Jeg har søgt og søgt på forummet efter svar på mit spørgsmål, men syntes ikke rigtigt jeg kommer nogen vegne, derfor kommer der nu et konkret spørgsmål som jeg håber der er en klog Aminobruger der kan hjælpe mig med. Vi har i vores lille firma købt nogle bøger fra Amazon.com, som sendes fra USA til DK, disse bøger er beregnet til firmaet, men bliver betalt med et privat VISA kort og der bliver ikke påført firmanavn eller CVR (VAT) nummer nogensteder på bon eller faktura, som er vedhæftet. Er det muligt at udbetale pengene fra firmakontoen til min partners private konto (uden momsen antager jeg), og hvordan skal det helt konkret bogføres i Summa ? OG kan man i det hele taget indregne en faktura på en vare købt til et firma, hvor firmaets navn eller yderligere oplysninger ikke fremgår af ? Tak for hjælpen, hls Kristoffer |
Kravene er pr. 1. januar 2004 følgende.
- Udstedelsesdato
- Leveringsdato (eller afslutningsdato eller dato hvor et acontobeløb betales, hvis den er forskellig fra fakturadato)
- Fakturanummer
- Leverandørens navn og adresse
- Leverandørens CVR/SE-nr.
- Kundens navn og adresse
- Varernes/Tjenesteydelsernes art og mængde
- Momsgrundlaget
- Enhedsprisen eksklusiv moms
- Eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter (hvis det ikke er indregnet i enhedsprisen)
- Gældende momssats
- Momsbeløbet i DKK eller EURO (kan opgives i anden valuta, hvis omregningskursen angives)
- Momsfritagne leverancer på samme faktura (det skal tydeligt fremgå hvilke leverancer der er pålagt moms. Sådanne leverancer skal opføres for sig selv med særskildt sammentælling)
- Omvendt betalingspligt (Henvisning til reglerne om omvendt betalingspligt, når kunderne skal afregne momsbeløbet (gælder kun ved salg til andre EU-lande)
- Kundens momsnummer, såfremt kunden er afregningspligtig i andet EU-land (gælder kun ved salg til andre EU-lande)
- Fritagelsesbestemmelser - henvisning til fritagelsesbestemmelser, når leverancen er fritaget for moms (gælder kun ved salg til andre EU-lande)
Dbh,
Mads