Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal dette bogføres (ApS opstart)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 24. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har lige et spørgsmål til jer, som jeg håber at i kan hjælpe med.

Jeg har fået stiftet et ApS selskab (faktisk holding + Aps).

De 50.000 kr. som indskud overførte jeg til advokaten, som stiftede selskabet.

Fordi at jeg endnu ikke har fået oprettet min erhvervsbank konto, kan han ikke kreditere pengene til mig igen før jeg har fået den, hvilket er i orden.

MEN, jeg har fået et lokale som jeg skal overføre et depositum på (kr. 70.000) og jeg har derfor aftalt med både ejendomsmægler og advokat, at advokaten overfører det beløb han har ståend (fratrukket sin salær for oprettelse af selskab ca. kr. 4000,-) og jeg overfører resten af beløbet fra min private konto til at dække depositummet.

Mit spørgsmål lyder på: Hvordan bogfører jeg dette korrekt i Dinero?

Da jeg ikke har en bank konto endnu, kan jeg ikke gøre brug af konto 55000.

Er der nogen som har et godt bud på dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10

Du må vel bruge kasse i stedet (som i kontant cigarkasse) men kan du ikke få den konto i banken i en fart. Nå ellers kasse konto 55040

Bogfør ApS kapital konto  nr 50.000 med 50.000 og debet i kasse som så har de 50.000 kr liggende i sig (ja den kasse står lige nu hos advokaten)

Nu betaler du advokaten 4000 kr - HUSK at du når året er slut skal lave en skatteregulering af dit resultat og der skal du tillægge udgiften til stiftelsen, da der ikke er fradrag for stiftelse af selskabet - så dit resultat skal op med det beløb du har bogført som udgift til stiftelsen. Momsen er der fradrag for

Du bogfører hans regning på de 4000 kr på konto 7000 advokat (eller bedre lav en ny 7010 stiftelsesomkostninger hvis de 4000 kr er det) med moms - og bogfører kredit kasse - nu har kassen 46.000 kr tilbage

Du skal bruge 70.000 og har kun 46.000 kr i kassen. Ergo må du låne selskabet penge.

Det er lidt besværligt for selskabet skal nu betale rente svarende til markedsrente for de f.eks. 24.000 kr du låner det (eller mere hvis der er andre udgifter - f.eks skal du har en lovpligt arbejdsskadeforsikring for dig selv, tegnes i alle forsikringsselskaber og koster ca 1200 kr p.a.) Jeg råder til at du laver et simpelt lånebrev mellem dig og dit selskab, med markedsrente (nok alt fra 6 til 12%) og opsigelse fra begge med kort varsel - og så må du når du betaler lånet tilbage, beregne renten for perioden og betale fra selskabet til dig. Du skal betale skat af renten, selskabet har det som udgift. Ja det var lidt besværligt så lån nu det beløb der skal bruges med det samme da renten bliver lidt mere besværlig hvis du skal låne selskabet lidt nyt med mellemrum

Du indskyder f.eks 30.000 kr og bogfører gæld til selskabsdeltager konto 60.959 og debet kasse som nu går op fra 46.000 til 76.000 kr

Så betaler du 70.000 kr i deposita (som er en status post og ikke en udgift og derfor ikke ødelægger egenkapitalen forudsat du uden større problemer kan få depositum tilbage his noget går galt - Den del ville det være godt lige at høre en revisor her inde bekræfte

Bogfør konto nr 54000 og kredit kasse som nu har 6000 kr tilbage - til arbejdsskadeforsikring og andre udgifter så måske du skal låne selskabet mere end 70.000 kr for ikke at løbe tør.

