Hvis man søger et kom-igang-lån på ca. 350-400.000. skal man så stille nogen sikkerhed af nogen art, eller vil et realistisk budget og forretningsplan kunne klare ærterne, jeg har i forvejen et privatlån på 50.000, men meget få udgifter ca 3000 om måneden mvh Thomas S |
Hej Thomas,
Staten stiller sikkerhed for 75% af lånet, så det er kun de sidste 25% du kan risikere at skulle sikkerhed for. Jeg tror at det er individuelt hvorvidt man skal stille sikkerhed eller ej. Det er afhængig af dig og din økonomi, og det er afhængig af den bankrådgiver (banksælger) du snakker med.
Jeg snakkede engang med en filialdirektør for en Danske Bank, og han sagde at de skulle have fuld sikkerhed, og ikke kunne stille sig tilfredse med den del staten stiller sikkerhed for. For dem var Kom-i-gang-lån business as usual. Desuden sagde direktøren at det ikke var hans beslutning om en iværksætter skulle have lånet eller ej. Han skulle lave en ansøgning som skulle sendes til hovedsædet, som så skulle sige ja eller nej. Sådan fungerede det ved Danske Bank, men det fungerer sandsynligvis anderledes ved andre.
Generelt er der ikke særlig stor villighed til at give lånene til udviklingsprojekter. Lånene gives helst til iværksættere som har brug for driftskapital i forbindelse med opstart. Det er derfor de ofte betegnes som frisørlån. Jeg snakkede engang med Vækstfonden som fortalte, at de næsten ikke har givet disse lån til frisører, og derfor er lidt kede af navnet frisørlån.
mvh Carsten