Hej alle kloge hoveder! Jeg har et spørgsmål som virkelig giver mig stress. Min ven og jeg har startet en ny virksomhed som importerer varer fra udlandet. Virksomheden er startet, vi har en revisor, en god speditør og gode forbindelser til udlandet. Nu er det sådan at vi skal bruge en bank. Som jeg har forstået det, så er situationen den, at bankerne er lidt forsigtige med hvilke virksomheder de lader åbne en bankkonto hos dem. Eftersom vi selvfølgelig mener, at vores virksomhed er en knaldgod idé, er der så nogle der kan hjælpe lidt med hvad vi skal have gjort klar når vi kontakter en evt. bank? Jeg vil også lige påpege, at vi IKKE ønsker at låne penge fra banken da vi begge har god kapital. Vores virksomhed er et ApS + et holding - Jeg ved, at de nok spørger om en forretningsplan - hvor detaljeret skal denne være? - Stoler man på bankrådgiveren? - vi vil gerne give ham så lidt info som muligt, er det bare os der er paranoide? - Nogle gode råd til hvad vi skal være opmærksomme på? hvilket forhåndsarbejde vi kan lave osv? Med venlig hilsen En ivrig, men grøn, iværksætter |
Okbulut:1
Jeg vil også lige påpege, at vi IKKE ønsker at låne penge fra banken da vi begge har god kapital.
Vores virksomhed er et ApS + et holding
2
- Jeg ved, at de nok spørger om en forretningsplan - hvor detaljeret skal denne være?
3
- Stoler man på bankrådgiveren? - vi vil gerne give ham så lidt info som muligt, er det bare os der er paranoide?
4
- Nogle gode råd til hvad vi skal være opmærksomme på? hvilket forhåndsarbejde vi kan lave osv?
1 Det er både en for og en bagdel ikke at skulle ha lån, da banken har omkostninger til drift med måske mange transaktioner, netbank, forespørgsler osv (og en vis kreditrisiko ex returvarer kreditkort og fejl) og intet tjener på indstående. Det er derfor som udgangspunkt lige så let at få konto hvis man SKAL ha lån, forudsat man kan stille sikkerhed. De fleste får dog nemt en konto, det kan så bare være spørgsmål om gebyr til at dække bankens omk og gi den fortjeneste
2
Ikke så voldsomt detaljeret. Gerne en side der samler det hele kort op, men for jeg selv kan det være klogt at han noget at arbejde ud fra. Den vil altid ændre sig noget under rejsens gang
3
Bankrådgiveren er bankens mand og mange mener så han gir pokker i kunden. Det er jeg ud fra lang erfaring ikke ubetinget enig i. Bankrådgiveren måles ikke på penge normalt men på ex kundetilfredshed, og hans evne til at afholde de korrekte møder og han søger som alle andre, tilfredse kunder der bliver og anbefaler nye kunder i forretningen. På den led er det vel som de fleste andre sælgere - de er ansat til at sælge men er jo også ofte kundens mand.
Omvendt, så er han jo bankens mand, så man skal da være klar over, at han er sælger for dem. Med hensyn til om I skal gi ham oplysninger, så ville jeg ikke være bange dér - I behøves vel ikke afsløre en eller anden utrolig gimmick eller tekniske ting i detaljer, men generelt er der ikke grund til den type frygt
4 Se her om at FÅ GOD KONTANT TIL NY BANK som også kommer ind på alle de krav banker SKAL stille for at leve op til hvidvaskningslov og se evt her om ERHVERVSKONTO som I jo skal ha - hvad den gir jer i forhold til en personlig konto
Nemmest er det at starte i egen bank og de kan ofte gerne ville ha at ejerne begge har konto samme sted, men det kan svinge. Er man ikke tilfreds henter man tilbud andre steder. Har man vanskeligheder, kan det at I har en revisor være en fordel, tag denne med til et ½ times møde i banken, og det vil i mange fald kunne løse evt problemer
Rigtig god vind med selv projektet også
vh John Hannover