Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det nødvendigt med en erhvervskonto i banken ved opstart?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 9
Fra  LipShop.dk Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål som jeg er sikker på at der er en masse kloge hoveder herinde som kan svare på dette spørgsmål.

Jeg har en privat konto i Nordea hvor jeg har været kunde siden jeg blev født, og ringede lige til dem i dag for at høre om de ikke kunne oprette en erhvervs konto, som jeg kan bruge til firma brug, men så skulle de bruge en forretningsplan, budget, årsrapport (Lidt svært med en årsrapport når man er nystartet) og en masse andet for at kunne oprette en erhvervskonto.

Men hun sagde at jeg måske også bare kunne oprette en konto via min netbank som jeg kun brugte til erhverv her i starten for lige at komme i gang inden at man smider alt for mange penge i oprette en erhvervs aftale med banken.

Så er spørgsmålet, må jeg godt det her i starten?

Hvad har i andre gjord her i starten?

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 14:58

Hej Jonas

Jeg antager at det en personlig virksomhed du starter.

Mange og nok speciel landmænd kører både privat og erhverv over samme konto og så er det op til deres revisor at adskille privat og erhverv. Så hvis Nordea er ok med at du bruger en privatkonto til erhverv, kan jeg ikke se det skulle give problemer. Deres krav undrer mig når du ikke spørger efter kredit/lån og typisk vil de kunne opkræve flere gebyrer på en erhvervskonto og erhvervs netbank end når du kører det som privat, så det virker mærkeligt at de ikke vil oprette en erhvervskonto.

Det eneste jeg kan se, du skal være opmærksom på er,  at kontoen ikke vil være dækket ved hackerangreb. Det er brugen af kontoen der afgør det og ikke om man bruger privat netbank eller erhvervs netbank. Så hvis du får et stort indestående, var det måske en ide med en forsikring. Hørt de kan fås fra ca. 750 kr. årligt.

Morten

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 9
Fra  LipShop.dk Skrevet kl. 15:02

Banken nævnte selv at jeg kunne lave en anden konto på min netbank også bruge den til erhverv her i starten. De sagde at jeg skulle måske spørge en revisor om det var okay, men mon ikke det er det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:44

Som enkeltmandsvirksomhed kan du godt benytte din private konto som firmakonto. Det her jeg skats ord for.

Vær opmærksom på, at brydere hackere ind på din konto, så vil du som privat have en selvrisiko på vist nok 1200 kr, mens banken betaler resten. Har du kombineret privat og firmakonto betaler banken ingenting. Lykkedes det derfor hackere at stjæle 500.000 fra din netbank, så skal du selv erstatte disse penge.

Mvh Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:51

hvis banken accepterer det og det gør de normalt - så må du gerne men du skal være opmærksom på at du nok skal ha tilknyttet dit CVR til samme privat konto som du i dag bruger som nemkonto, for du kan som privat kun ha EN nemkonto. Uden nemkonto kan du ikke modtage ex moms retur.

Du kan også ha problem med evt kortindløser hvis ikke det er en egentlig erhvervskonto men det har du måske ikke behov for

Knyttes dit CVR til vil du kunne ha samme risiko ved netbanksindbrud som erhvervskonto men en forsikring mod det er billigt (ned til nogle få hundrede kroner)

Banken kan nægte dig at bruge en privatkonto til erhverv - det er der dom for i ankenævnet men det lyder jo ikke til din bank vil det og de fleste accepter vist også - problemet med nemkonto og reglerne er beskrevet nøje her: http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)