Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag på kiropraktor

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
I alle fald - trådstarter spørger om fradrag for forebyggende, og der tror jeg det ret klare svar stadigt er nej med de nyere regler

Hvis der er en erhvervsmæssig begrundelse er der også fradrag for forebyggende behandling. Hvis behandling er nødvendig for at passe hans job så kan fradraget forsvares. Der er ikke nødvendigvis krav om en lægelig vurdering. Forebyggende kan også dække over de udgifter en virksomheder afholder for at eksempelvis stole og borde indstilles korrekt til den enkelte medarbejder.

Det der i al væsentlighed har været gældende siden 2012 er at der ikke længere er fradrag for virksomhedernes generelle sundhedsordninger, hvor der tidligere var fradrag for stort set alle behandlinger. Nu er det begrænset så det fylder princippet om at være forretningsmæssigt begrundet. Forretningsmæssigt begrundet vil det stort set altid være - som en personaleudgift. I de tilfælde hvor der ikke er tale om en erhvervsmæssig begrundelse vil der så være tale om skattepligt for modtageren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27

jeg synes stadigt jeg læser det som at det skal være lægefagligt begrundet (at man skal ha en lægehenvisning vel - begrundet i det erhvervsmæssige § 30 stk 4 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=138798&#P30 

( og vel samme i ) http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947981  er det ikke tilfældet - (også i http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947984&chk=209219 )

eller mislæser jeg kravet om læge dokumentation for "nødvendigheden" (som jeg tror er vanskelig at få for forebyggende ex kiropraktor) så en person med personlig virksomhed bare selv kan vurdere det forbyggende som nødvendigt for sig selv?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11
Nu har den nugældende LL paragraf 30 et andet indhold i dag end det du linker til (forældet udgave). Fradrag med erhvervsmæssig begrundelse udspringer i dag af praksis i statsskattelovens regler.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14

Forebyggelse må vel betyde at man ikke skal ha haft en arbejdsskade (arbejdsrelateret) for at man kan vælge "forebyggende behandling går jeg ud fra - man giver den for at forhindre en fremtidig arbejdsskade så.

Er det så lig ikke KRAV om lægevurdering/henvisning - men ejer af personlig virksomhed selv kan argumentere for et fradrag for forebyggende kiropraktor (med basis i de regler du beskriver)?

Uden krav om lægehenvisning, og den køber jeg helt, så vil man vel altid kunne argumentere for sig selv at man behøver massage og kiropraktor for ikke ens stillesiddende arbejde medfører en senere skade.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:28
Der er ikke andet krav end at du skal overbevise SKAT. Hvad de vil have af dokumentation er der ikke nogen facitliste til. Men ja - det vil da være oplagt at få en faglig vurdering om nødvendigheden af behandlingen hvad enten der er tale om forebyggelse eller ej.

Der vil over tid udvikle sig en praksis for hvad der er acceptabelt eller ej.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:32

TAX.dk som jo ikke altid rammer skiven - taler om krav om erklæring fra autoriseret kiropraktor her (min fed skrift)

Lægehenvisning Det er en betingelse for fradragsretten, at der foreligger en lægehenvisning til behandling.

For så vidt angår behandling for misbrug af medicin, alkohol og andre rusmidler  eller rygeafvænning er fradragsretten dog alene betinget af, at der foreligger en skriftlig lægeerklæring om, at den pågældende har behov for behandling.

Der stilles ikke krav om lægehenvisning m.v. som betingelse for fradrag for rygeafvænningskursus og nikotinpræparater m.v.

Fradragsretten for udgifter til kiropraktorbehandling er betinget af, at der foreligger en skriftlig erklæring fra en kiropraktor, der har autorisation efter dansk ret eller, hvis kiropraktoren er etableret i udlandet, tilsvarende kvalifikationer, om, at personen har behov for behandlingen.x

Ved behandling af psykiske lidelser hos en psykolog er det endvidere en betingelse, at den pågældende psykolog har autorisation efter dansk ret eller, hvis psykologen er etableret i udlandet, tilsvarende kvalifikationer.

http://www.tax.dk/lv/lve/E_B_3_1_9.htm var det fra

Tilmeldt 14. May 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:39

Jep, det giver sgu meget mening at det er en læge som skal vurdere hvad en kiropraktor er 5-7 år om at lære (uddanne sig til)???.. Når man ser de seneste 10 tilfælde af kiropraktik, hvor læger har forsøgt sig at lege kiropraktor, har det vist sig at gå galt (kilde: Brancheforeningen for kiropraktik).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41

det er så iflg tax.dk ikke en læge men en autoriseret kiropraktor der skal lave skriftlig erklæring - så hvis ellers Tax har ret, så er der krav om dokumentation men fra kiropraktor som jo helt korrekt er de der 5-7 år  Kiropraktorerklæring er dennes form for "lægeerklæring" :)

Også de fleste kiropraktorer nævner det som krav for skattefrihed faktisk - men jeg tør ikke sige om Henrik har ret i der slet ikke er andre krav end - overbevis skat. Se her f.eks. (mit fed skrift)

http://www.naestved-kiropraktor.dk/kontakt/

Kiropraktorordning – Skattefrit og fradragsberettiget

Det gælder, uanset om virksomheden betaler direkte for behandlingen eller indirekte via en forsikringsordning. Skattefradraget, der kan sidestilles med andre driftsudgifter, gælder også for selvstændige erhvervsdrivende.

Det er skattefrit for medarbejderen at få betalt behandlinger hos en kiropraktor af sin arbejdsgiver.

“Skattefriheden for ydelser til kiropraktorbehandling er alene betinget af, at der foreligger en skriftlig erklæring fra en autoriseret kiropraktor om, at medarbejderen har behov for behandlingen”

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04
Nu skal tingene holdes adskilt. Et er LL paragraf 30 som du henviser til. Det er det tilfælde hvor der er lavet en generel ordning for alle medarbejdere. Det er en ting. Den stiller alle de krav som du henviser til.

En anden mulighed som jeg argumentere for er at bruge statsskattelovens regler, som jeg har argumenteret for. Forskellen er at fradrag her er betinget at at de skal være forretningsmæssig begrundet. Dertil at tilbudet ikke nødvendigvis skal gives til alle ansatte.

Så vi taler om to helt forskellige situationer.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35

jeg talte nu bare om linket fra tax DK og at de 5 kiropraktor sider jeg tilfældigt tog ALLE skriver det som en betingelse

Den type tekst går igen hos dem alle 5 (med lidt forskellig udformning) men om det kun er for generelle ordninger og ikke individuelle kan jeg ikke se, de skriver det som en helt generel betingelse for skattefrihed er det eneste jeg kan se - men du har givet ret - det er så for generelle ordninger. (kunne så mene der burde stå medarbejderne og ikke medarbejderen - men fred med det)

skattefriheden for ydelser til kiropraktorbehandling er
alene betinget af, at der foreligger en skriftlig erklæring
fra en autoriseret kiropraktor om, at medarbejderen har
behov for behandlingen Vi konkluderer så at generelle ordninger, krav om kiropraktor erklæring - for en selv som ejer i personlig virksomhed - ikke KRAV (men måske klogt) om kiropraktor erklæring for forebyggende behandling

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)