Hej Andreas.
Alt hvad der tjenes - uanset om det er i en enkeltmandsvirksomhed, et IVS eller et ApS - skal der betales skat af. Hvis der vel at mærke er overskud 
I et enkeltmandsfirma skal der betales skat af det forventede overskud. Dvs. at man på sin forskudsopgørelse, skal indberette, hvad man forventer at have i overskud på driften af sin personligt ejede virksomhed. Hvis du eksempelvis kalkulerer med, at tjene 30.000 kr. på driften i din juicebar, så skal du betale skat af de 30.000 kr. Det regnes ud fra, hvad du ellers har indgivet på forskudsopgørelsen af fradrag, og så trækker Skat fra og lægger lidt til, hvorefter de når frem til et resultat. Herefter vil du få tilsendt 10 girokort fra Skat, med et beløb, du skal betale i skat for det driftsår. Det kan godt være svært, at budgettere med, hvad man forventer at tjene, da du jo ikke har drevet den type virksomhed før. Hvis I er to, skal I nok vælge et IVS.
Et IVS (Iværksætterselskab) fungerer præcis som et ApS (anpartsselskab). Forskellen er blot, at i et IVS kan du nøjes med, at lægge én krone som selskabskapital. Hvorimod i et ApS kræves der en kapital på 50.000 kr.
Så er det rigtigt, at du skal lægge 25% af dit overskud i dit IVS til side, for at spare sammen til en kapital på 50.000 kr. så IVS'et kan blive omdannet til et ApS. Det er heller ikke muligt, at udbetale udbytte til sig selv fra et IVS.
Hvis nu I beslutter, at lukke jeres IVS efter første sæson, og I har haft et overskud på 30.000 kr., kan disse penge ikke umiddelbart bare "hives" ud af selskabet. Der er nogle skattetekniske regler, som I nok lige skal få afklaret med en revisor. Udgangspunktet er, at de 30.000 kr. skal der betales selskabsskat af (25%). De resterende penge efter skat (nettooverskud) vil så kunne udbetales til jer som udbytte. Men da man jo ikke kan hive udbytte ud af et IVS, skal man nok tænke lidt kreativt.
I kunne f.eks. - alt efter hvor meget I vil gøre ud af det - hver i sær stifte jeres eget holdingselskab i form af et IVS. Altså Holding 1 IVS og Holding 2 IVS. De to holdingselskaber kan derefter gå sammen om, at stifte et fælles driftsselskab - altså et tredje IVS. Eksempelvis JuiceBaren Bornholm IVS. Når sæsonen så er overstået, og I måske beslutter, at I ikke vil åbne igen til næste år, kan I vælge at sælge driftsselskabet fra. Den fortjeneste I får fra salget, kan I skattefrit få udbetalt til jeres holdingselskaber.
Men det er en lang snak, og måske ikke rigtig aktuelt for jeres vedkommende. Hvis der oprettes holdingselskaber, er der også nogle ekstra regler og krav til revision. Derfor skal man nok lige overveje, hvad der bedst kan betale sig.
Umiddelbart tænker jeg, at al drift af restaurations- og cafevirksomhed kræver en del kapital til opstart. Så måske I alligevel kunne finde frem til, at I begge indbetaler hver 25.000 kroner på en bankkonto, og så opretter et ApS i stedet for...blot en tanke fra mig.
Håber det lykkedes for jer, og jeg vil helt sikkert gerne besøge jeres juicebar, hvis jeg en dag kommer forbi Bornholm 
Hilsen Kasper