Hej Min mand været selvstændig tømrer i snart 8 år, og jeg har lavet hans regnskab og alt det andet kontorarbejde lige fra starten. De sidste tre år har han haft et Aps, med ca 2 til 5 ansatte. Nu går det efterhånden så godt, at vi vil prøve at gøre alvor af vores drøm om at selskabet skal forsørge os begge. Men hvad kan bedst betale sig? Skal jeg blive ansat, på samme vilkår som hans andre ansatte? Skal jeg være med-ejer? Eller er der noget med at han kan overtage mit fradrag, og det bedst kan betale sig? Jeg har været ledig og på a-kasse i et år, da min gamle arbejdsplads lukkede. Stor forvirring omkring hvad der bedst kan betale sig for os. Håber i kan hjælpe og på forhånd tak. |
Hej
I udbetaler nok allerede udbytte op til grænsen som for ægtefæller er 98.400 for udbytte vedtaget i 2014. Efter det, bliver udbytte beskattet til hvad der svarer til topskat. Du behøver ikke at være ansat i selskabet for at han kan udnytte dit fradrag
Hvis i udbetaler udbytte over grænsen for den lave udbyttebeskatningsgrænse eller udbetaler løn til din mand således han er over topskattegrænsen synes jeg du skal blive ansat i lighed med øvrige ansatte og udbetale løn til dig selv. Således vil i slippe for topskat (hvis han pt. betaler det)
Det er meget normalt at ægtefælle er ansat. Husk dog, at der skal foreligge en reel arbejdsindsats, men det lyder det også til at der gør. Du vil dog blive betragtet som selvstændig af a-kassen.