Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny forbrugeraftalelov træder i kraft 13 juni 2014, giver det problemer med den måde prestashop håndtere købsflowet på?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 04:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som de fleste nok ved træder den nye forbrugeraftalelov i kraft den 13 juni 2014, og i den er der en række krav til den øgede oplysningspligt, som bla skal oplyses umiddelbart før kunden afgiver sin bestilling.

Hvis man ikke har rettet sin Handelsbetingelser til den 13. juni 2014 kan man blive idømt bøde allerede efter første overtrædelse, og ydermere kan man risikere at fortrydelsesretten bliver forlænget til 12 måneder, så det er nok en god ide at sørge for at være klar til den 13 juni 2014. 

Om det betyder noget for den måde Prestashop håndtere ordreflowet på kan jeg ikke rigtig blive klog på, for et af kravene er bla. "Forbrugeren skal gøres opmærksom på varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber og samlede pris umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling."

Der udover er der en standard fortrydelses formular som forbrugeren skal informeres om inden aftaleindgåelsen og have fremsendt umiddelbart efter aftaleindgåelsen. 

Umiddelbart efter aftaleindgåelsen må jo betyde, såsnart kunden har afgivet ordren, og modtager ordrebekræftelsen, skal denne standard formular være vedhæftet sammen med.

Men alt efter hvor man læser henne på nettet tolkes det også som "I den nye forbrugeraftalelov foreligger en standard fortrydelsesformular, som kunden skal modtage sammen med hans eller hendes bestilling. Fortrydelsen er dog ikke ugyldig, hvis kunden vælger at give besked om fortrydelsen på et andet medie."

Ved en lille søgning på google kommer der forskellige sider op der vedrører dette emne bla denne 

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 864
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 21:45

Jeg tror det bliver rigtig sjovt det her....

Jeg vælger at tolke det sådan at jeg kan have et returskema med i den pakke kunden modtager, for det giver jo ingen mening at skulle returnerer noget inden man har modtaget produktet.

Når det så kommer til den noget underlige garanti/returret periode, tror jeg mere på at denne kan give problemer for mange.

I min branche ligger returraten på mellem 30 til 45%.

Hvis vi nu skal til at yde bedre garanti/returret til kunderne og vi ligefrem skal "råbe" højt for at vise et retur skema, tror jeg mange lukker eller der vil komme gangske andre standarter på fragtpriser da returraten vil stige drastisk.

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 22:15

Fresno Bob:

Jeg tror det bliver rigtig sjovt det her....

Jeg vælger at tolke det sådan at jeg kan have et returskema med i den pakke kunden modtager, for det giver jo ingen mening at skulle returnerer noget inden man har modtaget produktet.

Når det så kommer til den noget underlige garanti/returret periode, tror jeg mere på at denne kan give problemer for mange.

I min branche ligger returraten på mellem 30 til 45%.

Hvis vi nu skal til at yde bedre garanti/returret til kunderne og vi ligefrem skal "råbe" højt for at vise et retur skema, tror jeg mange lukker eller der vil komme gangske andre standarter på fragtpriser da returraten vil stige drastisk.

Tror du har helt ret i at det nok skal blive sjovt, og tror da nok du kan have ret i at nogle kan blive nød til at lukke fordi det kan gå hen og blive for dyrt for dem.

Med hensyn til returret perioden er den jo ikke så meget anderledes end den er nu, og jeg går da ud fra at alle netbutikker allerede idag oplyser deres kunder om at de har 14 dages fortrydelsesret. Der kan selvfølgelig være tilfælde i visse brancher som er presset at man måske ikke gør et stort nummer ud af at oplyse om fortrydelsesret. 

Og perioden bliver jo kun forlænget hvis man ikke oplyser om fortrydelsesretten på min. 14 dage før købet. Jeg har talt med en del advokater og folk der er inde i loven, og de tolker det på samme måde som du.

Det særlige returskema må man gerne fremsende sammen med varen, dog skal kunden altid oplyses om min 14 dages fortrydelsesretten allerede inden købet, og det skal fremgå tydeligt.

Det er svært at sige hvor meget man skal frygte den nye lov, men jeg læste et eller andet sted på nettet, at nogle mente man med denne lov ville se fårene blive skilt fra bukkene.

