Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud af computerudstyr, som jeg også bruger privat, i virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Jeg har forsøgt at greje, hvordan man gør dette på den mest reelle måde, men jeg har ikke kunnet finde nogen steder på nettet, der skærer det ud i pap. Nu forsøger jeg her, og håber der er nogen, der kan hjælpe mig.

Jeg overvejer at indskyde min private mac-bærbare og min printer i min virksomhed. Det drejer sig om noget gammel udstyr (5 år i hvert fald), som jeg max regner med at kunne tage nogle tusind for. Jeg vil dog gerne kunne bruge udstyret efterfølgende som privat. Kan dette overhovedet lade sig gøre?

Er det rigtigt forstået at jeg:

1) Sælger udstyret fra mig privat til min enkeltmandsvirksomhed for X kr (og dermed flytter penge fra virksomheden over i min private lomme)

2) Bogfører udgiften X i firmaet (og dermed i sidste ende sparer noget skat)

3) angiver hvor stor del jeg forventer at bruge udstyret privat og splitter momsen?

Hvis dette er rigtigt, har jeg jo indtægt af det i to omgange - i første omgang som sælger og i anden omgang som køber, der kan trække det fra overskuddet. Det lyder ærlig talt som en fidus, der er lidt for god til at være lovlig :)

Og et sidste spørgsmål: Hvis vi antager, at jeg lukker firmaet om to år, ville jeg så skulle sælge udstyret tilbage til mig selv? Eller er det en forældelsesfrist på computerudstyr? Den bærbare er allerede 5 år gammel, og holder nok ikke engang to år mere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35

I store træk rigtigt forstået.  Udstyret skal handles til den pris som en uafhængig 3. part vil betale for udstyret. Hvis der kun er et par års Kerberos tilbage kan det ikke være meget.

Da du næppe selv er momsregistreret vil du ikke selv kunne lægge moms på prisen. Der er derfor heller ikke noget at trække fra eller splitte.

Tilmeldt 11. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:03

Tak for svaret Henrik.

Jeg er momsregistreret, så jeg vil vel blive nødt til at splitte.

Noget input til det sidste spørgsmål i indlægget?:

"Hvis vi antager, at jeg lukker firmaet om to år, ville jeg så skulle sælge udstyret tilbage til mig selv? Eller er det en forældelsesfrist på computerudstyr? "

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)