Når du har bankkontoen fører du over fra kasse til bank - debet bank kredit kasse så den går i 0

UHA du - det var ret hurtigt skrevet og gennemgået, så se nu til at de forskellige konti hedder det jeg skrev, og JEG synes måske en revisor eller bogholder der hjalp kunne være godt, for jeg yder ikke garanti her - det er skrevet som bedst jeg kan, og jeg mener også den holder hele vejen

sorry det ikke var lettere - du kan jo vente og se om andre har lettere vej at gå

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:29

Jeg ville nok selv have oprettet en konto under den kontogruppe, hvor bank hører hjemme - evt "klientkonto - advokat". Derefter sørge for at kontoen bliver udlignet. Det giver efter min mening et mere rigtigt revisionsspor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:39

Henrik Koudahl:
Jeg ville nok selv have oprettet en konto under den kontogruppe, hvor bank hører hjemme - evt "klientkonto - advokat". Derefter sørge for at kontoen bliver udlignet. Det giver efter min mening et mere rigtigt revisionsspor

god ide - (Dinero er ikke vilde med egne konti men skidt med det)

Lav ny konto 55050 Klientkonto til ApS kapitalen og så vent med at la ham frigive de 50.000 kr til du har en selskabs bank konto at modtage dem på for at få det enkelt (går vel hurtigt?) . Han bør vel så ikke trække de 4000 kr fra de 50.000 kr men du må betale ham 4000 kr mere ind vel jeg mene for at få det helt rent

Når du er igang med personlig kontoplan så lav konto 7010 til Stiftelsesomk/advokat med moms - så er den let at at genkende ved årsregnskabet og få skattereguleret for

Du skal stadigt bruge kasse til at få de penge ind som du selv låner selskabet med rente (hvis du ikke kan vente på bankkonto) - så ind med ex 30.000 på konto  "gæld til selskabsdeltager" og kasse som modkonto - og så betaler du de 4000 og 70.000 depositum fra kassen som går i minus 44.000 indtil du kan få nulstillet ved at klientkontoen bliver overført til dig fra advokaten (det var det jeg undgik ved at køre også advokatens klient konto over "kasse" - men det går vel at ha kassen i minus nogle dage Henrik?)

Det bliver vel endnu mere rodet med at advokaten trækker de 4000 kr og derefter overfører de 46.000 resterende som del af depositum - bliver ikke let at hitte rede i bagefter??

vh John H

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:42

Flyttemand112:

De 50.000 kr. som indskud overførte jeg til advokaten, som stiftede selskabet.

Fordi at jeg endnu ikke har fået oprettet min erhvervsbank konto, kan han ikke kreditere pengene til mig igen før jeg har fået den, hvilket er i orden.

MEN, jeg har fået et lokale som jeg skal overføre et depositum på (kr. 70.000) og jeg har derfor aftalt med både ejendomsmægler og advokat, at advokaten overfører det beløb han har ståend (fratrukket sin salær for oprettelse af selskab ca. kr. 4000,-) og jeg overfører resten af beløbet fra min private konto til at dække depositummet.

Nu kan man så undre sig...

Som jeg opfatter det, så er der stiftet et anpartsselskab med en kapital på kr. 50.000 hos en advokat. Stiftelsesomkostningen modregnes herefter i selskabets kapital, hvorefter kapitalen reelt kun udgør kr. 46.000.

Dette er efter min bedste overbevisning ikke lovligt, idet selskabet ikke er stiftet med den nødvendige minimumskapital. Hvis selskabet skal afholde stiftelsesomkostningerne, så skal der i dette tilfælde indbetales kr. 50.000 med tillæg af stiftelsesomkostningerne kr. 4.000, ialt kr. 54.000.

Jeg har desværre konstateret denne fremgangsmåde ved flere lejligheder, hvorfor man følgelig kan komme i tvivl, men så vidt jeg kan få det oplyst, så er bestemmelserne omkring selskabsstiftelser ikke ændret for så vidt angår dette forhold.

Bare en lille "brokker" her sidst på dagenWink

@trådstarter - Jeg er enig med både John og Henrik, hvor du med John's fremgangsmåde bare udskifter kassebeholdningen med Henrik's forslag om en ny konto benævnt "Klientkonto advokat".

