Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan med ansættelse i ægtefælles Aps?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min mand været selvstændig tømrer i snart 8 år, og jeg har lavet hans regnskab og alt det andet kontorarbejde lige fra starten. De sidste tre år har han haft et Aps, med ca 2 til 5 ansatte.

Nu går det efterhånden så godt, at vi vil prøve at gøre alvor af vores drøm om at selskabet skal forsørge os begge. Men hvad kan bedst betale sig?

Skal jeg blive ansat, på samme vilkår som hans andre ansatte? Skal jeg være med-ejer? Eller er der noget med at han kan overtage mit fradrag, og det bedst kan betale sig?

Jeg har været ledig og på a-kasse i et år, da min gamle arbejdsplads lukkede.

Stor forvirring omkring hvad der bedst kan betale sig for os. Håber i kan hjælpe og på forhånd tak.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:56

Hej

I udbetaler nok allerede udbytte op til grænsen som for ægtefæller er 98.400 for udbytte vedtaget i 2014. Efter det, bliver udbytte beskattet til hvad der svarer til topskat. Du behøver ikke at være ansat i selskabet for at han kan udnytte dit fradrag

Hvis i udbetaler udbytte over grænsen for den lave udbyttebeskatningsgrænse eller udbetaler løn til din mand således han er over topskattegrænsen synes jeg du skal blive ansat i lighed med øvrige ansatte og udbetale løn til dig selv. Således vil i slippe for topskat (hvis han pt. betaler det)

Det er meget normalt at ægtefælle er ansat. Husk dog, at der skal foreligge en reel arbejdsindsats, men det lyder det også til at der gør. Du vil dog blive betragtet som selvstændig af a-kassen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04

medejer har jo måske en betydning for andet end skat - ex ved skildsmisse osv - jeg ville nok sige det er et spørgsmål der skal en del overvejelser til for, men ellers er ansat en fin nok løsning og skattemæssigt ser jeg ikke større forskel - igen som der blev svaret - bare det er reel arbejdsindsats der lønnes for. 

Vær opmærksom på, at det kan være problematisk med a-kasse som vel slutter med ny og ansættelse og fremadrettet vil kunne give problemer, når du er gift med hovedaktionæren og ansat - og tilsvarende hvis du selv er ansat, nok større vanskeligheder, så hvis A kasse er et issue hvis du må gi op med at være hos din ægtefælle, så tal lidt med a-kassen, evt overvej skift hvis du bliver medejer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)