Hvorfor tror du at returraten vil stige drastisk?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:44
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

At gøre opmærksom på at loven giver 14 dages returret når der betales kan ikke være svært og at lægge en returseddel med kunne jo også ses som en styrkelse af nethandel. At vi alle lettere lader os overtale til at købe via nettet og droppe butikkerne, fordi det bliver lettere og mere sikkert. Der tilføres ikke yderligere risiko for net-sælgere - kun måske en lettelse for forbrugerne.

Nettet lukker masser af butikker men må leve med, at der sættes regler der gir returret preference synes jeg. Jeg kan ikke forestille mig ret mange der har en retur på 35% af det de sælger, og hvis de har bør de nok stærkt overveje produktets berettigelse - retur procenten burde måske være 75

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 10:21

Når man taler om salg af tøj på nettet, med gratis fragt frem/tilbage kan du være helt sikker på at der er en retur procent på 30 til 45%.

Verdenen er jo ikke sort hvid. I dette tilfælde tænker jeg på produkter som er main stream og ikke niche produkter.

Jeg kalder det H&M salget.

Dette da det virker på helt samme måde med nethandlen som med handlen i butikken. man orker ikke at prøve det hele i butikken så man køber bare flere str. af samme produkt, prøver det hjemme i ro og mag, og efterfølgende afleverer man bare det man ikke ønsker.

Der er en gevaldig bagside af at gøre det "for" let for kunden at komme af med produktet igen.

Naturligvis har produktet sin berettigelse, dog er der bare rigtig mange der sælger det sammen og derved konkurrer på andre parameter, herunder fragtpriser og generel service.

I forhold til de nye retur regler tænker jeg mest på den ændrede procedure hvor kunde nu får mulighed for at tage produktet i brug og stadig have muligheden for at sende produktet retur, hvor jeg som sælger så skal vurderer hvad produktet så nu er værd og ud fra min vurdering give et nedslag i kundens reele købspris.

Det værste er næsten at det er en EU regel som ikke lige bare er til at ændre igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16

Fresno Bob:

Når man taler om salg af tøj på nettet, med gratis fragt frem/tilbage kan du være helt sikker på at der er en retur procent på 30 til 45%.

I forhold til de nye retur regler tænker jeg mest på den ændrede procedure hvor kunde nu får mulighed for at tage produktet i brug og stadig have muligheden for at sende produktet retur, hvor jeg som sælger så skal vurderer hvad produktet så nu er værd og ud fra min vurdering give et nedslag i kundens reele købspris.

Det værste er næsten at det er en EU regel som ikke lige bare er til at ændre igen.

uf ja det kommer lidt bag på mig at der er returprocent i den størrelse fast. jeg kender en større modeshop som dog slet ikke ligger der oppe, talte lige med dem, og de taler om lidt under 10%
Ja reglen om at det må tages i brug er vel ikke en vi helt kender konsekvensen af, men shoppen har jo ret til at tage afslag i forhold og mon ikke det finder et naturligt niveau - jeg tror det er nogle få (fjolser) som allerede nu tager tøj hjem for at bruge det til en fest f.eks.  - og returnerer - men jeg er med på der ligger et problem for nethandlen, som butikkerne hvor folk kan prøve tøjet kan nyde godt af. 
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:53

Fresno Bob:

Ja, det er også den der foruroliger mig mest. Jeg kan se store problemer med den. Dels er det helt oplagt et sted, hvor der kan og vil opstå uenighed mellem butik og kunde. Da butikken bærer bevisbyrden for værdiforringelsen, men samtidigt er tvunget til at tage varen retur, så er dette et oplagt problemområde. Og dels betyder det, at butikkerne ender med at have varer, som de skal sælge med nedsat pris. 

Det kan i værste fald betyde tvister og retssager, og vil i bedste fald betyde en masse ekstra administration og håndtering. 

På det principielle niveau kan dette godt frustrere mig. Blandt andet fordi der vil være en lille gruppe af kunder der misbruger denne slags regler, og dermed pålægger butikkerne urimeligt store omkostninger, der kun kan læsses over på de almindelige kunder. Samtidigt har jeg svært ved at se behovet for at en kunde skal kunne tage en vare i brug, og alligevel returnere den.

