Jeg er blevet involveret i et tøjfirma hvis største hindring for succes er et varelager opbygget af rester fra 5-6 års kollektioner. Der er bundet rigtig meget kapital i lageret og da lagerfunktionen er outsourcet står lageret bare og trækker omkostninger.
Sælgere afsætter langsomt varerne til kunder til kostpris +10%. Men det rammer jo salget af de nye kollektioner og går meget langsomt.
Lige pt. arbejdes der med at oprette pop-up shops i samarbejde med lokale personer i byer/lande hvor mærket ikke er repræsenteret. Ideen her at at stille lager til rådighed for butikker mod at vi vælger blandingen af nye og ældre kollektioner.
Jeg vil gerne høre om der er nogen der sidder på en god ide til afsætning af et lager eller har løst et lignende problem.
Vi hjælper af og til større partier ... ud af landet, netop af de årsager, du selv nævner. POP-Ups er et trendy initiativ, som ser ud til at fungere godt rundt om. Der er sådan set kun vindere i dette salgsvindue ...
Mulighed nr 2 som vi har gjort er, at finde en sponsor og så give tingene væk til velgørenhed mod eksponering for pågældende sponsor. Sponsor betaler for partiet, alt pakkes og der køres mediedækning + annoncering for et beløb svarende til 15-20% af den omsætning, sponsor lægger.
Målgruppe, sponsorer etc udvælges og planlægges naturligvis i lyset af partiets sammensætning, størrelser, farver o.s.v.
Hvordan har I hjulpet det ud af landet, sådan rent praktisk. Jeg har kontakt med nogle der lever af at aftage lagerrester, men der er lang vej til en handel selvom vi er parate til at realisere lageret til meget lave priser. Har du nogle der ville kunne hjælpe os i vores situation?
Vi kører selv med sponsorater, netop fordi lageret er så massivt, men vi har ikke arbejdet med din version. Virker det godt? Hvilke typer af sponsorer er der typisk tale om?
Helt konkret har vi kontor i Tyskland, hvor vores netværk udspringer fra. I seneste handel havde vi 15 opkøbere involveret. Og ja, tiden er lang, Hver gang. Beklager! Men vi har realiseret partier med værdi på op til 100.000 euro, så der er tale om tunge aftagere ...
Ad sponsorer, så er det internationalt orienterede selskaber, bank, forsikring og institutioner, der ser deres profil slået i hartkorn med X partier til X modtagerlande (helt individuelt)
Hvis vi skal have en tender ud, skal jeg bruge nogle billeder, vareprøver og en komplet lagerstatus med IK og visualisering af profit for os. Koster ikke noget at sende ud og høre om der er interesse for at afgive bud. Men god forberedelse skaber hurtigst de bedste resultater.