|
Hej amino Hvordan er det reglerne er for fri bil ? Skal bilen over på papegøjeplader ? skal det blot noteres på selvangivelse? Hvordan i forhold at det er firmabil man bliver stoppet i ved razzia, når det er privatkørsel, men man bliver beskattet ? Har kigget en del på SKAT.dk men kan ikke helt gennemskue det håber i kan hjælpe |
Hvidpladebil kan du ret let google og skat på hvad der svarer til mindst 160.000 eller 25% (20% over et grænse) af bilens værdi + miljøtillæg
Papegøjeplader har langt mere komplicerede regler også for brugen af bilen, så det vil jeg ikke rode mig ind i, det andre klare eller du må google eller finde revisor, det er ikke helt kort at forklare - der kan være en række fordele ved det - og bagdele - men som sagt mere kompliceret
Hvis man stoppes i razzia og kører privat i en bil der ikke må køres privat i - ex momsmæssigt - gule plader mm så kan man få lagt den manglende afgiftsbetaling + bod til betaling - hvis man kører privat i en hvidplade bil som er registreret som ejet af selskabet - ex stoppes med ungerne i bilen uden bevis for ren firmakørsel - eller hvidpladebilen generelt holder på bopælen - så koster det den sparede skat - og der kan mig mig bekendt gås en række år tilbage.
Det er som udgangspunkt klogt at holde sig til reglerne og det er dyrt når man fanges i ikke at gøre det, og med mindre du kører mere privat end firma vil egen bil og så kørebog og fradrag efter statens takster ofte være klogt
vh John H
Bliv gratis medlem