinder sagen på

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 11:57

Karsten Sønderup Hansen:

Remy:
Desuden kan du ikke fratrække det i overskuddet hvis du ikke har betalt den!

Forkert, der bogføres og dermed beregnes skat og moms ud fra faktura dato, og ikke betalingsdato.

På samme vis skal du også betale moms af en faktura, du ikke har modtage betaling for.

Det vil sige du ville aflevere et regnskab til SKAT hvor ubetalte faktura er fratrukket din indtjening?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:00
Tilmeldt 27. Mar 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 12:14

Ravn:

Fastsat

Hold da helt op en gang vrøvl du skriver! Hvorfor spilder du vores tid med så useriøse indlæg?

Det kan godt være synes du synes det er vrøvl.

Men et eksempel.
En kunde skylder mig 10.000 + moms = 12.500.

Fra kundens synsvinkel:
Han betaler ikke. Han fratrækker de 2.500 i moms
Derudover slipper 2.500 billigere i selskabsskat, da hans overskud er blevet 10.000 mindre.
Manden har sikkert aldrig tænkt sig at betale.
Han tjener: 5000

Fra min synsvinkel:
Jeg skal betale 2.500 i moms
Jeg skal betale 2.500 i selsskabsskat.
Så mit tab er ialt: 17.500
Hvis jeg skal trække fakturaen ud af mit regnskab, skal jeg gå i retten med den. Mindstepris kr. 500.
Herefter skal vi skrive frem og tilbage, over mindst et halvt år.
Derefter kan jeg stadig ikke trække fakturaen ud af regnskabet, hvis jeg har vundet.
Så samlet tab: 18.000

Lad os nu antage at en bogført faktura, er lig anerkendelse af gælden, så ville en retssag tage 1 omgang:
1. stævningen sendes.
2. sagsøgte, skal sende sit regnskab til retten, hvor posteringen er bogført.
3. er fakturaen bogført, dømmes han for gælden.

Lad os antage at han kun delvis mener han skylder mindre, er det kun det der må bogføres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29

fastsat:

Fra min synsvinkel:
Jeg skal betale 2.500 i moms
Jeg skal betale 2.500 i selsskabsskat.
Så mit tab er ialt: 17.500
Hvis jeg skal trække fakturaen ud af mit regnskab, skal jeg gå i retten med den. Mindstepris kr. 500.
Herefter skal vi skrive frem og tilbage, over mindst et halvt år.
Derefter kan jeg stadig ikke trække fakturaen ud af regnskabet, hvis jeg har vundet.
Så samlet tab: 18.000

Lad os nu antage at en bogført faktura, er lig anerkendelse af gælden, så ville en retssag tage 1 omgang:
1. stævningen sendes.
2. sagsøgte, skal sende sit regnskab til retten, hvor posteringen er bogført.
3. er fakturaen bogført, dømmes han for gælden.

Kunden må ikke bogføre hvis han ikke har tænkt sig at betale. Ex hvis han får en regning fra Nigeria eller noget han aldrig har bestilt, så må han ikke bogføre. (han kan men ikke lovligt hvis han ved den er gal . ellers kunne han jo selv sidde og lave fakturaer til sig)

For dig forstår jeg ikke hvad du mener med, at du ikke kan trække fakturaen ud af regnskabet hvis du vinder - du skriver jo selv tilmedkorrekt, at for at trække den ud skal du i retten .

Du kan da derfor i højeste grad, både momsmæssigt og skattemæssigt -  Tilbageførsel sker for den periode hvor tabet er konstateret, så det kan være i et nyt regnskabsår, men det føres da fuldt og helt tilbage (og ikke kun ved retten også ved konkurs og andet beviseligt)

Det er gennemgået her hvordan man får fradrag i skat og moms på tab - som I http://johnhannover.blogspot.dk/2014/05/fradrag-i-indtgt-og-moms-pa-tab.html   eller om du vil skats egen forklaring om hvorledes man tilbagefører konstaterede tab http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1893340&vId=0 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)