Hej Amino Jeg har lige et spørgsmål til jer, som jeg håber at i kan hjælpe med. Jeg har fået stiftet et ApS selskab (faktisk holding + Aps). De 50.000 kr. som indskud overførte jeg til advokaten, som stiftede selskabet. Fordi at jeg endnu ikke har fået oprettet min erhvervsbank konto, kan han ikke kreditere pengene til mig igen før jeg har fået den, hvilket er i orden. MEN, jeg har fået et lokale som jeg skal overføre et depositum på (kr. 70.000) og jeg har derfor aftalt med både ejendomsmægler og advokat, at advokaten overfører det beløb han har ståend (fratrukket sin salær for oprettelse af selskab ca. kr. 4000,-) og jeg overfører resten af beløbet fra min private konto til at dække depositummet. Mit spørgsmål lyder på: Hvordan bogfører jeg dette korrekt i Dinero? Da jeg ikke har en bank konto endnu, kan jeg ikke gøre brug af konto 55000. Er der nogen som har et godt bud på dette? |
Du må vel bruge kasse i stedet (som i kontant cigarkasse) men kan du ikke få den konto i banken i en fart. Nå ellers kasse konto 55040
Bogfør ApS kapital konto nr 50.000 med 50.000 og debet i kasse som så har de 50.000 kr liggende i sig (ja den kasse står lige nu hos advokaten)
Nu betaler du advokaten 4000 kr - HUSK at du når året er slut skal lave en skatteregulering af dit resultat og der skal du tillægge udgiften til stiftelsen, da der ikke er fradrag for stiftelse af selskabet - så dit resultat skal op med det beløb du har bogført som udgift til stiftelsen. Momsen er der fradrag for
Du bogfører hans regning på de 4000 kr på konto 7000 advokat (eller bedre lav en ny 7010 stiftelsesomkostninger hvis de 4000 kr er det) med moms - og bogfører kredit kasse - nu har kassen 46.000 kr tilbage
Du skal bruge 70.000 og har kun 46.000 kr i kassen. Ergo må du låne selskabet penge.
Det er lidt besværligt for selskabet skal nu betale rente svarende til markedsrente for de f.eks. 24.000 kr du låner det (eller mere hvis der er andre udgifter - f.eks skal du har en lovpligt arbejdsskadeforsikring for dig selv, tegnes i alle forsikringsselskaber og koster ca 1200 kr p.a.) Jeg råder til at du laver et simpelt lånebrev mellem dig og dit selskab, med markedsrente (nok alt fra 6 til 12%) og opsigelse fra begge med kort varsel - og så må du når du betaler lånet tilbage, beregne renten for perioden og betale fra selskabet til dig. Du skal betale skat af renten, selskabet har det som udgift. Ja det var lidt besværligt så lån nu det beløb der skal bruges med det samme da renten bliver lidt mere besværlig hvis du skal låne selskabet lidt nyt med mellemrum
Du indskyder f.eks 30.000 kr og bogfører gæld til selskabsdeltager konto 60.959 og debet kasse som nu går op fra 46.000 til 76.000 kr
Så betaler du 70.000 kr i deposita (som er en status post og ikke en udgift og derfor ikke ødelægger egenkapitalen forudsat du uden større problemer kan få depositum tilbage his noget går galt - Den del ville det være godt lige at høre en revisor her inde bekræfte
Bogfør konto nr 54000 og kredit kasse som nu har 6000 kr tilbage - til arbejdsskadeforsikring og andre udgifter så måske du skal låne selskabet mere end 70.000 kr for ikke at løbe tør.
Når du har bankkontoen fører du over fra kasse til bank - debet bank kredit kasse så den går i 0
UHA du - det var ret hurtigt skrevet og gennemgået, så se nu til at de forskellige konti hedder det jeg skrev, og JEG synes måske en revisor eller bogholder der hjalp kunne være godt, for jeg yder ikke garanti her - det er skrevet som bedst jeg kan, og jeg mener også den holder hele vejen
sorry det ikke var lettere - du kan jo vente og se om andre har lettere vej at gå
venligst John H