Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af Holding og Drift

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,
Står i den situation at jeg skal have oprettet et holding+drift selskab og det giver mig et par lavpraktiske spørgsmål.

1. Skal jeg først have erhvervskonto til Holding+Drift?

2. Forventer ikke meget aktivitet på Holding bankkonto, så er der en smart måde at gøre det på?

3.Skal jeg føre 50.000DKK fra konto (erhverv?) til advokat for at få oprettet Holding? Og fører han det så videre til Drift, så de 50.000kr står i Drift og 0 kr i Holding?

Håber I kan hjælpe!
TAK!

Sten Jensen

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steen

Har set om jeg kan sende en PB, men det kan jeg ikke.

Har du hotmail?

Johnny

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steen,

Send mig venligst en privatbesked idet jeg gerne er dig behjælpelig.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sten

Her er som jeg forstår det:

Du opretter en bank konto til Holding. Derefter får du en advokat til at oprette dit ApS. Pengene indsætter du på hans bankkonto og han sørger for at de enten bliver udbetalt på en check til dig eller overført til det nye selskabs bank.

Når du får CVR fra EogS så laver du samme nummer men blot med Drift. Det er vigtigt at det er Holding der står som ejer af Drift og ikke dig. Det er korrekt at der i Holding bank vil stå 0 kr, men Holding vil have Drift som et aktiv som har en værdi på 50k.

Jeg er dog ikke jurist eller anden ekspert inden for området, men jeg har da læst mig frem til en del.

 

Og til de 2 andre som gerne vil køre snakke via PM så er her et udemærket skoleeksempel på hvordan vi alle kan hjælpe hinanden på forumet. Det er et alm. spørgsmål som burde være nemt at svare på for dem der har viden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Niels Henriksen:
Og til de 2 andre som gerne vil køre snakke via PM så er her et udemærket skoleeksempel på hvordan vi alle kan hjælpe hinanden på forumet. Det er et alm. spørgsmål som burde være nemt at svare på for dem der har viden.
Yes Umiddelbart ser dit svar også i mine øjne korrekt ud med tilføjelsen at ja der bør være en erhvervskonto til holding og en til drift og hvis holding oprettes som rent finansielt mener jeg ikke der er krav om arbejdsskade forsikring men arbejder det med ledelse af drift, rettigheder køb salg osv - så skal trådstarter ha lovpligtig arbejdsskadeforsikring både EN i drift og EN i holding - så det vil være 2 x noget med 1200 kr så det kan være godt lige at høre advokat om holding kan drives lovligt uden den lovpligtige arbejdsskade som i: http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx 

Også helt enig i, at folk bør prøve at svare i forum når der spørges i . Af 3 årsager: Andre kan ha glæde af svaret også + hvis der svares galt kan atter andre faktisk rette det forkerte og endeligt slipper man for at tråde bruges for at skaffe sig selv arbejde (man kan tænke sig advokater der i alle sådanne tråde kunne svare, kontakt mig i PB - bogholdere i regnskabstråde osv

Siger slet ikke det er faldet her, men enig i at prøve et svar i forum hvis man ved :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Niels Henriksen,

Enig i at korrespondancen ikke skal ske pr. pm.

Jeg er ganske enig i dit svar, og tillader mig at fremkomme med følgende bemærkninger:

Ad 1.

Du skal ikke først have en erhvervskonto til holding og drift, men på tidspunktet hvor selskaberne er stiftet, skal kapitalen tilbageføres til driftsselskabets konto. Derfor bør du allerede nu anmode om at få en sådan oprettet på hvert selskab - alternativt få advokaten til at anmode dit pengeinstitut herom.

Ad 2.

Der er formentlig ikke megen aktivitet på kontoen for holdingselskabet - ikke det første år. Når årene er omme, kan du dog trække udbytte op i holdingselskabet og dermed de likvide midler, således at holdingselskabet er en "pengetank". Derved vil der komme en smule aktivitet.

 

Ad 3.

Vælger du at lade en advokat oprette selskaberne, så skal denne have selskabskapitalen overført til dennes klientkonto, idet denne skal indestå for, at kapitalen er tilstede på stiftelsestidspunktet. Herefter tilbageføres kapitalen, med fradrag af honorar og stiftelsesgebyr, til driftsselskabets konto.

Har du brug for hjælp til oprettelse, er du naturligvis velkommen til at kontakte mig.

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Stiven I at det ofte kan være godt at lade en advokat eller rutineret stifte for at få alle papirer, vedtægter, ejerbøger med og det er ikke så skrækkeligt dyrt

Der kan man tillægge at det kan være godt at beslutte om stiftelsesomk (til EOS og evt stifter) skal betales af selskabet. Tild krævede det "overkurs" ved at det beløb der behøvedes ekstra indbetaltes ekstra men et eller andet sted har jeg på fornemmelsen, at det nu er ændret?

Fordelen kan være, at selv om stiftelsesomkostninger skal tillægges igen i årsregnskab som skatteregulering fordi der ikke er fradrag, så er momsen dog fradragsberretiget købs moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Der kan man tillægge at det kan være godt at beslutte om stiftelsesomk (til EOS og evt stifter) skal betales af selskabet. Tild krævede det "overkurs" ved at det beløb der behøvedes ekstra indbetaltes ekstra men et eller andet sted har jeg på fornemmelsen, at det nu er ændret?

Det er ikke i strid med selskabsloven at lade selskabet afholde stiftelsesomkostninger, end ikke når selskabet kun stiftes med den legale minimumskapital på kr. 50.000 for et ApS.

 

Tilmeldt 30. Sep 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Stort hjælp- TAK skal I ha'..!

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

@stiven,

Jeg har lige et par opklarende spørgsmål til din kommentar.

Ad1. Du skriver, at man ikke først skal have en erhverskonto til selskab og drift, men skriver derefter, at trådstarter allerede nu bør anmode om at få en konto oprettet i hvert selskab. Er det ikke selvmodsigende? 

Ad2. Du skriver, at han kan trække udbytte op i Holding. Mener du ikke, at han kan trække overskud op i Holding.

Ad3. Ved oprettelse hos en ikke-advokat, uden klientkonto, kræves der så ikke meget høje gebyrer af banken for at attestere at beløbet rent faktisk er til stede?

@john

Som altid gode og konstruktive kommentarer.

VH. Anders

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)