Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri aktieombytning - nye regler

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der i korte træk kan fortælle om de nye 2007 regler vedr. skattefri aktieombytning i forbindelse med etablering af drift/holding?

Hvornår er det en ulempe at benytte de nye regler?

Tilmeldt 3. Aug 06
Indlæg ialt: 605
Skrevet kl. 16:25

Hej Mike.

Jeg vil helt klart anbefale dig at få fat på en rådgiver. Han vil helt sikkert kunne svare på dit spørgsmål

mvh

Morten

www.IndustriBasen.dk

Tilmeldt 23. May 07
Skrevet kl. 16:33

Det er jeg ikke i tvivl om og har jeg også planlagt. Forsøger bare at få lidt forhånds information på et niveau selv jeg kan forstå Big Smile

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 21:27
De nye regler går ud på, at man kan foretage aktieombytning uden at indhente tilladelse. Man bliver imidlertid underlagt en række begrænsninger bl.a. i forhold til udbyttebetalinger. Det klart mest hensigtsmæssige er derfor at forsøge at opnå tilladelse. Hvis det ikke er muligt, er de nye regler et udemærket alternativ.
Tilmeldt 23. May 07
Skrevet kl. 22:57

Som jeg forstår det er det et beløb svarende til overskuddet i det år aktieombytningen finder sted der max. kan udloddes i en periode på tre år. Forstår jeg det rigtigt?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:01

Det er korrekt opfattet. For mig at se er det oplagt at bruge de nye regler og lave aktieombytning uden tilladelse hvis man eksempelvis er relativt nystartet og der alligevel ikke er praktisk mulighed for at udlodde mere end årets resultat. Eks. hvis man lige har lavet en skattefri virksomhedsomdannelse.

De nye regler indeholder faktisk også en fordel i forhold til en traditionel aktieombytning med tilladelse. Laver man det med tilladelse er man forpligtet til at bevare min. 51% i mindst 3 år og en evt. ny medanpartshaver kan kun komme ind ved nytegning. Laver man det uden tilladelse kan man derimod via nytegning lade en ny komme ind med mere end 49%, eks. 50%. Skat har godt nok mundtligt i den pilotgruppe jeg er med i, givet udtryk for at de mener at "3 års vilkåret" også er gældende her, men de har intet at have det i, i og med at der ikke er noget anmeldelsesvilkår.

Forskellen er nemlig at holdingselskabet ved en skattefri aktieombytning med tilladelse erhverver aktierne i datterselskabet til handelsværdi, hvorimod aktierne erhverves til indehaverens oprindelige anskaffelsessum ved en ombytning uden tilladelse.

Vi laver faktisk et kursus i de nye regler om skattefri aktieombytning, spaltning m.v. i næste måned, men den primære målgruppe er dog revisorer og advokater.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)