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:11

Tonny Skov Pedersen:

Dette er efter min bedste overbevisning ikke lovligt, idet selskabet ikke er stiftet med den nødvendige minimumskapital. Hvis selskabet skal afholde stiftelsesomkostningerne, så skal der i dette tilfælde indbetales kr. 50.000 med tillæg af stiftelsesomkostningerne kr. 4.000, ialt kr. 54.000.

Helt enig - deraf mit forslag om at han måtte få en regning på 4000 for stiftelse og bogføre på ny konto Stiftelsesomk for ellers mangler de fra start og ved at bogføre på ny konto stiftelsesomk er de nemme at spotte ved skatteregulering

Tonny Skov Pedersen:

@trådstarter - Jeg er enig med både John og Henrik, hvor du med John's fremgangsmåde bare udskifter kassebeholdningen med Henrik's forslag om en ny konto benævnt "Klientkonto advokat".

Yes for de 50.000 kr der er hos advokaten - men: Der vil stadigt mangle 24.000 for at ha 70 t til depositum og 4000 til advokat og det må ind som lån til markedsrente og vel via kontoplan kasse ind og ud til de to formål (og der bør lånes mere ind da jeg tror der kan komme flere udgifter før indtægter) Kasse må derfor i spil hvis bank ikke findes og der ikke kan ventes på den til de min 24.000

Hvis advokaten skal betale noget direkte videre til depositum for lejemål, bør det vel så som minimum føres FRA den nye advokat klientkonto i kontoplanen - og op til ApS kapital - fulde 50.000 kr og så videre som depositum - Vil det være til at følge for en evt revisor ved årsskifte

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:29

I stedet for kasse ville jeg bogføre direkte ned på mellemregning/lån.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37

Henrik Koudahl:
I stedet for kasse ville jeg bogføre direkte ned på mellemregning/lån.
yes sparer postering og lyder fint - eneste hage stadigt er at det vel er nemmest at lave lånet af så få omgange som muligt - af hensyn til renteberegning - og jeg tror der bør lånes en del mere end de 24000 kr ind - til arbejdsskadeforsikring og sikkert andre omk inden pengene ruller ind - 

Er det ikke trods alt mere besværligt at låne sådan måske over 5 omgange - via mellemregning i et selskab - hver gang der er nye regninger og ingen penge i "kassen" med dermed mange forskellige datoer for lånet - at beregne den lovpligtige rente over. Derfor ville jeg nok ha lånt måske 40.000 kr ind i kassen?

for en virksomhed ville jeg aldrig køre via kasse - men for et selskab hvis det ikke er kun EN gang sjældent der skal lånes ville jeg måske stadigt - eller?

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44

Tonny Skov Pedersen:
Hvis selskabet skal afholde stiftelsesomkostningerne, så skal der i dette tilfælde indbetales kr. 50.000 med tillæg af stiftelsesomkostningerne kr. 4.000, ialt kr. 54.000

Blev  det ikke for et par år siden lavet en ændring således at det ikke var nødvendigt at tegne til overkurs, hvis formålet er at afholde stiftelsesomkostninger?

Tilmeldt 24. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:21

Hej guys!

Tak for de gode råde.

Jeg mente selvfølgelig at jeg har overført kr. 50.000,- + stiftelsesomkostninger til advokatens konto - så der reelt set ligger kr. 50.000,- på deres klient konto lige nu.

Jeg har de resterende kr. 20.000,- på min private konto, som skal bruges til at dække resten af depositummet til ejendomsmægleren (det fulde beløb udgør kr. 70.000,-)

Vil det sige at jeg skal oprette en konto i Dinero der hedder "advokat/klient konto" bogføre de 50K + stiftelsesomkostninger ind på der som en start.

Derefter kreditere dem fra den konto og ind på lokale leje depositum (ved ikke lige hvad kontoen hedder for da jeg ikke har Dinero åbent)

Og så på samme måde debitere de resterende 20K ind på evt "kasse kontoen" og derfor overføre til husleje/depositum kontoen?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)