Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Red mine (personbeskattede) penge!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

En forretningspartner og jeg stiftede i begyndelsen af 2011 et drifts-ApS med en kapital på 80.000, der var fordelt med 40.000 til hans og mit holding-ApS, som netop var blevet stiftet til samme formål med personbeskattede midler. Jeg (og dermed mit holding-ApS) udtrådte i midten af 2012 af driftsselskabet ved salg til partneren (hans holding-ApS).

Betaling for anparterne til mit holding-ApS fra hans er dog betinget af, at driftsselskabet begynder at tjene penge (derudover er der bonus for et meget godt resultat), og i dag består aktiverne i mit ApS således udelukkende af et muligt tilgodehavende på købesummen med evt. bonus samt en kontantbeholdning, der efter forskellige småudgifter er faldet fra 40.000 til ca. 22.000.

Driftsselskabet har endnu ikke tjent penge, og jeg tvivler på, at det kommer til at ske. Jeg overvejer derfor at likvidere mit ApS. Beslutningen afhænger dog især af svaret på disse to spørgsmål:

1)      Hvad vil de årlige udgifter til at holde selskabet i live (udarbejdelse af årsrapport og selvangivelse for et hvilende selskab uden holdingstatus med højst 10 simple transaktioner årligt såsom gebyrer til banken) beløbe sig til, indtil driftsselskabets skæbne er kendt? Min nuværende revisor er mest til større foretagender, og jeg ønsker derfor at skifte for dette ApS.

2)      Hvordan får jeg de 80.000 personbeskattede kr., jeg i sin tid stiftede holding-ApS med, tilbage, hvis det forudsættes, at købesummen går tabt i forbindelse med en likvidation af driftsselskabet? Jeg kan måske nok lave konsulentarbejde, til der er 80.000 i kassen igen, og derefter likvidere, men det bliver lidt krævende ved siden af mit nuværende job, så hvis der er enklere muligheder (fradrag for tabet mv.), hører jeg gerne.

På forhånd mange tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43

Ikke helt forstået hvordan dit holding ApS er udtrådt af driftsaps - der må jo være et eller andet sammenhæng hvor de to holding har ejet drift sammen og hvis du er "udtrådt" hvad så med kapitalen - den har vel ligget i drift og holding har haft kapitalen ved at de to holding ejede halvdel hver som så heller ikke helt hænger sammen med kapitalkravet i holding. Nå i alle fald, du har ikke fået penge for at træde ud - og er du så formelt trådt ud - det må afhænge af den aftale med at du får penge hvis drift tjener nok til at gi dig penge.

1 indhent 3 tilbud free of charge fra amino søster www.agera.dk  jeg vil tro 2-4000 kr da der jo nok skal revideres i drift også - så måske 4-6 0000 kr

2 Det du måtte tabe af anpartskapital er der fradrag for som tab på aktieindkomst der modregnes anden skat med 27/45% afhængigt af beløb, her nok 27% for dig hvis det isoleret er de 40.000 du taber

-------------------------

lad så revisor se på din udtræden også så der ikke hænger et eller andet uforløst

vh John H

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:19

Tak for svar! Jeg er helt ude af driftsselskabet (Drift), hvilket vil sige, at mit holdingselskab har solgt anparterne i Drift, og at jeg ikke længere udfører arbejde for Drift. Holdings kapital er således anvendt til/fordelt på: A) 40.000 (samt evt. bonus) i købesum for anparterne, der dog er betinget af indtægter i Drift, B) 22.000 i kontanter og C) udgifter på 18.000 til bankgebyrer, revision mv. i tidens løb.

Ad 1) Regningen for revision af Drift er underordnet for mig, da jeg ikke længere deltager. Ad 2) Det tænkte jeg nok, men der var trukket topskat af pengene, da de gik ind, så jeg vil gerne have samme skatteværdi ud igen. Det er derfor, jeg tænker, at jeg måske bliver nødt til at arbejde kassebeholdningen op til 80 igen, for dem kan jeg jo tage ud skattefrit ved likvidation...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30

første afsnit har jeg stadigt ikke helt forstået - hvad kapitalen i dit aps er - om den rent faktisk er 0

Den med at arbejde det ind er da en mulighed hvis det er arbejde du kan freelance fakturere og hvis der er fremskudt underskud regnskabsmæssigt (og det er det jeg ikke helt kan følge i dit første afsnit) så bør der kunne tjenes penge uden selskabsskat og dermed trækkes aps kaptialen ud ved lukning, men jeg kan ikke lige følge dine 80.000 investerede i det første (måske 40?) og sammenhænget mellem værdien af anparterne og overskud i det drift du så ikke ejer er ikke klart for mig.

Jeg tror du med fordel kan spørge en revisor som hurtigt kan se sig gennem det

vh John H

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 16:53

Er der ikke noget med at det fremførte skattemæssige underskud ikke kan modregnes i indtgter fra nye tilførte aktiviteter? Husker jeg helt forkert?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:07

Ejendomsinvestor:
Husker jeg helt forkert?

I denne sammenhæng sker der ingen begrænsninger. Selskabet kan fuldt ud benytte sine egne underskud.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)