Hejsa. Jeg er lidt nysgerrig omkring en investeringskonto. Jeg har været inde og læse på told&skat hjemmesiden omkring denne konto, men er lidt i tvivl om et par ting, håber i kan hjælpe. * Den skal sætte min 5000 kr ind og max 200.000 kr om året og derefter kan du trække det 100% fra på din selvangivelse, er det ikke korrekt? * De penge der bliver sat ind skal de betales tilbage når firmaet er opstartet?? * Der står pengene ikke må være passive, hvad er helt præcis menningen med det?. Jeg kan eks. ikke oprette et adminstartionsfirma og opkøbe ejendomme og leje dem ud så?, er det passiv investering?? Håber i kan hjælpe mig. Med Venlig Hilsen Mads |
Hej
Jeg kan da hjælpe dig med noget af det..:)
Du kan hvert år indskyde maks. 100.000 kr. eller maks. 40 pct. af din nettoløn - dog mindst 5.000 kr. om året. dette kan du også blive ved med at gøre efter at du har startet virksomheden op. dog kun i opstartsåret plus de efterfølgende 4 år.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at pengene skal betales tilbage efter opstart, hvis du mener at der skal betales skat af de penge som du har sat ind på opstartskontoen efterhånden som du hæver/og bruger dem så er svaret, så vidt jeg ved, nej.. medmindre at du ønsker at bruge pengene til at erhverve aktier/anpartet.
Der skal være tale om et aktivt driftsselskab - og altså ikke passiv pengeanbringelse. Aktierne eller anparterne må derfor ikke være i et selskab, hvis virksomhed især består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign. (taget direkte fra http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=211624&vID=201165&i=8#i211624, jeg kan ikke lige forklare det på en anden måde..)
Husk iøvrigt at du skal investere/hæve fra investeringskontoen for et bestemt minimumsbeløb (den såkaldte etableringsgrænse). I 2006 er etableringsgrænsen 104.500 kr. jeg ved ikke hvad den er i 2007. og husk også at du og/eller din kone skal deltage aktivt i virksomhedens drift, ca. 50 timer om måneden.
Håber det var til hjælp:)
Hilsen Benjamin