Det er ikke noget forbrugerne som sådan har savnet. Så vi indfører noget omkostningstungt, der vil give tvister og problemer, uden at der er en tilsvarende benefit. De fleste almindelige handlende vil næppe bruge denne mulighed, men de vil til gengæld komme til at betale for de der gør. 

http://thefunck.blogspot.dk/

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 14:05

Ja der vil uden tvivl komme tvister omkring denne lov.

Jeg vælger at være meget firkantet indtil der kommer en retsag som som kan danne præcedens for markedet.

Jeg er i tøj branchen og her vil jeg tolke en returvare hvor mærkerne er klippet af og man kan se produktet har været brugt, til en værdi af 0,- kr.

jeg kan jo under ingen omstændigheder sælge produktet igen, til dels da vort lager er detail butikker, og hvis ville man som kunde selv købe et brugt stykke tøj, med mindre man gå i en second hand butik.

Jeg syntes der klart mangler en skelen til hvilke produkter der er tale om. Har en skummel fortid i Radio og Tv Branchen. Her har det altid været et omdrejningspunkt med returret og brug af produkter. Så kan godt se at der måske er produktgrupper hvor det ikke er så væsentlig om produktet har været taget i brug. (sker jo allerede på mobil tlf. siden)

og så alligevel.... Hvem vil købe et produkt som allerede har været taget i brug...

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:53

Nu har jeg brugt en rum tid på denne nye lov og fået den læst igennem. Så dukker der bare lige endnu flere spørgsmål op, hvilket jeg små klukker over da loven bla. er lavet fåor at undgå gråzoner.

Spørgsmål der dukker op:

14 dages fortrydelsesret og derefter 14 dage til at få pakken retur for kunden. ok  forstået.

1 Hvad nu hvis kunden på dag 7 gør opmærksom på at han/hun har fortrudt. Har kunden så 21 dage til at få pakken retur eller har kunden 14 dage fra beskeden om fortrydelse?

2 Skal pakken være os i hænde inden de sidste 14 dage, altså fristen for kunden til at sende pakken retur?

3 Starter de 14 dages fortrydelsesret fra bestilling af produktet, fra modtagelse af produktet eller fra transaktionen hvor kunden betaler for produktet?

Bare lige et par af spørgsmålene jeg falder over...

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 12:21

Fresno Bob:
2 Skal pakken være os i hænde inden de sidste 14 dage, altså fristen for kunden til at sende pakken retur?

Fresno Bob:
1 Hvad nu hvis kunden på dag 7 gør opmærksom på at han/hun har fortrudt. Har kunden så 21 dage til at få pakken retur eller har kunden 14 dage fra beskeden om fortrydelse?

Ved tilbagetræden fra en aftale om en vare skal forbrugeren, medmindre den erhvervsdrivende har tilbudt at afhente varen, afsende eller aflevere varen til den erhvervsdrivende eller til en person, som den erhvervsdrivende har bemyndiget til at modtage varen, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den dato, hvor forbrugeren har givet den erhvervsdrivende meddelelse om sin beslutning om at gøre brug af fortrydelsesretten.

Der kan ikke stilles krav om, at årsagen til fortrydelsen angives.

Den erhvervsdrivende skal foretage tilbagebetaling under anvendelse af samme betalingsmiddel, som forbrugeren har benyttet til den oprindelige transaktion, medmindre forbrugeren udtrykkeligt har accepteret noget andet, og i så fald forudsat at forbrugeren ikke bliver pålagt nogen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.

Fresno Bob:
3 Starter de 14 dages fortrydelsesret fra bestilling af produktet, fra modtagelse af produktet eller fra transaktionen hvor kunden betaler for produktet?

Den periode, hvori fortrydelsesretten kan udøves, løber fra.:

1. den dag, hvor aftalen indgås, hvis den vedrører en tjenesteydelse,
  2. hvis aftalen vedrører en vare, den dag, hvor forbrugeren eller den af forbrugeren angivne tredjemand, dog ikke transportøren, får varen i fysisk besiddelse,
  3. i tilfælde af flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, men leveres enkeltvis, når den sidste vare er i forbrugerens eller den af forbrugeren angivne tredjemands, dog ikke transportørens, fysiske besiddelse,

Det blev lidt teknisk men håber det giver mening

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)